شناسهٔ خبر: 107076 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تپه «ازبکی» به میراث فرهنگی رسید

اظهارات اتحادیه هتلداران اصفهان درباره خانه‌های بوم گردی، واگذاری دژ مادی به اداره کل میراث فرهنگی البرز و اظهارات معاون سرمایه‌گذاری در آشوراده خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش «نماینده»، در این هفته یک خبر مهم از حوزه میراث فرهنگی استان البرز منتشر شد که آن هم مربوط می‌شد به تپه ازبکی یا دژ مادی. مالک تپه ازبکی در توافقی با اداره کل میراث فرهنگی استان البرز ۱۲ هکتار از این محوطه تاریخی را به سازمان میراث فرهنگی داد.

تپه ازبکی یکی از آثار با اهمیت از نظر دوره‌های تاریخی و از مجموعه‌های کهن پیش از تاریخ ایران است که کاوش و مطالعه های متعدد در آن نشان می‌دهد این تمدن از هزاره هفتم پیش از میلاد آغاز شده و تا دوره حکومت مادها ادامه پیدا کرده است. اما این تپه در تصرف یکی از مالکان خصوصی زمین های کشاورزی بود و در برخی مواقع مالک اجازه کاوش در این محدوده را به کارشناسان میراث فرهنگی نمی داد به گونه ای که مدتها عملیات کاوش متوقف می ماند.

رضا شاکرمی دادستان مرکز استان البرز در این باره گفت: با افراد مرتبط در زمینه تپه ازبکی و مسئولان استان صحبت و تبادل نظر کردیم در نهایت با فردی صحبت شد که در سال ۷۲ زمینهای آن محدوده را گرفته بود در نهایت پس از تفهیم موضوع قبول کرد که آن زمین‌ها را در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دهد. بنابراین هم تپه ازبکی و هم تپه جیران به میراث فرهنگی رسید تا کاوش ها و بررسی های باستان شناسی در آن انجام شود.  

دادستان مرکز استان البرز افزود: بخش دیگری نیز وجود دارد که ساختمان قدیمی آن متعلق به این مالک است گفتیم این ساختمان برای خودت باشد فقط حق حفاری ندارید و یا اگر شی پیدا شد باید به میراث فرهنگی تحویل دهید. همچنین هر کاوش و دخل و تصرفی در آن محدوده ها باید با اجازه میراث فرهنگی انجام شود.

شاکرمی درباره امتیازاتی که به متصرف بابت واگذاری زمین‌ها به سازمان میراث فرهنگی داده شده نیز گفت: امتیاز حفاظت و بهره برداری از تاسیسات آن منطقه بر عهده او گذاشته شد چون آن محدوده می تواند به عنوان منطقه گردشگری برای مردم تبدیل شود به همین منظور و برای بهره برداری از ساختمان های آنجا تفاهمنامه ای بین آنها نوشته شد منتها برخی ایراداتی داشت که قرار بر حل آن شد. به این ترتیب اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در آن محدوده مستقر می شود و مدیریت آنجا را بر عهده می گیرد.   مالک در این محدوده اختیاری ندارد مگر با اجازه سازمان میراث فرهنگی.

اظهارنظرهای تخیلی برای آشوراده

نشست خبری معاونان گردشگری و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی در سالن فجر ارگ آزادی برگزار شد در این برنامه، سعید شیرکوند معاون سرمایه گذاری و طرح های گردشگری سازمان میراث فرهنگی به موضوع ساخت سرویس های بهداشتی بین راهی به عنوان یکی از مسائل پر حاشیه گردشگری نیز پاسخ مفصلی داد و گفت: ما نمی توانیم برای سرویس های بهداشتی بین راهی نگهبان ۲۴ ساعته بگذاریم آن هم ماموری که ۲۰ کیلومتر با خانه خود فاصله دارد. اکنون ۱۵۰ مورد سرویس با این مشکلات رو به رو هستند و ۳۵۰ سرویس بین راهی نیز در حال بهره برداری است. ۴۰۰ سرویس بهداشتی بین راهی نیز داریم که باید با همکاری افراد و شهرداری ها مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی موظف نیست که سرویس بهداشتی بسازد مگر با بودجه های عمرانی دولت. حالت دیگر این است که سرویس های بهداشتی بین راهی را یک فعالیت اقتصادی تعریف کنیم. من نمی دانم چه کسی در مغز ما فرو کرده که در قبال استفاده از خدمات یک رستوران مبالغ زیادی می پردازیم اما حاضر نیستیم برای یک مسئله ضروری و حیاتی هزار تومان هزینه کنیم. این یک فرهنگ اشتباهی است که برای سرویس های بهداشتی مناسب حاضر به پرداخت هزینه نیستیم.

