شناسهٔ خبر: 107574 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

۷۵ نماینده سابق آمریکایی خواستار رای مثبت کنگره به توافق هسته‌ای شدند

کنگره/2 ۷۵ نماینده سابق کنگره آمریکا از نمایندگان فعلی این کشور خواستند تا توافق هسته‌ای با ایران را تصویب کنند.

به گزارش «نماینده» به نقل از پولتیکو، 75 نفر از نمایندگان سابق کنگره از نمایندگان کنونی کنگره خواستند تا احساس آنها را نسبت به وسواسی که در خصوص توافق هسته‌ای با ایران است درک کنند ولی در نهایت به این توافق رای مثبت دهند.

این تازه ترین نمونه از پیام‌های مخالفان و موافقان توافق هسته‌ای ایران به شمار می‌رود. نمایندگان کنگره آمریکا 17 سپتامبر در خصوص این توافق رای گیری خواهند کرد.

موافقان توافق هسته‌ای هشدار می‌دهند که در صورت رد این توافق از سوی کنگره، تنها گزینه تقابل نظامی با ایران خواهد بود.

75 نماینده سابق کنگره آمریکا که همگی آنها غیر از 4 نفر دموکرات بوده‌اند، در این پیام اعلام کردند: ما برای اهمیت تصمیم شما ارزش قائل هستیم و فشاری را که روی شماست درک می کنیم ولی شما نیز باید هزینه‌های عدم اجرای این توافقنامه را در نظر بگیرید.

در این پیام آمده است: البته حمایت از توافقنامه نمی تواند بدون خطر باشد. ولی این خطرات باید در مقایسه با شرایطی سنجیده شود که اگر این توافقنامه از سوی شما رد شود چه خطرات دیگری به وجود خواهد آمد.

از امضاکنندگان اصلی این نامه می توان به ریچارد لوگار نماینده جمهوریخواهی اشاره کرد که نقش زیادی در تدوین قوانین مربوط به منع اشاعه سلاح داشته است. جورج میچل نماینده دموکرات آمریکا که پیش از این فرستاده ویژه واشنگتن به خاورمیانه بوده است نیز از دیگر امضاکنندگان این نامه است.

در ادامه نامه آمده است: ما می دانیم که هیچ جایگزین مناسبی برای این توافق وجود ندارد. ما هم موافق این مساله هستیم که عدم وجود توافق بهتر از یک توافق بد است. ولی به این مساله نیز اعتقاد داریم که یک توافق خوب بهتر از عدم وجود یک توافق است.

ایران و قدرت‌های جهانی پس از نزدیک به 2 سال مذاکره، 23 تیرماه به جمع بندی درباره مذاکرات هسته‌ای دست یافتند.

کنگره آمریکا قرار است 26 شهرویور درباره برجام رای گیری کنند. در صورت رد این توافقنامه از سوی کنگره، اوباما نیز 22 روز فرصت دارد تا آن را وتو کند. کنگره برای رد وتوی اوباما نیاز به دو سوم آراء نمایندگان دارد.

نظر شما