شناسهٔ خبر: 106936 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

جمهوری‌خواهان قصد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران پس از رأی به توافق را دارند

کنگره/2 مخالفان توافق هسته‌ای ایران انتظار ندارند که رأی‌گیری ماه آینده کنگره مطابق با نظر آنها پیش برود، ولی آنها حتی برای روز بعد از شکست خود در رأی‌گیری نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند.

به گزارش «نماینده» به‌نقل از بلومبرگ، جمهوری‌خواهان کنگره در حال تهیه کردن چند لایحه هستند. حتی اگر جمهوری‌خواهان نتوانند در مخالفت با توافق هسته‌ای ایران، موفق شوند، این طرح‌های پیشنهادی برای دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ میلادی، دردسرساز خواهد بود.

در مجلس نمایندگان، اد رویس رئیس کمیته امور خارجی یک طرح جدید برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران دارد که احتمالاً در پاییز ارائه خواهد شد. این طرح مشابه طرحی است که مارک کرک و رابرت منندز ۲ سناتور آمریکایی جمهوری‌خواه و دموکرات، در جریان مذاکرات هسته‌ای، مطرح کرده بودند.

در سنا نیز کرک اکنون در حال همکاری با مارکو روبیو است تا قانون جدیدی را معرفی کند. منندز به‌صورت جداگانه در حال همکاری با لیندسی گراهام است. کرک و منندز همچنین طرحی را در دست بررسی دارند که قانون تحریم‌های ایران را به‌مدت ۱۰ سال دیگر تمدید کند. اعتبار این قانون در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی منقضی خواهد شد.

مقام‌های دولت اوباما از جمله جان کری وزیر خارجه و جک لو وزیر خزانه‌داری ماه گذشته به نمایندگان نسبت به اعمال هرگونه تحریم جدید علیه تهران هشدار دادند، حتی تحریم‌هایی که متمرکز بر فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران است.

لو در این باره تأکید کرد: "کنگره نمی‌تواند تحریم‌های هسته‌ای را با یک برچسب جدید، بار دیگر اعمال کند".

سخنگوهای مک‌کانل و جان بینر نیز تأکید کرده‌اند که این دو نفر هنوز موضعی را در قبال حمایت یا رد تحریم‌ها پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای با ایران اتخاذ نکرده‌اند.

مارک دوبویتز مدیر بنیاد دفاع و دموکراسی  از منتقدان توافق هسته‌ای، در این باره تأکید کرد: بحث بر سر قانون تحریم‌های جدید می‌تواند سیگنالی را برای بانک‌ها و شرکت‌های سراسر جهان بفرستد. طرح‌های جدید اساساً به‌دنبال افزایش ریسک همکاری مالی و تجاری با ایران است. این مسئله به رئیس جمهور بعدی انعطاف بیشتری خواهد داد تا با توافق هسته‌ای برخورد کند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر دولت آمریکا با تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و تروریسم مخالفت کند، این مسئله به آن معنا خواهد بود که هیچ راهی برای اعمال فشارهای معنادار بر ایران وجود نخواهد داشت.

نظر شما