شناسهٔ خبر: 106916 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز

مجلس جای استیضاح به فکر طرح‌هایش باشد/ سخنان روحانی درباره شورای نگهبان حقوقی بود!

مجید انصاری// معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری درباره اظهارات روحانی در مورد وظایف قانونی شورای نگهبان، گفت: راجع به این موضوع به زودی مفصل صحبت خواهم کرد ولی اجالتا می‌گویم صحبت رییس جمهور کاملا حقوقی بوده است و احتمالا از صحبت‌های وی سوءبرداشت شده است.

به گزارش «نماینده» روزنامه آفتاب یزد امروز چهارشنبه گفت‌وگویی با مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور انجام داده است که مشروح آن را از نظر می‌گذرانید.

آقای انصاری به نظر می رسد در مجلس سریالی از استیضاح‌های وزرا در حال شکل گرفتن است. در شرایطی که این مجلس در سال پایانی خود قرار دارد این موضوع چه معنی ای می تواند داشته باشد؟

استیضاح یکی از حقوق نمایندگان است و می توانند از این حق استفاده کنند. دولت تدبیر و امید هم از ابتدا حرمت و جایگاه مجلس و نمایندگان را پاس داشته است. برخلاف گذشته که بین مجلس و دولت تنش بود سعی ما این بوده که تعامل سازنده ای رابرقرار کنیم و به حق نمایندگان احترام بگذاریم. ولی تصور می‌کنم در چند ماه باقی مانده از عمر مجلس نهم شاید مصلحت این باشد که نمایندگان که حال به بلوغ رسیده اند از این فرصت برای تصویب لوایح و طرح های مهم استفاده کنند. الان طبق آماری که داریم حداقل ۱۱۰ طرح و نزدیک به ۷۵ لایحه مختلف که بعضی از آنها بسیار مهم هستند در نوبت کار مجلس قرار دارند. این در حالی است که مجلس در خوشبینانه ترین فرض ۹۰ تا ۹۵ جلسه علنی خواهد داشت که حتما برای بررسی این طرح و لایحه ها کافی نیست. لذا من درخواستم از نمایندگان محترم این است که موضوع استیضاح را از دستور کار خارج کنند. استیضاح وقت زیادی راهم از دولت و هم از مجلس می گیرد به خصوص در شرایطی که دولت بعد از توافق هسته ای عزمش را جزم کرده برای سرعت بخشیدن به توسعه کشور. نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار طرح در حوزه های مختلف مطالعه و آماده شده و بر همین اساس وزارتخانه ها فرصت کافی می‌خواهند تا به سمت اجرایی کردن اینها بروند. لذا من شخصا فکر می‌کنم این استیضاح ها خیلی مشکلی را ازکشور حل نمی کند بلکه مشکل ساز باشد. البته اگر این استیضاح ها به جریان بیفتد ما طبق قانون عمل می کنیم و خدمت نمایندگان مجلس هستیم. من همین جا باید از لطف نمایندگانی که امضاهای‌شان را پس گرفتند و برخی استیضاح ها رامنتفی کردند همچنین از هماهنگی هیات رییسه محترم و تلاش های دکتر لاریجانی تشکر کنم. تلاش هیات رییسه و بسیاری از بزرگان مجلس هم بر این است که حتی المقدور استیضاحی مطرح نشود. ضمنا امسال را نیز که مقام معظم رهبری سال همدلی و همزبانی دولت و مجلس نام نهادند ما اگر مجلس را مظهر خواست مردم و خانه مردم بدانیم فکر می کنم همدلی و همزبانی حکم می کند که استیضاحی یا نداشته باشیم یا کم داشته باشیم.

”ازسخنان روحانی، سوءبرداشت شد/ مجلس جای استیضاح به فکر طرح‌هایش باشد

حتما مطلع هستید که اظهارات رییس جمهور در مورد وظایف قانونی شورای نگهبان باعث انتقادات وسیعی از سوی برخی جریان ها شده است. نظر جنابعالی در مورد اظهارات رییس جمهور و همچنین واکنش ها به آن چیست؟

راجع به این موضوع به زودی مفصل صحبت خواهم کرد ولی اجالتا می‌گویم صحبت رییس جمهور کاملا حقوقی بوده است و احتمالا از صحبتهای وی سوءبرداشت شده است. زیرا اظهارات وی بیانگر متن قانون اساسی است و متن قانون اساسی میثاق ملی ماست و کسی نباید بر سر قانون اساسی مشاجره کند.

اخیرا یکی از مقامات دولت سابق مدعی شده که حقوق کابینه دولت روحانی ۴۰۰ درصد نسبت به کابینه دولت احمدی نژاد افزایش داشته است. نظرتان در مورد این ادعا چیست؟

مقامات دولت سابق هر روز افاضات خاصی دارند و ما بنا نداریم هر روز پاسخگو باشیم. این حرف اگر درست باشد کابینه دولت باید در فیش حقوقی خود این موضوع را ببینند و من فکر نمی‌کنم این اتفاق افتاده باشد. به هر حال صحبتهایی می شود و کسی هم نیست که مواخذه کند. به نظر می رسد برخی معنی۴۰۰درصد را نمی دانند!

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۶-۰۵ ۰۷:۵۲حسن 0 0

    مجید جان دلبندم این شما و دوستانتان در دولت هستید که ا حدود 6سال قبل مخصوصا 2سال اخیر در مورد دولت نهم و دهم افاضات میفرمائید و انواع تهمتها و افتراها  از تریبون سخنگوی دولت و معاون اول ومشاور آبگوشت بزباش و مشاور مطبوعاتی و همه آنانی که با شمشیر و تیر و نیزه شکسته و سنگ وارد میدان شده اند گوش فلک را کر کرده است.
                                

نظر شما