شناسهٔ خبر: 106952 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مقیمی:

شورای نگهبان مسئول نهایی تایید صلاحیت‌هاست/ محرمانه‌بودن آراء و میزان شفافیت صندوق‌ها

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: صندوق‌هایی که وزارت کشور تهیه کرده در اختیار شورای نگهبان قرار داده است و کارشناسان آنجا بررسی می‌کنند و آنچه را که شورای نگهبان تأیید کند ما بر اساس آن عمل می‌کنیم؛ در واقع صندوق‌هایی باید باشد که هم داخل صندوق پیدا باشد و هم رأی خوانده نشود.

به گزارش «نماینده» ، «من رئیس ستاد اتتخابات کشورم و تمام تلاشم برگزاری اننخابات باشکوه و بی‌طرفانه است» این جمله‌ای است که معاون سیاسی وزیر کشور در طول مصاحبه بر آن تأکید دارد.

استاندار مرکزی در دولت یازدهم که پس از چندماه کلید معاونت سیاسی را در دست گرفت سوابقی همچون استانداری خوزستان، استانداری کرمانشاه، معاونت عمرانی وزارت کشور و نمایندگی دوره هشتم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

در آستانه هفته دولت گفت‌وگویی را با محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور و معاون سیاسی وزیر کشور انجام دادیم، وی در این گفت‌وگو به تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص دو انتخابات مجلس و خبرگان پرداخت؛ وی همچنین به نظارت بر کار استانداران و فرمانداران اشاره کرد و درباره لایحه شفافیت مالی منابع نامزدهای انتخابات سخن گفت. در آستانه هفته دولت گفت وگویی را با محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور و معاون سیاسی وزیر کشوور انجام دادیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

چه اقداماتی تاکنون در وزارت کشور درباره فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی انجام شده است؟

مقیمی: در ابتدای سخن آغاز هفته دولت را تبریک گفته و یاد شهیدان رجایی و باهنر را گرامی میداریم، در پاسخ به این سؤال باید بگویم که باید تدابیری اندیشیده شود تا احزاب، گروه‌ها و فعالین سیاسی بتوانند در کشور فعالیت کنند، حزب تشکیل دهند، تشکیلات به وجود آورند و در چارچوب قانون فعالیت کرده و به صورت شناسنامه‌دار ورود پیدا کنند.

وقتی یک تشکل سیاسی ایجاد می‌شود این تشکل بر اساس یک مرامنامه و اساسنامه کار خود را آغاز می‌کند که باید از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز بگیرد و حتی در زمانی که به صورت هیأت مؤسس به فعالیت خود ادامه می‌دهد این افراد مورد تایید هستند که اجازه داده شده است که حزب تشکیل شود.

 

فعالیت‌های سیاسی باید موجب عزت‌مداری جمهوری اسلامی شود

در واقع برای افراد تشکیل دهنده حزب و تشکل‌های سیاسی استعلامات لازم از مراجع قانونی کشور اخذ شده است و آنان از این امر عبور کردند، صلاحیت لازم را برای فعالیت سیاسی دارند و در مرامنامه و اساسنامه چهارچوب‌هاب فعالیت‌های خود را مشخص کردند و رأس برنامه‌های آنان عزت‌مداری و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است تا کار سیاسی که انجام می‌دهیم جمهوری اسلامی ایران پیشرفت کند و قدرتمند شود.

گسترش فعالیت احزاب در چهارچوب قانون فعالیت‌های حاشیه‌ای را کمرنگ می‌کند

وقتی احزاب تشکیل می‌شوند فعالیت‌های غیرحزبی، غیرتشکیلاتی و غیر رسمی کنار می‌رود بنابراین هرچقدر برای قدرتمند شدن، گسترده‌تر شدن فعال‌تر شدن احزاب تلاش کنیم و احزاب در چارچوب مرامنامه و اساسنامه کار کنند فعالیت‌های حاشیه‌ای کمتر می‌شود اما هنگامی که احزاب، جلسه یا میتینگ سیاسی یا مراسم سخنرانی‌ را برگزار می‌کنند، در مقابل سخنان خود مسئول و پاسخگو هستند.