بزرگترین مشکل گردشگری کشور سرویس های بهداشتی است

شیرکوند گفت: بزرگترین مشکل گردشگری کشور سرویس های بهداشتی است ما به یکی از برنامه های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد رفتیم. برای برنامه اصلی هزینه زیادی کرده بودند و امکانات به حد مناسب وجود داشت اما ۹۹ درصد انرژی صرف برنامه شده بود و تنها یک درصد صرف سرویس بهداشتی. همین اتفاق را در سطح جاده ها نیز داریم. اگر کسی جلوی در سرویس بهداشتی مبلغ ۲۰۰ تومان را نوشته باشد، کسی نمی پردازد. پس تا این فعالیت اقتصادی نشود، مشکل آن را نمی توانیم حل کنیم. باید رستوران داران و افراد خودشان این سرویس ها را آماده کرده و در اختیار مسافران قرار دهند و در کنارش هزینه نیز دریافت کنند.

معاون سرمایه گذاری و طرح های گردشگری درباره مسئله پرچالش دیگر که همان فعالیت های گردشگری در منطقه نمونه آشوراده است، به خبرنگاران پاسخ داد و تصریح کرد: از ۲۰ سال پیش تلاش ها شده که اقداماتی انجام شود و تا مرحله واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی نیز پیش رفته بودند. این افدامات تعطیل شد و کار به دادگاه کشید و حتی تعدادی افرزاد تبرئه و یا محکوم شدند. تا اینکه به دولت یازدهم رسیدیم. در سال ۹۳ این سوال مطرح شد که آیا از امکانات طبیعی این منطقه قرار است استفاده شود یا نه.

وی افزود: این ماموریت را به ما و سازمان محیط زیست سپردند. سازمان محیط زیست معتقد است که گردشگری طبیعی مطابق با الزامات زیست محیطی بلامانع است. سازمان میراث فرهنگی نیز معتقد است که گردشگری طبیعی در آن منطقه مشکلی ندارد. اما اینکه طبیعتگردی در آنجا چطور اتفاق بیفتد و تاسیسات و فعالیت های آن چپوننه باشد، مسائلی است که به مشاور سپرده شد تا برنامه مربوطه را تهیه کند. منتها این برنامه به تاییدیه سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست احتیاج دارد.

شیرکوند ادامه داد: اگر این برنامه عملیاتی به تایید دو سازمان رسید، فعالیت در آنجا آغاز می شود. هفته پیش آخرین جلسه مربوط به این موضوع در دفتر رئیس سازمان محیط زیست برگزار شد. مشاور گزارش داد و چهارچوب اقدامات تعیین و مقرر شد کمیته سه گانه ای برای نظارت تشکیل شود و تا دو ماه آینده فرایند مطالعات تمام و به تایید دو سازمان برسد و اقدامات اجرایی آن شروع شود. اینکه به عنوان مثال سازه های آنجا از چوب یا نی باشد، همگی به نظر مشاور و تایید این دو سازمان نیاز دارد.

معاون سرمایه گذاری و طرح های گردشگری بیان کرد: گاهی نقدهایی را می خوانم که باور کنید از حد تخیل فراتر و وهم انگیز بود. مشاور ارشد محیط زیست گفته که ۱۰۰ هزار نفر به آشوراده می روند. ما در کیش که ۹۰ برابر آشوراده است، ۲۵ هزار ساکن داریم. کارشناسی گفته هتل ۲۰ طبقه می سازند و یا پیست اتومیبیلرانی راه اندازی می کنند. اگر این صحبت ها تخیل نیست پس چیست؟ ما چه وقت می خواستیم آنجا هتل بسازیم و یا پیست راه اندازی کنیم؟

