شناسهٔ خبر: 106909 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پزشکیان در صحن علنی مجلس:

با این ولخرجی‌ها نمی‌توان بهداشت و درمان کشور را اداره کرد/هر کار خوبی خلاف قانون غیرقابل قبول است

مسعود پزشکیان43 عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه کشور قادر نخواهد بود با این ولخرجی‌ها بهداشت و درمان را اداره کند، گفت: توقع ما از وزارت بهداشت اجرای قانون است.

به گزارش «نماینده» مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه ۴ شهریور پس از ارائه گزارش حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان از ۴۶۵ روز اجرای طرح تحول سلامت گفت: ما از ابتدا نسبت به اظهارات آقای وزیر نقد داشتیم و الان هم معتقدیم که خلاف قانون صورت می‌گیرد.

وی عملکرد و پرداخت به پزشکان خارج از سطح‌بندی را خلاف قانون خواند و با اشاره به اینکه بیمه‌های تکمیلی نیز خلاف قانون است اظهار داشت: پزشکان باید در یک محل کار کنند.

پزشکیان در ادامه گفت: در دانشگاه خود ما ۴۸ نفر از اساتید تمام وقت را پاره وقت کردند که یکی از آنها در همان سیستم ماهی ۹۰ میلیون تومان درآمد داشت. یعنی پرداختی در سیستم دولتی برایش کم بود و برای درآمد بیشتر به بخش خصوصی رفت.

وی با اشاره به اینکه اکنون پزشکان متخصصی هستند که ماهی یک میلیون تومان هم درآمد ندارند، اظهار داشت: میانگین درآمد اعضای هیأت علمی در خارج از کشور ۱۰ هزار دلار است در حالیکه سرانه درآمد در آنجا ۴ هزار دلار است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما مصوب کردیم که به مناطق محروم بودجه اختصاص داده شود اما تعرفه‌ها و هزینه‌ها افزایش یافت؛ ما قادر نیستیم با این ولخرجی‌ها نظام بهداشت و درمان کشور را اداره کنیم.

وی با تأکید بر اینکه با اختصاص ۴ دستگاه پزشکی به مناطق محروم مشکل حل نمی‌شود، توقع نمایندگان از وزیر بهداشت را اجرای قانون عنوان کرد و افزود: هر کار خوبی که خلاف قانون باشد غیرقابل قبول است؛ کجای دنیا یک پزشک در هیأت علمی صد میلیون حقوق می‌گیرد و پزشک دیگر در هیأت علمی دیگر ۵ میلیون حقوق می‌گیرد؟

پزشکیان از این رویه به عنوان بی‌عدالتی و بی‌انصافی نام برد و گفت: در بخش خصوصی ببینید چند میلیون تومان می‌گیرند تا بیمار را عمل کنند؟

وی با یادآوری اینکه وزیر رفاه گفته است از بانک وام گرفته است تا پول بیمارستان‌ها را پرداخت کند، خاطرنشان کرد: ما اساسا در بخش بهداشت و درمان سود نداریم بلکه اثربخشی کارایی داریم و بر اساس پول‌مان باید سفره پهن کنیم و رهبری هم در بند ۵ سیاست‌های کلی گفتند خارج از چهارچوب پول پرداخت نشود.

*با صداوسیما صحبت کردند که ما به برنامه‌ها نرویم و درباره وضع بهداشت و درمان کشور صحبت نکنیم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بعضی مسئولین با صداوسیما صحبت کردند که ما به این سازمان نرفته و درباره این وضع بهداشت و درمان صحبت نکنید و دست‌اندرکاران برنامه «نبض» را هم عوض کردند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از ۴ الی ۵ برابر شدن ویزیت‌های سرپایی سخن گفت و خطاب به وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر معتقدید راهی که می‌روید درست است ادامه  دهید اما ۶ ماه دیگر که پول کم آوردید نیایید به مجلس بگویید پول بده.

نظر شما