معرفی کاندیداها از سوی احزاب نظارت مردمی بر عملکرد سیاسی را به همراه دارد

اگر این حزب از افرادی در انتخابات حمایت کنند و داوطلبینی را معرفی کنند با توجه به اینکه برنامه‌های داوطلبین مشخص است، اگر فرد انتخاب شده در مجلس، شوراها و یا ریاست‌جمهوری برخلاف برنامه‌های حزب عمل کند، از طرف مردم موردسؤال قرار می‌گیرد و این خودش نظارت عمومی و نظارت مردمی بر عملکرد سیاسی می‌شود.

تلاش می‌کنیم فعالیت‌های سیاسی را از طریق احزاب گسترش دهیم

تلاش ما این است فعالیت‌های سیاسی از طریق احزاب گسترش بدهیم و فعالیت‌های سیاسی شناسنامه‌دار و هرکس پاسخگوی عملکرد خود باشد و اینگونه نباشد که فردی سخنی را بگوید و جامعه را ملتهب کند اما بعد معلوم نباشد که آن فرد کیست در حالی که وقتی یک حزب حرف می‌زند تشکیلات اجرایی و شورای مرکزی آنان در برابر عملکرد و حرکت خود پاسخگو هستند و در این صورت مشکلات می‌تواند به حداقل برسد.

وزارت کشور برای فعالیت احزاب تا کنون چه اقداماتی را انجام داده است؟

وظیفه وزارت کشور ایجاد شرایط برای فعالیت احزاب شناسنامه‌دار است

مقیمی: وظیفه ما این است شرایطی را به وجود بیاوریم که احزاب رسمی و شناسنامه‌دار تا بتوانند فعالیت‌های سیاسی خود را به خوبی انجام دهند، جلسه بگذارند، سخنرانی کنند، از دولت انتقاد کنند و عملکرد دولت را نقد کنند، هرکجا ایرادی می‌بینند بازگو کرده و راهکارهایی را برای رفع موانع در جامعه ارائه کنند، هرچند ما شاهدیم در جامعه که همین جلسات مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرد و عده‌ای نمی‌توانند تحمل کنند و موجب به هم ریختن جلسات می‌شوند اما تلاش ما این است که امنیت این جلسات را برقرار کنیم و وظیفه داریم با کسانی که این جلسات را برهم می‌زنند برخورد قانونی کنیم.

خوشبختانه عملکرد وزارت کشور در این دو سال موجب شده است تا آرام آرام احزاب فعال‌تر شوند، خانه احزاب که در گذشته تعطیل شده بود فعال شد که ما حدوداً ۴۰ تا ۵۰ جلسه متفاوت را با حضور دبیران احزاب برگزار کردیم، دبیران احزابی که در این جلسات شرکت کردند هرکدام ادعا دارند که می‌توانند کشور را اداره کنند و می‌توانند افرادی داوطلب به مجلس ببرند.

در آن جلسات به طور جدی از مواضع خود دفاع می‌کردند و در نهایت با تلاش‌های بسیاری که صورت گرفت و جلساتی را در این امر با وزیر کشور داشتیم که رهنمودهایی را در این زمینه دادند و صحبت‌هایی که بین احزاب شکل گرفت موجب شد تا خانه احزاب فعالیت خود را آغاز کند و امیدواریم با این روش به این نتیجه برسیم خانه احزاب که یک انجمن صنفی و نه یک نهاد سیاسی است بتواند مشکلاتی که در سر راه تحزب و تشکیلات سیاسی وجود دارد را برطرف کند تا احزاب بتوانند در کشور فعالتر شوند.

چه تمهیداتی در وزارت کشور سنجیده شده است تا مجریان و ناظران بی‌طرفی خود را در امر انتخابات حفظ کنند؟

مجریان و نظارت‌کنندگان بر انتخابات باید بی‌طرف باشند

مقیمی: در انتخابات تمام تلاش ما این است که انتخابات باشکوهی را برگزار کنیم بی‌طرفی مجریان را در امر برگزاری انتخابات داشته باشیم، هرچند وقتی از بی‌طرفی مجریان سخن می‌گوییم باید کسانی که نظارت می‌کنند هم بی‌طرف باشند و ما دوست داریم در آینده ببینیم افرادی که برای هیأت‌های نظارت انتخاب می‌شوند از سلایق مختلف و از تفکرات مختلف درون نظام باشند.

