شناسهٔ خبر: 108064 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

فعالیت‌های غیرمجاز با طرح جدید قاچاق کالا رونق می‌گیرد

قاچاق43 رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه بخشی از توزیع کالا از جمله کالای قاچاق، توسط واحد‌های غیرمجاز، پنهان و دست فروشان انجام می‌شود گفت: با اجرای طرح جدید دولت و برخورد با واحد‌های مجاز، آنها کماکان به کار خود ادامه داده و فعالیت آنها رونق می‌گیرد.

به گزارش «نماینده»، علی‌فاضلی با بیان اینکه برای تدوین هرگونه طرحی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا، اتاق اصناف به عنوان پیشانی تصمیم گیری‌ها باید حضورداشته باشد، افزود: بنده طرح وزیر صنعت را درباره مبارزه با قاچاق کالا از رسانه‌ها شنیده‌ام اما تا به امروز نامه و دستور العملی در این خصوص به دست ما نرسیده و از جزئیات آن بی‎خبرم.

وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا از الزامات کشور به حساب می‌آید خاطر نشان کرد: اتاق اصناف نیز دولت را برای اجرای طرح جدید مبارزه با قاچاق کالا همراهی می‌کند و اعتقاد دارد که مبارزه با قاچاق کالا یک اصل مهم در کشور است که باید خیلی زود تر به آن پرداخته می‌شد.

فاضلی اشاره کرد که این طرح در صورتی با موفقیت اجرا می‌شود که همه جانبه اجرا شده و تمام جوانب آن لحاظ شود گفت: در صورتی که این طرح اجرا و جلوی عرضه کالای قاچاق درمیان اصناف گرفته شود، این به آن معنی نیست که جلوی توزیع کالای قاچاق درکشور گرفته شده است، زیرا اصناف مجاز که به صورت قانونی فعایت می‌کنند تنها بخشی از شبکه توزیع کالا هستند.

مشکل قاچاق با خشکاندن از ریشه حل می‌شود

این مقام مسئول دربخش اصناف کشور ادامه داد: بخشی از توزیع کالا از جمله کالای قاچاق در کشور توسط واحد‌های غیر مجاز، پنهان یا دست فروشان انجام می‌شود و با اجرای این طرح نیز به کار خود ادامه می‌دهند و تازه فعالیت آنها رونق می‌گیرد.

وی اظهار کرد: همچنین بخشی از شبکه توزیع کالای قاچاق مربوط به توزیع کنندگان شبکه‌های مجازی، اینترنتی و تلفنی غیر‌مجاز است که با اجرای این طرح نیز به کار خود ادامه می‌دهند.

این مقام مسئول گفت: برای مبارزه با این مهم باید قاچاق را از ریشه خشکاند زیرا درغیر این صورت، امکان برخورد با همه توزیع کنندگان کالای قاچاق به صورت خرد وجود ندارد.

ثبت برند‌های پوشاک برای جلوگیری از قاچاق
فاضلی همچنین درباره قانون مالیات‌های مستقیم گفت که اتاق اصناف اعتراضاتی به این قانون دارد که برای اعلام آن بنا برهماهنگی‌های به عمل آمده با اتاق بازرگانی و اتاق تعاون به زودی در یک بیانیه مشترک، اعلام می‌شود.

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین در ارتباط با تصمیم مرکز اصناف و بازرگانان ایران در خصوص "افراد و واحدهای عرضه کننده پوشاک تحت برند تجاری خارجی" گفت: ملزم کردن این واحد‌های صنفی برای احراز هویت و ثبت نمایندگی، اقدامی موثر برای ساماندهی فعالان این بخش است.

به گزارش تسنیم اخیرا  وزیر صنعت در خصوص راهکارهای دولت در برنامه ششم برای مقابله با قاچاق کالا گفته که در جلسات متعددی طرح رهگیری و شناسایی مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است و  نامه آن تهیه  و به مسئولان ذیربط نیز اطلاع داده شد که طبق قانون برای نهایی شدن باید در دولت تصویب شود.

وی در توضیح این دو طرح اضافه کرد: باید روشی ایجاد شود که بر واردات کنترل بیشتری انجام شود بنابراین دو طرح رهگیری و شناسه در قالب طرح‌های جداگانه به دولت ارائه شد تا بتوانیم رهگیری و شناسایی لازم را در این خصوص انجام دهیم.

وزیر صنعت اظهار کرد: بخشنامه‌ای نیز برای اصناف ارسال شده که در آن فروشگاه‌ها و صنوف مکلف شده‌اند که از عرضه کالای قاچاق در محل کسب خود خودداری کنند.

خسرو تاج قائم مقام وزیر صنعت نیز در این ارتباط گفته که برای شناسایی و رهگیری این کالاها از کد ۱۴ رقمی استفاده خواهد شد که بر روی کالا نصب می‌شود.

نظر شما