شناسهٔ خبر: 107015 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

در صحن علنی صورت گرفت؛

انتقاد جدی ابوترابی از مدیریت مبتنی بر منابع در وزارت بهداشت

ابوترابی فرد431 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک چهارم از بودجه عمومی کشور به وزارت بهداشت اختصاص یافته است، خطاب به وزیر گفت: مدیریت متکی بر منابع، راه‌حل مشکلات نیست؛ باید بهره‌وری را افزایش دهیم.

به گزارش «نماینده» در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی پس از آنکه سخنرانی وزیر بهداشت در خصوص طرح تحول سلامت به پایان رسید و مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و وزیر اسبق بهداشت انتقادات خود را به طرح تحول سلامت بیان کرد، محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را در غیاب لاریجانی بر عهده داشت، گفت: بحث‌های مطرح شده ناظر به دو حوزه است؛ اول اینکه دکتر هاشمی وزیر و ریاست کمیسیون بهداشت، خدماتی که وزارت بهداشت ارائه می‌دهد را اعلام کردند.

وی ادامه داد: امروز پرداخت بیمارها در بیمارستان به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است و شاهد تحول جدی در حوزه خدمات درمانی هستیم.

ابوترابی‌فرد با اشاره به انتقادات پزشکیان گفت: نکته آقای پزشکیان این بود که باید در چارچوب قانون عمل کنیم. سطح طبقه‌بندی و نظام ارجاع، موضوعاتی است که باید اجرا شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش هزینه‌ها در وزارت بهداشت گفت: نکته مهم اینجاست که ما با چه هزینه‌ای امروز شاهد این تحول در حوزه بهداشت هستیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۱ بودجه وزارت بهداشت حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است که این بودجه در سال ۹۴ به حدود ۵۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است؛ این در حالی است که ما با مشکلات جدی در نظام بودجه‌ریزی مواجه هستیم.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه عملکرد بودجه سال ۹۴ حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود، گفت: حدود یک چهارم بودجه کشور به بخش بهداشت و درمان اختصاص یافته است، اگر فقط مبتنی بر منابع، وزارت بهداشت را اداره کنیم و بهره‌وری را ارتقا ندهیم، نمی‌توانیم طرح تحول نظام سلامت را ادامه دهیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش مطالبات فرهنگیان و فشار جدی‌ای که به مجلس در این خصوص وارد شد، گفت: ما در پرداخت حقوق با بی‌عدالتی جدی روبرو هستیم.

وی خطاب به وزیر بهداشت گفت: با نگاه بخشی نمی‌توان کشور را اداره کرد. باید نگاه متوازن داشت و نظام بهره‌وری را ارتقا داد. در چارچوب قانون این تنها راه نجات کشور است.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: مدیریت متکی بر منابع، راه‌حل مشکلات نیست؛ ما خواستار مدیریت مبتنی بر دانش، بهره‌وری و منابع هستیم.

گفتنی است حضور و گزارش امیر حسین قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در مورد اجرای طرح تحول نظام سلامت در راستای ماده ۱۱۱ آیین نامه داخلی مجلس صورت گرفت.

نظر شما