شناسهٔ خبر: 108096 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بهرام بیرانوند:

اجازه برداشت غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی را به افراد سودجو ندهیم

«بهرام بیرانوند» در حاشیه بازدید از سایت «نماینده» یک عضو کمیسیون کشاورزی گفت: همان طور که اجازه برداشت نفت را در مناطق نفت خیز به کسی نمی‌دهیم در بحث آب‌های زیرزمینی هم باید به همین شکل رفتار کنیم.

به گزارش «نماینده» بهرام بیرانوند، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره اهمیت حفظ آب‌های زیرزمینی گفت:حفظ آب‌های زیرزمینی وظیفه‌ای همگانی است اما متولی اصلی این کار وزارت نیرو و کمیسیون کشاورزی می‌باشد.

نماینده بروجرد در ادامه افزود: چاه‌های غیرمجازی که بدون مطالعه و مجوز احداث شده‌اند باید پر بشوند اگرچه عده‌ای ضرر می‌بینند اما ضرر عده قلیلی بهتر از جابه‌جایی شهرها و روستاها است.

وی تصریح کرد: در زمینه حفر چاه‌های غیرمجاز، قوانین صریح و روشنی داریم اما به نظر می‌رسد به دلیل وسعت تخلف در این حوزه، به اندازه لازم با آن برخورد نشده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: همان طور که اجازه برداشت نفت را در مناطق نفت خیز به کسی نمی‌دهیم در بحث آب‌های زیرزمینی هم باید به همین شکل رفتار کنیم.

بیرانوند اضافه کرد: متأسفانه به خاطر کم‌توجهی به قوانین موجود، برداشت‌های غیرمجازی از آبهای زیرزمینی انجام می‌گیرد و آبیاری کشت‌های غیراستراتژیک مانند هندوانه با استفاده از همین آب‌ها انجام می‌گیرد. 

وی با اشاره به صادرات محصولات پرآب تأکید کرد: ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارا می‌باشد  در حالی که چهار درصد میوه دنیا را تولید می‌کند بسیاری از تولیدات، بیشتر از مصرف داخلی است. مثلا هندوانه، پیاز، سیب زمینی و کدو که برای تولید آنها چندین لیتر آب مصرف می‌شود که شاید تولید نکردن آنها و صرفه‌جویی آب به صرفه تر باشد. 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان خاطرنشان کرد: عده‌ای فرصت طلب با چپاول سفره‌ آب‌های زیرزمینی و با خرید یا اجاره چاه‌های آب، حق کشاورزان را ضایع می‌کنند که با مجوزی که قانون در پر کردن چاه‌های غیر مجاز داده می‌توان جلوی این افراد را گرفت.

نظر شما