شناسهٔ خبر: 107307 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

افزایش ظرفیت‌های تجاری در فصل جدید روابط ایران و پاکستان

ایران و پاکستان43 روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان که از دوران گذشته تا امروز در منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است و به تازگی هم با مذاکراتی که بین مقام‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور و همچنین سفر هیات تجاری پاکستانی به ایران صورت گرفت، به منظور رفع موانع تجاری بین دو کشور وارد فصل جدید شده است.

به گزارش «نماینده»، سفر سال گذشته نخست وزیر پاکستان به ایران به منظور برطرف شدن موانع تجاری و اقتصادی بین دو طرف را می‌توان به نوعی سرآغازی در فصل جدید روابط ایران و پاکستان دانست.

این روند و مذاکرات بین ایران و پاکستان طی یکسال گذشته متوقف نشد و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور‌مان در سفر اخیری که به پاکستان داشت در کنار مذاکرات سیاسی، بر لزوم تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان و تحرک بخشیدن به اراده دو کشور برای پیشبرد آن تاکید کرد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در این دیدار با اشاره به آمادگی ایران در زمینه‌های انتقال برق و کنترل مرز و تقویت مکانیسم‌های موثر برای مقابله جویی با اقدامات تروریستی گفت: در این ارتباط خواهان سرعت بخشیدن به موافقت‌نامه امنیتی که توسط مجلس ایران نیز تصویب شده و نیازمند اهتمام بیشتری است، هستیم.

همچنین به تازگی رئیس یک هیات بازرگانی پاکستان که به ایران سفر کرد و از افزایش سطح مبادلات تجاری با ایران تا سطح پنج میلیارد دلار در سال خبر داد. از سوی دیگر معاون استاندار سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت صادرات برق ایران به پاکستان عنوان کرد که با تلاش نظام جمهوری اسلامی ایران اکنون استان سیستان و بلوچستان در زمینه صادرات برق به همسایه جنوب شرقی‌اش، پاکستان هیچگونه محدودیتی ندارد.

به گفته جمشیدنژاد باید زیرساخت‌ها را تعریف کرد و با نگاه جامع به مرز، شرایط و زیرساخت های لازم را برای توسعه روابط اقتصادی با کشور همسایه فراهم کنیم.

وی معتقد است وجود یک بازارچه مرزی رسمی بین دو کشور کافی نیست و هم اینک در این مرز نقاط جدیدی برای راه اندازی بازارچه های مرزی شناسائی شده است.

ایران و پاکستان ظرفیت‌های تجاری زیادی برای یکدیگر دارند

همچنین جهانبخش سنجابی شیرازی، کارشناس مسائل اقتصادی کشور‌های منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره ظرفیت‌های تجاری پاکستان برای توسعه روابط با ایران عنوان کرد که مطمئنا با توجه به ظرفیت اقتصادی ایران و پاکستان، توسعه روابط در دوران پسا تحریم بین دو کشور امکانپذیر است.

وی افزود: با توجه به بازار مشترک ایران در پاکستان ظرفیت زیادی برای همکاری و تبادل کالا و خدمات تجاری به شکل جدی با پاکستان وجود دارد.

سنجابی شیرازی تصریح کرد: البته این ظرفیت‌ها به دلیل شرایط سیاسی و عوامل دیگر، فراز و نشیب‌های زیادی در سال‌های گذشته داشته است اما آنچه مسلم است این است که ایران می‌تواند بخشی از نیاز‌های داخلی پاکستان را از طریق واردات مازاد محصولات تامین کند.

وی اضافه کرد: در قالب خدمات تجارت بین‌الملل و بهره‌گیری از خدمات مشترک، ظرفیت‌هایی زیادی برای هر دو طرف وجود دارد، پاکستانی‌ها می‌توانند از امکانات متعدد ایران در بندر چابهار برخوردار شوند و کشور ما نیز می‌تواند در تامین بخشی از زنجیره کالایی‌ از ظرفیت‌های بنادر پاکستان بهره ببرد.

به نظر می‌رسد با توجه به تحولات اخیر در روابط ایران و پاکستان و مذاکراتی که بین مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور انجام شده است باید در آینده نه چندان دور منتظر مناسبات جدید در روابط ایران و پاکستان باشیم.

نظر شما