شناسهٔ خبر: 107609 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

پرونده خاموشی‌های تابستانی بسته شد

برق43 همزمان با کاهش دمای هوا، تب مصرف برق کشور در حالی فروکش کرده است که آمارهای شرکت مدیریت شبکه برق از منتفی و بسته شدن پرونده خاموشی‌ها برای تابستان سال جاری حکایت دارد.

به گزارش «نماینده»، بیستم تیر ماه سال جاری یک روز تاریخی در صنعت برق ایران بود به طوری که برای نخستین بار در تاریخ ورود برق به ایران تاکنون با مصرف بیش از ۵۰ هزار و ۱۷۷ مگاوات رکورد استفاده از این انرژی پاک در کشور شکسته شد.

از سوی دیگر در حالی رکورد مصرف برق برای تابستان سال جاری بار دیگر جا به‌جا شد که در طول دو سال گذشته به دلیل کاهش جذب منابع مالی و حجم سرمایه گذاری ها روند احداث نیروگاه های جدید برق در کشور هم به شدت کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده توسط وزارت نیرو در حالی باید برای برابر شدن تراز تولید و مصرف برق سالانه پنج هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور احداث شود که در طول دو سال گذشته تنها حدود ۴ هزار و ۴۵۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید در کشور احداث شده است.

با این وجود پیک مصرف برق برای تابستان سال جاری رشدی حدود ۵ تا ۸ درصدی داشته است و ورود موج جدید گرمای سخت در روزهای پایانی بهار سال جاری، احتمال خاموشی‌های گسترده در کشور را محتمل کرده بود.

در شرایط فعلی با فروکش کردن گرمای سخت تابستانی در اکثر استان‌های کشور و حتی کاهش چند درجه‌ای گرمای هوا، تب مصرف برق در ایران هم فروکش کرده است.

گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان می دهد که روز گذشته یکشنبه ۸ شهریور ماه پیک مصرف برق کشور در ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه بعد از ظهر و به میزان ۴۵ هزار و ۳۱۰ مگاوات بوده است که حدود پنج هزار مگاوات کمتر از مصارف پیک برق در تیر، مرداد و حتی روزهای پایانی خرداد ماه سال جاری است.

علاوه بر این پیک مصرف برق در ساعات شب هم در ساعت ۲۰:۴۰ شامگاه گذشته و به میزان ۴۵ هزار و ۱۹۷ مگاوات به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر همزمان با فروکش کردن تب مصرف برق در کشور، حجم صادرات برق ایران به کشورهای عراق، اقلیم کردستان عراق، ترکیه، پاکستان و افغانستان هم با افزایش روبرو شد به طوری‌که روز گذشته بیش از یکهزار و ۵۱۵ مگاوات برق صادر شد و پیش بینی می‌شود با کاهش بیشتر مصارف داخلی حجم صادرات برق از مرز دو هزار مگاوات هم عبور کند.

علاوه بر این روز گذشته حدود ۶.۶ مگاوات برق وارد کشور شد و کل مبادلات برق ایران حدود دو هزار و ۱۲۱ مگاوات بوده است ضمن انکه صنایع کشور هم حدود سه هزار و ۶۰۹ مگاوات برق مصرف کرده اند.

با کاهش مصارف داخلی و کاهش دمای هوای عملا پرونده احتمال خاموشی‌ها برای تابستان سال جاری بسته شده و مدیران وزارت نیرو دور جدید برنامه ریزی برای مدیریت مصرف برق تابستان سال آینده را آغاز کرده اند.

برچسب‌ها:

نظر شما