شناسهٔ خبر: 107816 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

سفر ریلی به عراق، شاید وقتی دیگر

قطار43 با وجود نهایی شدن توافقات میان وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل عراق، به نظر می‌رسد تامین نشدن منابع مالی مورد نیاز سنگ‌های جدیدی بر سر راه راه‌آهن مشترک دو کشور انداخته و این موضوع رسیدن به هدف سفر ریلی به عراق در اربعین ۹۵ را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش «نماینده»، چند ماه قبل و در جریان سفر وزیر حمل و نقل عراق به ایران، مذاکرات دو جانبه دو کشور به دستاوردهایی رسید که یکی از اصلی‌ترین آنها موافقت برای اتصال ریلی دو کشور به یکدیگر بود.

در جریان این توافق بنا شد دو طرف از دو ناحیه مجزا در غرب و جنوب ایران مقدمات لازم را فراهم کنند تا از طریق مرز خسروی و خرم شهر سفرهای ریلی ایران به عراق آغاز شود.

با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها در مرز جنوبی این پروژه با قطعیت بیشتری کار خود را آغاز کرد و مسولان دو طرف وعده دادند در اربعین سال۹۵ می‌توان به ارسال زائران ایرانی به کربلا از طریق قطار امیدوار بود.

البته در این راستا عراق متعهد شد حدود ۴۰ کیلیومتر راه آهن مورد نیاز برای اتصال بصره به مرز ایران را فراهم کند و البته ایران نیز تعهد داد یک متحرک در دهانه اروند ایجاد کند تا ضمن تضمین حرکت کشتی‌ها امکان تردد قطارها نیز فراهم شود.

با وجود این اما اخیرا رییس راه آهن جنوب اعلام کرده شاید به دلیل نرسیدن منابع اعتباری لازم افتتاح این پروژه با قدری تاخیر انجام شود.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، درویش زاده اعلام کرده شرکت راه آهن از وزارت راه و شهرسازی درخواست اعتبار کرده که این درخواست پس از انتقال به هیئت دولت برای تأمین اعتبار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارجاع شد. طبق آخرین توافقات طرف ایرانی و عراقی قرار بود این مسیر ریلی با تکمیل پل و تکمیل خطوط ریلی در عراق تا پیش از اربعین ۹۵ به بهره‌برداری برسد که با روند کند تزریق اعتبارات این توافق در موعد مقرر اجرایی نخواهد شد.

هرچند اعلام شده کار فنی لازم در محدوده مرز ایران و حدفاصل خرمشهر تا مرز شلمچه انجام شده است، اما صحبت از نرسیدن اعتبارات لازم این نگرانی را به وجود می آورد که اتصال ریلی ایران به یکی از مهم‌ترین مقاصد مسافرتی – زیارتی با تاخیر همراه شود. سفر میلیونی سالانه ایرانی‌ها به خاک عراق با توجه به محدودیت‌های زیرساختی فرودگاهی این کشور، بار بسیار سنگینی بر دوش جاده‌های زمینی منتهی به این کشور انداخته و شاید وارد کردن قطار به این حوزه بهترین راه‌حل برای مدیریت این فضا باشد.

نظر شما