حفاران غیرمجاز به ریشه‌های درخت اسطوره‌ای هم رحم نکردند

درخت «تک آغاج» در ۱۲ کیلومتری شهرستان سراب استان آذربایجان شرقی واقع شده و یکی از جاذبه های گردشگری منطقه به حساب می‌آید. مردم اهالی این منطقه تعدادی تصویر از حمله حفاران غیرمجاز به این محدوده برای خبرگزاری مهر ارسال کرده‌اند که نشان می دهد، در نزدیکی این درخت مهم حفاری‌هایی شده است به گونه ای که حفاری انجام شده تا ریشه‌های آن نیز ادامه داشته است. به‌رغم اینکه این درخت بسیار قدیمی و برای مردم منطقه بسیار مهم بوده اما گویا حفاران در این محدوده به دنبال پیدا کردن آثار تاریخی بوده‌اند. درباره اینکه آیا حفاران غیرمجاز موفق به پیدا کردن شی تاریخی شده اند یا نه کسی اطلاعی ندارد.

«خوشه‌سار بوم‌گردی» دارای انجمن صنفی می‌شود

نشست هم‌اندیشی اعضای اقامتگاه‌های بوم‌گردی در یکی از این اقامتگاه‌ها به نام «گیله‌بوم» در روستای قاسم‌آباد شهرستان رودسر استان گیلان با حضور تعدادی از اعضای این گروه برگزار شد تا به بررسی مسائلی از جمله تشکیل انجمن صنفی و برنامه‌ریزی برای آینده بپردازند در این برنامه اکبر رضوانیان مسئول خانه نُقلی کاشان به خلاصه‌ای از گفتگوهای انجام شده در نشست قبلی اعضای خوشه‌سار بوم‌گردی پرداخت.

سپس هر یک از اعضا، نظرات خود را درباره تشکیل این انجمن مطرح کردند.  در ادامه این برنامه اعضای خوشه‌سار بوم‌گردی به این جمع‌بندی رسیدند که باید سه نفر هیات موسس و ۱۰ نفر دیگر مدارک خود را ارسال کنند تا بتوانند این انجمن صنفی را تشکیل دهند. همچنین تاکنون تنها سه نفر از اعضا مدارک خود را فرستاده‌اند.

راه‌اندازی سایت «خوشه‌سار بوم‌گردی» نیز یکی دیگر از مباحث طرح شده در این برنامه بود. تاکنون عنوان خوشه‌سار بوم‌گردی با دامنه «دات آی‌آر (ir.)» انتخاب شده است، اما برخی از اعضا اعلام کردند که این عنوان طولانی بوده و احتیاج به بررسی بیشتری دارد.

تاکنون خوشه‌سار بوم‌گردی دارای ۱۳ عضو در استان‌های مختلف است. پس از راه‌اندازی انجمن صنفی، قرار است اعضای جدید با اساسنامه این انجمن، وارد گروه اقامتگاه‌های بوم‌گردی شوند.

یک میلیون چراغ سبز برای امنیت ایران روشن می‌شود

رئیس هیات مدیره انجمن راهنمایان گردشگری از روشن شدن یک میلیون چراغ سبز در تأیید امنیت ایران، توسط گردشگران خارجی خبر داد.

 آرش نورآقایی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کشور گزارشی درباره اقدامات انجام شده برای میزبانی از صدها راهنمای گردشگری که قرار است در سال ۲۰۱۷ به منظور شرکت در گردهمایی کنوانسیون راهنمایان گردشگری شرکت کنند، ارائه داد و از فعالان اقامتگاه‌های بوم‌گردی خواست تا در این زمینه به آنها کمک کنند.

نورآقایی گفت: شعار و بنر کنوانسیون را در همه اقامتگاه‌های بوم‌گردی نصب کنید. ما نیز سایت شما را در فیسبوک معرفی می‌کنیم. بدین‌ترتیب ۱.۵ سال تبلیغات مداوم برای کنوانسیون و اقامتگاه‌های بوم‌گردی انجام خواهد شد.

وی همچنین از انتشار سه کتاب در حوزه گردشگری تا زمان برگزاری کنوانسیون راهنمایان جهانگردی خبر داد و گفت: کتاب «رکوردهای گردشگری»، «مهمانوازی ایرانیان» و «تاریخ سفر در ایران» منتشر خواهد شد و به طور حتم جزو کتاب‌های پرفروش می‌شود. شما هم می‌توانید در کارهای تحقیقاتی آن به ما کمک کنید.

نظر شما