شناسهٔ خبر: 107246 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حمایت ایران از فلسطین راهبردی است

رمضان عبدالله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطینی در گفت‌وگویی بر روابط خوب این جنبش با ایران تأکید کرد و حمایت ایران از مسأله فلسطین را برگرفته از چشم‌اندازی راهبردی خواند.

به گزارش «نماینده»، «رمضان عبدالله شلح» دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگویی با شبکه لبنانی «المیادین» اعلام کرد روابط این جنبش با ایران خوب است و حمایت تهران از فلسطین همیشگی است.

موضع ایران در قبال فسلطین استراتژیک است

شلح در سوالی پیرامون روابط بین‌المللی این جنبش گفت: روابط جهاد اسلامی با ایران خوب است و اخیرا با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران دیدار داشتم و درباره مسائل مختلف مربوط به فلسطین گفت‌وگو کردیم. موضع ایران در قبال فلسطین ارتباطی به شرایط ندارد زیرا موضع آنها برگرفته از دیدگاهی استراتژیک  است و فلسطین جایگاهی خاص در ایران دارد. با دوحه نیز روابط خوبی داریم و در کل علاقه‌مندیم که روابط ما با همه در راستای مسأله فسطین مثبت باشد و ترجیح می‌دهیم سخن از مقاومت به دور از «محورها» باشد همانگونه که پیش‌تر اینگونه بوده است.

شلح درباره روابط جهاد اسلامی با سوریه گفت: سوریه در حالت جنگ صحبت می‌کند، جهاد اسلامی هدف قرار گرفته و سوریه نیز هدف قرار گرفته است و اکنون شرایط برای کار سیاسی فراهم نیست.

جهاد اسلامی آتش‌بس را به عنوان یک اقدام موقت و نه مقدس پذیرفته است

وی درباره تهدیدات جهاد اسلامی مبنی بر اینکه در صورت شهادت «محمد علان» اسیر فلسطینی آتش بس دیگر معنایی نخواهد داشت، گفت: این اظهارات جدی بود و گردان‌های «سرایا القدس» شاخه نظامی حماس با شلیک موشک (به سمت اراضی اشغالی) در پاسخ به جنایات انجام شده علیه علان مخالف نبود فقط «القسام» شاخه نظامی حماس به سرایا‌القدس اعلام کرده بود که قبل از شلیک موشک این موضوع را به آنها اطلاع دهند تا اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند.

وی تاکید کرد که جهاد اسلامی آتش بس را به عنوان یک اقدام موقت و نه مقدس پذیرفته است و اگر رژیم اشغالگر با زندگی مردم فلسطین بازی کند، جهاد اسلامی آتش‌بس را خواهد شکست.

 در صورت جدی شدن طرح آتش‌بس با دیگر گروه‌های فسلطینی مشورت می‌شود

شلح درباره برخی اخبار مبنی بر یک آتش‌بس برای نوار غزه گفت: در صورتی که تمامی اطراف به یک طرح متکامل برای این موضوع برسند با جهاد اسلامی و دیگر گروه‌ها درباره آن رایزنی خواهد شد.

وی افزود: اطلاعاتی که من دارم این است که گفت‌وگوهای «تونی بلر» فرستاده سابق کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه با حماس به سطح مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیم نرسیده و بلر بیشتر یک نقش شناسایی و اطلاعاتی (برای آگاه شدن از شرایط) انجام داده است.

ابومازن مانع از اجرای انتفاضه سوم در کرانه باختری است

وی «محمود عباس» (ابومازن) رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را مانع از اجرای انتفاضه سوم در کرانه باختری خواند.

شلح درباره استعفای اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» گفت: محیط فلسطین هم‌اکنون با ۵ عنوان روبروست: ساف، حل و فصل، تشکیلات خودگردان، مقاومت و اختلاف و جدایی. تشکیلات خودگردان از زمانی که اسرائیل را به رسمیت شناخت به تونلی تاریک وارد شود و مشکلات متعددی برای آن به وجود آمد. ساف اکنون با مشکل مشروعیت روبروست و این سخنی سخت است که دیگران آن را می‌شنوند و تحملش می‌کنند.

ساف باید از تمامی گروه‌های فلسطینی  تشکیل شود و قابل قبول نیست نیست که جهاد اسلامی و حماس در آن شرکتی نداشته باشند.

جهاد اسلامی ارتباطی با شلیک موشک‌ها به جولان اشغالی ندارد

رمضان عبدالله در ادامه سخنان خود ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این جنبش در پشت پرده شلیک موشک به اراضی اشغالی (حدود دو هفته پیش) بوده را تکذیب کرد.

 

نظر شما