این امر کمک می‌کند تا مردم احساس کنند نظام متعلق به تفکرهای مختلف است و هرکس احساس می‌کند افرادی در کشور هستند که از حقوق آنان در نظارت و اجرا دفاع کرده و در واقع حق‌الناس بودن رأی را حفظ می‌کنند برای مثال در شهرستان‌ها افراد که به عنوان مجری یا هیأت نظارت انتخاب می‌شوند، مردم عادی جامعه هستند که اگر این افراد از تفکرات مختلف باشند برای مردم ایجاد رضایتمندی می‌کنند و این امر باعث می‌شود مردم بیشتر در امر انتخابات شرکت کنند.

توصیه کردیم از امکانات دولتی له یا علیه کسی استفاده نشود

به عنوان وزارت کشور و ستاد انتخابات به کلیه فرمانداران و بخشداران توصیه کردیم اجازه ندهند از امکانات دولتی یا امکانات عمومی و از وجوهاتی که مردم برای یک کار خیر صرف می‌کنند مثل مساجد، حسینیه‌ها، تریبون‌های نمازجمعه و همه امکاناتی که متعلق به مردم است و بیت‌المال له یا علیه کسی استفاده نشود و یا اگر استفاده می‌شود بر اساس دستورالعملی باشد که همه بتوانند از آن استفاده کنند.

اینگونه نباشد که عده‌ای در یک پایگاه، حسینیه، مسجد، مدرسه یا سالنی جمع شوند و علیه گروه دیگر جمع شوند و سخن بگویند و گروه دیگر حتی نتواند از خود دفاع کنند، بنابراین ما در واقع برای اینکه مردم بیشتر پای صندوق‌های رأی بیایند، تمام تلاشمان آن است که امکانات دولتی و عمومی را اجازه ندهیم که له یا علیه کسی استفاده شود.

چه تدابیری اندیشیده‌ شده است تا مسئولان از رفتارهایی که شائبه و شبهه‌ طرفداری از فرد یا گروه خاصی را ایجاد می‌کند اجتناب کنند؟

توصیه کردیم رفتار مجریان و ناظران هیچ شائبه و شبهه‌ را برای مردم ایجاد نکند

مقیمی: ممکن است مجریان انتخابات در جلسه‌ای شرکت کند و اگر این فرد قرار باشد بعداً کاندیدا شود، به داوطلبین توصیه می‌کنیم که هم مجریان و هم ناظران به نوعی رفتار کنند که هیچ شائبه و شبهه‌ای برای مردم ایجاد نشود و مردم احساس کنند مجریان انتخابات کاملاً بی‌طرف هستند.

باید شرایطی فراهم شود تا همه کسانی که در خودشان این توانایی سنگین را برای حضور در انتخابات می‌بینند برای انتخابات کاندیدا شوند و از آن طرف همه تلاش و برنامه‌ریزی کنیم که مردم به راحتی و  در نزدیک‌ترین محل سکونت خود به هرکسی که خودشان به جمع‌بندی رسیدند رأی دهند.

دولت تمام امکانات و تجهیزات لازم را برای امر انتخابات فراهم می‌کند

درباره امکانات و تجهیزاتی که دولت باید فراهم کند نیز دولت با وجود آنکه با مشکلات مالی روبرو است، اما در امر انتخابات هیچ محدودیتی را قائل نیست و همه نیازها را تأمین می‌کند.

رسانه‌ها باید کمک کنند تا مردم در انتخابات مجلس فرد اصلح را انتخاب کنند

رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی که طبق قانون باید در جلسه ستاد انتخابات کشور حضور پیدا کند و باید تلاش کنند تا حقوق رأی‌دهندگان و داوطلبان را برای مردم بازگو کنیم، اهمیتی که این امر دارد آن است که باید شرایط و وظابف نمایندگان مجلس را به صورت عموم برای مردم شرح دهیم تا مردم بتوانند در انتخابات فرد اصلح را انتخاب کنند تا وقتی فرد وارد مجلس می‌شود بتوانند به مشکلات مردم توجه کرده و تصمیماتی بگیرند که کشور از آن بهره‌مند شود.

