شناسهٔ خبر: 107271 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

قیمت نفت خام به ۵۰ دلار بازگشت

نفت43 بهای نفت در بازارهای جهانی به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه بازگشت.

به گزارش «نماینده»، بهای نفت در آخرین روز معاملات هفته گذشته به دلیل خشونت در یمن، وقوع طوفان در خلیج فارس و تعطیلی پالایشگاهها برای دومین روز متوالی جهش داشت و به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه بازگشت.

نفت خام بیشترین افزایش قیمت دو روزه را طی شش سال گذشته تجربه کرد.

بهای نفت طی هفته گذشته به دلیل وضعیت بازارهای سهام و بی ثباتی مالی چین که نگرانی درباره کندی رشد اقتصادی این کشور را در پی داشت، سقوط پی در پی را تجربه کرد و به پایین ترین سطح شش سال و نیم اخیر رسید و وارد کانال ۳۰ دلاری شد.

بهای نفت روز پنجشنبه به دلیل احیای بازارهای سهام روند صعودی پیدا کرد و در روز جمعه به رغم آرامش بازارهای سهام به افزایش ادامه داد.

فعالان بازار گفتند، تعدادی از خطرات در حال ظهور باعث افزایش قیمت نفت شده است.

حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف تحت امر عربستان در یمن در روزهای گذشته ۱۰ کشته برجای گذاشت. همچنین طوفان گرمسیری اریکا به فلوریدا نزدیک تر شده و نگرانیهایی را درباره تاسیسات نفت و گاز موجود در خلیج آمریکا بوجود آورده است.

نفت برنت در معاملات روز جمعه با دو دلار و ۴۹ سنت افزایش(پنج درصد) به ۵۰ دلار و پنج سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت در دو روز گذشته در کل یک افزایش قیمت ۱۰ درصدی داشت و حتی روز جمعه به ۵۱ دلار نیز تنه زد.

نفت سبک آمریکا نیز پس از هشت هفته کاهش روز گذشته دو دلار و ۶۶ سنت(۶.۳ درصد) افزایش یافت و ۴۵ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. نفت آمریکا نیز در مجموع دو روز گذشته ۱۲ درصد افزایش قیمت داشت و در برخی از ساعات معاملات روز گذشته تا ۴۶ دلار بالا آمد.

افزایش ۱۷ درصدی قیمت نفت آمریکا طی دو روز اخیر دومین افزایش قابل توجه در ۲۵ سال گذشته است اما قیمتها همچنان نصف قیمتهای سال گذشته هستند. فعالان بازار به اشباع بازار جهانی اشاره دارند و میگویند این افزایش عمدتا به دلیل هجوم فعالان برای خروج از بازار نزولی کنونی است.

نظر شما