شناسهٔ خبر: 108063 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بهانه سهامداران مانع تکمیل پالایشگاه ستاره می شود؟

ستاره43 پیشرفت فاز اول پالایشگاه ستاره خیلج فارس، بزرگترین طرح پالایشی کشور که باید پایان امسال به بهره برداری برسد به ۸۵ درصد رسیده است اما ممکن است که بهانه سهامداران مانع از تحقق این امر شود.

به گزارش «نماینده»، پیشرفت فاز اول پالایشگاه ستاره خیلج فارس، بزرگترین طرح پالایشی کشور که باید پایان امسال به بهره برداری برسد به ۸۵ درصد رسیده است.

این پالایشگاه که ۵۵ میلیون لیتر فرآورده‌های اصلی موردنیاز کشور را در صورت بهره‌برداری تامین می‌کند، در سه فاز تعریف شده که فاز نخست آن با ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین و شش میلیون لیتر نفت‌گاز در حال تکمیل است.

خوراک مورد نیاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۳۶۰هزار بشکه میعانات گازی است که در صورت تکمیل آن روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین با درجه اکتان ۹۵، ۱۳ میلیون لیتر نفت‌گاز، سه میلیون لیتر سوخت جت سبک، دو میلیون لیتر گاز مایع و ۱۳۰ میلیون لیتر گوگرد تولید خواهد شد.

اگر چه پیشرفت این طرح هم اکنون به ۸۵ درصد رسیده است اما طبق گفته وزیر نفت، سهامداران آن بهانه هایی را مطرح کرده اند تا تکمیل فاز نخست  پالایشگاه ستاره خیلج فارس با تأخیر از زمان وعده داده شده انجام شود.

البته بیژن نامدار زنگنه نیز با تأیید مشکلات تأمین منابع مالی برای این طرح تصریح کرد که تاکنون بهانه سهامداران برای تأخیر در تحویل فاز نخست نپذیرفت است اما باید تا زمان سررسید وعده وزیر نفت برای تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس صبر کرد و دید بهانه مالی سهامداران مانع از تحقق این وعده می شود؟

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران (۴۸ درصد)، شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تأمین (۳۸.۷۷ درصد)، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگان کارکنان صنعت نفت (۱۱.۰۸ درصد)، شرکت اِستار پترو گَس اندونزی (۲.۱۶ درصد) سهامداران این طرح هستند.

نظر شما