وزارت کشور دو وظیفه سنگین را در امر انتخابات برعهده دارد، تمام تلاش ما بر این است نشاط سیاسی در کشور ایجاد شود تا دو انتخابات پیشرو خوب و با حضور حداکثری مردم برگزار شود و از طرفی تمام تلاشمان این است که امکانات دولتی و عمومی له یا علیه کسی در انتخابات استفاده نشود که در زمان تبلیغات بسیار جدی هستیم اما از اکنون نیز رصد می‌کنیم که تریبونی، کارگاهی، مسجدی، اداره‌ای در اختیار افرادی که احتمال بدهیم بخواهند داوطلب شوند قرار نگیرند تا مردم احساس کنند که بی‌طرفی کامل در برگزاری انتخابات وجود دارد.

نگرانی‌هایی وجود دارد که احزاب چارچوبی که برای آنان مشخص شده است را رعایت نکنند و یا مطالبات غیرقانونی را برای حضور در انتخابات داشته باشند. ارزیابی شما از این امر چیست؟

همه باید خود را ملزم به رعایت قانون بدانیم

مقیمی: در جامعه ما تفکرات مختلفی وجود دارد که هرکدام برداشت مختلفی را از نحوه اداره کشور داریم اما همه اینها در سایه قانون اساسی است و در قانون اساسی نیز باید ملتزم به اصل ولایت فقیه و رهبری باشیم و سخن من درباره مردمی است که در این چهارچوب فعالیت می‌کنند که در همین قانون اساسی به فعالیت‌های سیاسی، حزبی و تشکیلاتی توصیه و تشویق شده است بنابراین اگر همه ما خودمان را ملتزم به قانون بدانیم هیچ مشکلی پیش نمی‌آید چرا که در قانون اساسی سازوکارهای مختلفی تعبیه شده است و مجلس، دولت و شوراها با رأی مردم انتخاب می‌شوند و فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند و هرکس بنا به قانون وظایفی را برعهده دارد که باید در چارچوب مشخص به آن پاسخگو باشد و در این چارچوب باید پاسخگوی اعمال خود باشند.

در فعالیت‌های سیاسی نیز باید ببینیم قانون چه اختیاراتی را برای ما قائل شده است و چه راه‌هایی را باز کرده که در آن راه‌ها حرکت کنیم؛ در برخی مواقع نمی‌گذاریم مردم کارشان را انجام دهند و احزاب فعال شوند و سخت‌گیری می‌کنیم که در غیر این صورت اگر آنان فعال نشوند کاری دیگری انجام می‌دهند در حالی که در فعالیت قانونی احزاب باید از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز بگیرند که متشکل از نماینده وزارت کشور، دو نفر از مجلس و دو نفر از دستگاه قضایی نظارت می‌کنند که با وجود آن که در وزارت کشور است اما دولت نیست و به نوعی فراجناحی است.

وقتی درخواستی از سوی یک حزب داده می‌شود ما از دستگاه‌های مسئول‎ استعلامات این افراد را می‌خواهیم که اگر سابقه سویی نداشته باشند اعلام می‌شود که کمیسیون بر این اساس تصمیم‌گیری می‌کند اما اگر استعلامات از این دستگاه‌ها گرفته شد و ما خواستیم طبق نظر خودمان تصمیم‌گیری کنیم با مشکلاتی مواجه می‌شویم و این امر به دلیل آن است که می‌خواهیم از قانون جلوتر برویم.

