شناسهٔ خبر: 108000 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

بازتاب گسترده صحبت های رییس مجلس خبرگان در خصوص وظایف شورای نگهبان

خبرگان رهبری درخواست قریب به اتفاق خبرگان ملت، بررسی برجام در مجلس و توجه به جایگاه شورای نگهبان است.

گروه سیاست «نماینده» - "نظارت شورای نگهبان استصوابی است نه تماشایی"، "برجام درمجلس بررسی شود"

این مطالب روز گذشته از سوی آیت الله محمد یزدی"رئیس مجلس خبرگان رهبری" بیان شد، وی در افتتاحیه در هجدهمین اجلاسیه خبرگان که در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد ابتدا به بررسی برجام در خانه ملت اشاره کرد و سپس به تبیین نظارت شورای نگهبان پرداخت.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در این مراسم که آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام حسن روحانی نیز شرکت کرده بودند تصریح کرد: برجام باید مسیر قانونی خود را طی کند و از تیم مذاکره کننده باید تقدیر شود که زحمات زیادی کشیدند اما اینکه گفته می شود امضایی در کار نیست و مجلس نباید برجام را تصویب کند درست نیست و از نظر ما و قانون اساسی مجلس حق بررسی دارد و هرچه که مجلس گفت همه باید تایید کنیم.

روحانی و هاشمی

وی همچنین پیرامون نظارت شورای نگهبان، گفت که «در انتخابات پیش رو وزارت کشور، مجری و شورای نگهبان ناظر است.  این نظارت، نظارت استصوابی خواهد بود نه تماشایی و از لحظه نام نویسی تا اعلام نتیجه را در بر می گیرد».

تاکید رئیس مجلس خبرگان بر بررسی دقیق برجام در قوه مقننه در حالی بیان شد که پیش از این برخی از اعضای کابینه معتقد بودند: برجام نیازی به ارجاع به مجلس ندارد. حتی امروز حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در نشست با مدیران اصحاب رسانه باردیگر مواضع گذشته دولتمردان را در این زمینه یادآورشد و تاکید کرد: به عقیده دولت برجام یک توافق سیاسی و بحث سیاسی است و نیازی به ارجاع به مجلس ندارد.

با این حال خبرگان ملت در هجدهمین اجلاس خود به واکاوی برنامه جامع اقدام مشترک پرداختند از این رو روزگذشته سعید جلیلی مذاکره کننده پیشین هسته ای و امروز سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با حضور در ساختمان سابق مجلس به تشریح مذاکرات هسته ای پرداختند و به سوالات خبرگان پاسخ دادند.

آیت الله حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز به تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص که بررسی برجام باید روند قانونی خود را طی کند اشاره می کند و می گوید: : به نظر من اگر فضای نقادی تا روز نهایی اعلام نتیجه بررسی برجام حفظ شود مشکلی پیش نمی‌آید و حتی این نقدها می‌تواند افکار عمومی را روشن سازد.

علاوه بر آیت الله ممدوحی، آیت الله علم الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مشهد ضمن تائید سخنان رئیس مجلس خبرگان رهبری براین نکته تاکید کرد«نمایندگان مجلس به مسئولیت شرعی و امانتی که از طرف مردم در دست آنان است توجه ویژه داشته باشند، نمایندگان دربرابر تایید و یا رد برجام مسئول هستند».

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: قصد ستیز با دولت را نداریم،ما در این نظام با هیچ فردی درگیر نیستیم، رهبری بارها اطمینان خود را از تیم مذاکره کننده اعلام کردند پس باید گفت که این تیم امین رهبری هستند و هیچ فردی حق توهین به این دولت و تیم مذاکره کننده را ندارد.

فصل دوم سخنان رئیس مجلس خبرگان پیرامون نظارت شورای نگهبان بود.

این سخنان با واکنش تعدادی از اصلاح طلبان منجمله محمد رضا خباز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی روبه روشد، وی در گفتگو با خبرگزاری ایلنا(ارگان خانه کارگر) به انتقاد از سخنان آیت الله پرداخت و مدعی شد: رئیس جمهور نگفت نظارت تماشایی است.

مواضع این فعال سیاسی اصلاح طلب در حالی رسانه ای شد که آیت الله سید محمد رضا مدرسی"عضو فقهای شورای نگهبان" مواضعی درراستای مواضع رئیس خبرگان رهبری اتخاذ کرد و گفت: برخی وظایف و عملکرد شورای نگهبان را زیر سوال می برند و نظارت شورای نگهبان را فقط تماشایی می دانند اگر کسی یک دور قانون اساسی را خوانده باشد به این مهم دست پیدا می کند که چقدر شورای نگهبان مورد اطمینان است.

وی در ادامه گفت: انتخابات از ابتدا تا انتها باید تحت نظارت شورای نگهبان باشد و در همه مراحل تاییدیه شورای نگهبان نیاز است.

عضو فقهای شورای نگهبان می گوید: همگان باید بدانند بنای شورای نگهبان به اجرای قانون اساسی و اجرای احکام اسلامی و عدالت است و فضاسازی و تبلیغات انحرافی نمی تواند در اراده شورای نگهبان اثری بگذارد و وظیفه اش را بر اساس قانون و عدالت انجام می دهد.

مجلس خبرگان رهبری را خبرگان ملت تشکیل می دهند و مواضع آنها توسط رئیس مجلس و یا دبیرخانه اعلام می شود، بیانیه پایانی هجدمین اجلاس امروز قرائت خواهد شد و اعضای این مجلس فردا با حضور در حرم امام با آرمانهای بنیانگذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق می کنند اما آنچه مسلم است، درخواست قریب به اتفاق خبرگان مبنی بر بررسی برجام در مجلس و توجه به جایگاه شورای نگهبان است. مواردی که رئیس خبرگان در مراسم افتتاحیه به آن اشاره کرد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۲ ۰۰:۲۴ 0 0

      السلام.مجلس انقدر معطل کرد که خبرگان رهبری احساس نگرانی کردند.-ایا وقت عمل شما در مقابل توافق اقای روحانی با امریکا نرسیده است؟ ایا عملکرد دولت شمارا بخود نیاورده است؟ انچه کرده و انچه گفته را تایید میکنید؟ دولت از جانب مملکت اسلامی شما تعهداتی به دشمن داده -شما کاری ندارید؟چه تفاوتی عمیقیست در عملکرد مجلس با دولت در سه -چهار سال قبل.والسلام.
                                

نظر شما