شناسهٔ خبر: 107471 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

امیر خجسته در گفتگو با «نماینده»:

نگرانی‌هایی درمورد اختلافات میان اعضای شورای شهرهای مختلف وجود دارد/ تعداد اعضای شوراها کم می‌شود/ چمران، وزنه‌ای برای شوراهای کل کشور محسوب می‌شود

امیر خجسته/* رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: در سطح کلان نگرانی هایی از اختلافات میان اعضای شورای شهرهای مختلف وجود دارد تا آنجا که برخی مواقع به این نتیجه می رسند که بیایید در خصوص شورا تعیین تکلیف کنید!

«نماینده»/چهارمین شورای شهرها و روستاهای کشور از نیمه عمر خود گذر کرده و این روزها در آستانه سال سوم فعالیت خود قرار دارد. شاید شنیدن ارزیابی هیچ کسی به اندازه رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، برای سنجش عملکرد شوراها قابل اتکا نباشد. از این رو با "امیر خجسته" به گفتگو نشستیم.

خجسته در لابه لای گپ و گفتمان علاوه بر اشاره به عملکرد شوراها، خبرهایی نیز از آنچه در کمیسیون متبوعش گذشته به «نماینده» داد.

آنچه در پی می آید، مشروح گفتگوی «نماینده» با رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی است...

 

** تعداد اعضای شوراها مطابق روال قبل کم می شود

امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، در گفتگو با «نماینده» ضمن اشاره به عملکرد دو ساله شورای چهارم خاطر نشان کرد: شوراها نهادی مقدس هستند و با وجود آنها مردم سالاری به معنای واقعی پیاده می شود؛ از این رو ۸ اصل قانون اساسی در خصوص شوراهای شهر و روستا است. از همه شوراها در سراسر کشور انتظار داریم که بر اساس شرح وظایف خود عمل کنند و به بحث پارلمان های محلی و شهری جایگاه دهند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در سطح کلان نگرانی هایی از اختلافات میان اعضای شورای شهرهای مختلف وجود دارد تا آنجایی که در برخی مواقع به این نتیجه می رسند که بیایید در خصوص شورا تعیین تکلیف کنید!

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور از مصوبه این کمیسیون در خصوص کاهش تعداد اعضای شوراها خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر در کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیده ایم و تصویب شده است که تعداد اعضای شورا کم شود و این تعداد به روال قبل برگردد. بدین ترتیب که شوراهای ۱۵ نفره، به ۹ نفر، ۹ نفره ها به ۵ نفر و ... همچون سابق تقلیل یابد.

خجسته در ادامه افزود: افزایش اعضای شوراها به این دلیل بود که همگرایی در شوراها و اعضای متخصص شورا بیشتر شود اما گزارش هایی از سراسر کشور، حاکی از افزایش اختلافات است. بنابراین به این نتیجه رسیده ایم که تعداد اعضا به روال قبل بازگردد.

**در صورت تصویب مدیریت یکپارچه شهری تمام خدمات شهری زیر نظر شوراها قرار میگیرند/ شورا اتاق فکری برای خدمات شهری است نه بازیهای سیاسی و اغراض جناحی!

وی اختلافات درون شوراها، دخالت در امور شهرداری ها، ورود مسائل سیاسی، باندبازی ها و اغراض شخصی را از جمله آسیب های شورای شهر و روستاها خواند و تأکید کرد: شوراها در واقع پارلمان های محلی و شهری هستند. در حال حاضر در انتظار تصویب مدیریت یکپارچه شهری هستیم تا به این ترتیب تمام خدمات شهری زیر نظر شوراها قرار بگیرند. بنابراین باید اعضای شورا، افرادی فرهیخته و متخصص باشند و بدانند که شورا اتاق فکری برای خدمات شهری است نه بازیهای سیاسی و اغراض جناحی!

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با تأکید بر اینکه البته در اکثریت شوراها، اعضا با همدلی و وحدت پارلمان های محلی را ارائه می کنند و به خروجی های بسیار خوبی نیز دست یافته اند، اشاره داشت: هر گاه شوراها وارد اختلافات و بحث های سیاسی شده اند، آسیب جدی و جبران ناپذیری به جایگاه شورا و خدمات شهری و حتی شهرداری ها وارد شده است.

**ارزیابی از عملکرد شورای شهر تهران مثبت است البته نیاز به وحدت بیشتری دارند

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگویش با «نماینده» ضمن اشاره به عملکرد شورای شهر تهران نیز اظهار داشت: در شورای اسلامی شهر تهران نیز اعضا بسیار در تلاش هستند و با توجه به جلساتی که داشته ایم، ارزیابی ما از عملکرد شورا مثبت است.  البته اعضا نیاز به وحدت بیشتری دارند. مردم خود درباره عملکرد شورا قضاوت می کنند. وقتی در مواجهه با مردم قرار می گیریم مشخص است که عملکردها از نگاه مردم مغفول نمانده است.

**چمران، وزنه ای برای شوراهای کل کشور محسوب می شوند

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، همچنین با اشاره به نحوه ریاست چمران و مسجدجامعی گفت: اگرچه عملکردهای خوبی در زمان هر دو ریاست صورت گرفته است، ولی آقای چمران، وزنه ای برای شوراهای کل کشور محسوب می شوند. مهندس چمران به واقع نه تنها در شورای شهر تهران اقدامات موثری داشته اند، بلکه به شوراهای شهر و روستای کشور جایگاه داده اند تا آنجا که نام ایشان با شورا گره خورده است و شوراها را با نام ایشان می شناسند. به عینه ملاحظه کرده ام در جلساتی که در کمیسیون شوراها با اعضای شورای شهر داشته ایم، آقای چمران همچون کسی که از فرزند خود مراقبت می کند، از شوراها مراقبت می کنند. حساسیت ایشان نسبت به شوراها و جایگاه این مکان مقدس قابل تقدیر است.

امیر خجسته در نهایت با تأکید بر اینکه جایگاه شوراها خیلی قوی نیست و همچنان شرح وظایف متقنی برای شوراها نداریم، از در دست اقدام بودن تدوین شرح وظایف برای شوراها، با تأمین نظر شورای نگهبان خبر داد و همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه لایحه جامعی در رابطه با خدمات شهری، شوراها و دهیاری ها در دولت در حال تهیه است و منتظر این لایحه از سوی دولت هستیم؛ بحث قانونمندی شورایاری ها نیز منوط به آن طرح شده است که در صورت اجرا سرنوشت خدمات شهری در دست مردم خواهد بود و اقدامی بسیار مهم رخ می دهد.

نظر شما