قانون‌گذار چارچوب‌های قانونی را مشخص کرده است و اینکه برای تأئید صلاحیت کسانی که می‌خواهند حزب تشکیل دهند یا کار و فعالیت سیاسی بکنند چهارچوب‌ها را مشخص کرده است که چه دستگاه‌هایی باید برآن نظارت کنند و اگر تایید صلاحیت شد ما باید کارمان را انجام دهیم و اگر فردا هم کار خود را شروع کرد مسئولیت عملکردش برعهده خودشان است، هرچند ما عملکردشان را رصد کنیم و اگر اهانتی به کسی کردند با آنان برخورد شود یا اگر در صدد تضعیف جمهوری اسلامی برآمدند باید با آنان برخورد شود و دستگاه‌هایی که باید با آنها برخورد کند در کشور حضور دارند.

دستگاه‌های قانونی قوی در کشور داریم که در چارچوب قانون در کشور فعالیت می‌کند و اگر فعالیت حزبی را متغایر با قانونی و مصالح نظام بود ببینند با آنان برخورد می‌کنند و به آنان تذکر می‌دهند اما این کارها باید به مرور انجام شود و باید عادت کنیم که اگر کارمان را درست انجام دادیم کارمان را ادامه دهیم اما اگر کارمان درست انجام ندادیم باید با ما برخورد شود و در این صورت مشکل حل خواهد شد.

در یک مسابقه فوتبال شاهدید که در آن چند داور حضور دارند بنابراین ما باید سعی کنیم داورهایمان جهت‌گیری‌هایشان با یکدیگر متفاوت باشد و سلایق مختلف را در آن لحاظ کنیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. درباره خانه احزاب باید بگویم خانه احزاب یک کار صنفی است و کار سیاسی نیست، احزاب دور هم جمع شده‌اند که تا مشکلاتی را که با دولت، دستگاه قضایی دارند، حل شود و احزاب باید با روحیه و تفکرات متفاوت بتوانند حرف‌هایشان را برای اداره کشور بزنند تا سریع‌تر به هدفشان برسند.

اگر همه ما بپذیریم در چارچوب قانون کار کنیم و پاسخگو باشیم مسائل حل می‌شود، حزب و تشکیلات ما قانونمدارتر می‌شود و افراد برای خود حاشیه امنی پیدا نمی‌کنند تا فعالیتی را انجام دهند و مسئولیتی را در قبال آن قبول نکنند در حالیکه در صورت فعالیت قانونی احزاب می‌توانند از وزارت کشور مجوز بگیرند و بر اساس آن باید پاسخگو باشند که در غیر این صورت با آنان برخورد می‌شود و رعایت کردن چارچوب‌های قانونی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

موضوع صندوق‌های شفاف برای رأی‌گیری در انتخابات به کجا رسید؟

مقیمی: صندوق‌هایی که وزارت کشور تهیه کرده در اختیار شورای نگهبان قرار داده است و کارشناسان آنجا بررسی می‌کنند و آنچه را که شورای نگهبان تأیید کند ما بر اساس آن عمل می‌کنیم؛ در واقع صندوق‌هایی باید باشد که هم داخل صندوق پیدا باشد و هم رأی خوانده نشود.

کدر بودن صندوق‌ها باید به اندازه‌ای باشد که آراء خوانده نشود

در این خصوص آنچه مطرح است «محرمانه بودن آرا» است آیا این موضوع لحاظ شده است؟

مقیمی: این امر اصلاً‌ طبق قانون است که رأی باید محرمانه باشد؛ کاغذ رأی که انداخته می‌شود نباید از بیرون خوانده شود، از این رو کدر بودن صندوق‌ها باید به حدی باشد که رأی خوانده نشود؛ بر این اساس هرچه را که شورای نگهبان تأیید کند صندوق‌ها به آن شکل خواهند بود.

در انتخابات الکترونیکی هم موضوع محرمانه بودن آرا رعایت شده است؟

مقیمی: تمام این مواردی که در امنیت گفتیم یعنی رأی خوانده نشود و مخفی باشد از طریق سیستم الکترونیکی هم صدق میکند و به همین شکل است.

برخی معتقدند شما سهمیه اصلاح‌طلبان هستید؟ آیا این سخن را قبول دارید؟

مقیمی: من الآن رئیس ستاد انتخابات کشور هستم و تا روزی که این مسئولیت را دارم همه تلاشم این است انتخابات را شکوه‌مند و به صورت بی‌طرف انجام دهم.

طی بخشنامه‌ای از فرمانداران خواستیم تبلیغات زودهنگام را رصد کنند

بحث سلامت قبل از انتخابات همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است، آیا در این راستا اقداماتی از سوی وزارت کشور صورت گرفته است؟

مقیمی: طی بخشنامه‌ای به همه فرمانداران اعلام کردیم فعالیت‌های انتخاباتی را رصد و مواردی که احساس کنند تبلیغات زودهنگام و در واقع از مصادیق تبلیغات زودهنگام است به فرمانداری‌ها منعکس کنند تا بتوانند در هیأت‌های اجرایی مطرح کرده و با کسانی که تبلیغات زودهنگام داشتند برخورد شود.

بنده جلسه‌ای را با نمایندگان هلال‌احمر، بهزیستی، کمیته امداد برگزار کردم و آن دستگاه‌ها نیز بخشنامه‌ای داشتند تا برداشت تبلیغات انتخاباتی نباشد یا در جهت آن صورت نگیرد که بخشنامه‌های خوب و تأثیرگذاری نیز است.

لایحه شفافیت مالی منابع نامزدها الآن در چه مرحله‌ای است؟ آیا به مجلس دهم خواهد رسید؟

مقیمی: لایحه شفافیت را به دولت فرستادیم و در کمیسیون سیاسی امنیتی دولت است، یک طرح هم در مجلس قرار دارد، تلاشمان را می‌کنیم که این لایحه به مجلس دهم برسد.

درباره افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری موضوع جدیدی را در دستور کار دارید؟

مقیمی: این طرح مجلس است و در آنجا باید تصویب شود و با توجه به اینکه طرح مجلس بود نیازی به لایحه ما نبود.

چرا این موضوع تاکنون مغفول مانده است؟

مقیمی: پیشنهادات وجود دارد اما چون نماینده‌ها موافق با این پیشنهادات نیستند، دو یا سه دفعه که می‌خواست رأی‌گیری شود به نتیجه نرسیدند.

عملکرد مسئولان وزارت کشور همیشه در دست بررسی است

روند نظارت بر کار استانداران و فرمانداران به چه صورت است؟ آیا تغییری در دستور کار وجود دارد؟

مقیمی: عملکرد مسئولان وزارت کشور همیشه در حال بررسی است و دائم بازرسی را انجام داده و گزارش‌گیری می‌کنیم، اگر عملکرد مدیری در چارچوب وظایفش نباشد و نتواند از عهده انجام وظایفش بر بیاید عوض می‌شود اما فعلاً‌ برداشتی که ما از عملکرد فرمانداران داریم این است که تا حدود زیادی بر کارشان مسلط هستند.

به ویژه در شرایط سخت اقتصادی که جامعه ما گرفتار آن است و با توجه به مشکلات اقتصادی و فرهنگی فرمانداران به خوبی از عهده وظایف خود بر می‌آیند؛ خشکسالی، کمبود آب و مشکلات دیگر وجود دارد و فرمانداران به عنوان خط اول جبهه اجرایی کارهای خوبی انجام می‌دهند و اگر جاهایی نتوانند از عهده وظایفشان بر بیایند ما قطعاً تغییر را خواهیم داد.

آقای مقیمی کنگره حزب اتحاد ملت برگزار شد؛ شبهه‌ای که وجود داشت این بود که این حزب به نوعی اعضای حزب منحله مشارکت هستند. در همایش نیز افرادی همچون ابراهیم یزدی، دبیر نهضت آزادی در صدر مجلس بودند. آیا این موضوعات تخلف نیست. چه اقدامی انجام داده‌اید.  آیا تذکری به آنها داده شده اشت یا خیر؟

مقیمی: این حزب مجوز گرفته‌ است آیا اینها بهتر هستند یا آنهایی که بدون مجوز در همه شهرها فعالیت سیاسی می‌کنند؟ آیا تشکیل حزب و فعالیت در چارچوب قانون بهتر است یا کسانی که حتی حاضر نیستند مجوز بگیرند؛ از این رو باید به آنها که مجوز دارند فرصت دهیم تا فعالیت خود را انجام دهند و اگر جایی اشکالی یا ایرادی بود حتماً تذکر داده می‌شود چرا که کشور قانون دارد.

آنها که حزب را اداره می‌کنند ارکان حزب هستند یعنی هیأت مؤسس، شورای مرکزی، هیأت اجرایی و دبیرکل، اینها باید پاسخگو باشند؛ حزبی تشکیل شده، یک اساسنامه آوردند و ما بررسی کردیم و هیچ ایرادی در اساسنامه و مرامنامه‌شان نیست، البته اتحاد ملت هنوز مهر تائید نخورده‌ است.

افرادی که حزب را تشکیل دادند دستگاه‌های مجری راجع به آنها نظر داده است و اگر از فردا فعالیتشان را شروع کنند و فردی که سخنرانی کرد تعرض یا اهانتی  به جایی داشت باید پاسخگو باشد، دستگاه‌های مسئول ما کوچک نیستند و دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند کشور را به خوبی اداره کنند و افرادی که در آن تشکیلات هستند به کارشان کاملاً واقفند و تا کنون چیزی به ما نگفته‌اند.

اگر فردی کار خلافی انجام داد دستگاه‌های مسئول به وظایفشان عمل می‌کنند و اگر به جایی برسد که آن حزب نباید فعالیت کند کمیسیون ماده ۱۰ آن را تعلیق کرده یا پروانه‌شان را لغو می‌کند.

ما از اینکه احزاب شناسنامه‌دار می‌شوند حمایت می‌کنیم خدا را شکر کنیم که در یک چارچوبی فعالیت می‌کنند و اگر افرادی خارج از چارچوب فعالیت کنند ما مشکل پیدا می‌کنیم.

مسئولیت تامین امنیت انتخابات با وزارت کشور است

در مقوله امنیت انتخابات چه اقداماتی از سوی ستاد انتخابات کشور برگزار شده و مسئولیت تامین امنیت انتخابات برعهده کیست؟

مقیمی: ستاد انتخابات کشور کمیته‌های مختلی دارد که از جمله آن می‌توان به کمیته نظارت، بازرسی، مالی، حقوقی، اشاره کرد.

در مقوله امنیت انتخابات و تامین امنیت صندوق‌ها و شهر از نیروی انتظامی و شورای تامین استان‌ها استفاده می‌کنیم اما در مجموع مسئولیت تامین امنیت انتخابات با وزارت کشور است.

اگر مشکلاتی را در مرزها داشته باشیم، باید تمهیداتی خاص درباره آن اندیشیده شود که شورای تامین استان با مسئولین نظامی، انتظامی و قضایی استان در این‌باره تصمیم‌گیری می‌کنند.

شورای نگهبان مسئول نهایی تایید صلاحیت‌هاست

به قانونمندی در انتخابات اشاره کردید حال طبق قانون تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی بر عهده کیست؟

مقیمی: هیات‌های اجرایی نظرشان را می‌دهند و در هیات‌های نظارت ایرادات آن بررسی می‌شود که اگر مشکلی وجود داشته باشد به هیات‌های نظارت استان‌ها فرستاده می‌شود و نهایتا به شورای نگهبان صادر می‌شود و شورای نگهبان مسئول نهایی تایید صلاحیت‌ها است.

تاکید بر نقش ویژه رسانه‌ها در امر آگاهی‌بخشی رسانه‌ها به مردم

وظیفه رسانه‌ها در مقوله انتخابات چیست؟

مقیمی: باید از نظر فرهنگی در کشور کار کنیم چرا که رای هر فرد در سرنوشت کشور موثر است و می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد، رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در این زمینه بیشترین نقش را دارند که من تاکنون اقدامات جدی را از صدا و سیما در این زمینه و تشریح بحث‌های کلی انتخابات برای مردم ندیدم که باید در این زمینه کار کنیم و برای مردم تشریح کنیم که نمایندگان مجلس چه وظایفی را می‌توانند در زمینه اقتصاد مقاومتی، حل مشکلات کشور و دیگر مسائل انجام دهند.

نظر شما