شناسهٔ خبر: 106847 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

روحانی:باید به اقتصادِ غیرقابل تحریم برسیم

رییس جمهوری گفت: تحریم ها به ما می گوید اقتصاد کشور را به گونه ای بسازیم که قابل تحریم نباشد.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر امروز سه شنبه در جلسه توسعه و سرمایه گذاران استان همدان، افزود: در آغاز کار دولت یازدهم، تحقق موفقیت در مذاکرات هسته ای را به مردم وعده دادیم؛ این کار بسیار پیچیده و سخت بود اما در عین حال ما امیدوارانه وارد این صحنه شدیم و مردم هم امیدوارانه به این مذاکرات هم چشم دوختند و هم حمایت کردند.

وی ادامه داد: این مسوولیت، مسوولیت بزرگی بود که هدف اصلی ما در آن عزت ملی بود؛ در مذاکرات هسته ای مهمتر از برداشته شدن تحریم ها، برطرف شدن موانع فعالیت هسته ای و به رسمیت شناخته شدن فعالیت هسته ای، حفظ عزت ملی بود.

روحانی تصریح کرد: ملت ما از گذشته دارای سربلندی و عزت بوده است؛ در انقلاب به عزت رسیدیم؛ در دوران جنگ تحمیلی هم در برابر همه آنهایی که میخواستند خواسته ایشان را به ما تحمیل کنند ما به عزت رسیدیم.

رییس جمهوری افزود: هیچ کس در دنیا نیست که به ما بگوید در هشت سال دفاع مقدس توانستیم ملت ایران را به زانو در بیاوریم، حتی آنهایی که با ما جنگیدند اگر کلاه خود را قاضی کنند می گویند ملت ایران به پیروزی رسید.
وی اضافه کرد: ما با افتخار و عزت جنگ را ما تمام کردیم و این خیلی مهم بود؛ این عزت مهمترین دستاورد ما در دفاع مقدس بود.
روحانی تصریح کرد: نکته مهم در این مذاکرات، عزت ملی است؛ هیچکس در دنیا نیست که بگوید ایران به مصاف ۶ قدرت دنیا رفت و پیروز نشد؛ بدترین دشمن ما اسراییل است و بیشتر از همه داد می زند و می گوید که ایران پیروز شده است.

رییس جمهوری افزود: همان هایی که در آمریکا جنگ طلب هستند و خیلی روی خوشی به این توافق نشان نمی دهند نیز می گویند که ایران در این مذاکرات پیروز شده است.

وی، این دستاورد را متعلق به ملت ایران، رهبر معظم انقلاب و همه قوا دانست و گفت: دولت، مجلس، قوه قضاییه و همه کمک کردند؛ این عزت باید در بخشهای مختلف تبلور پیدا کند و محصول و ثمره ای که ملت می خواهد به دست بیاورد.

وی با تاکید بر استقلال اقتصادی گفت: ما از لحاظ اقتصادی چطور می توانیم به نقطه مطلوب برسیم؟ در ۱۲ سالی که ما را تحریم کردند و همه تسلیم این تحریم شدند، ما دنبال آن عزتی بودیم که بدست آوردیم و باید این عزت را در بخش های مختلف به ثمر برسانیم.

روحانی افزود: تحریم به ما می گوید اقتصاد کشور را به گونه ای بسازیم که قابل تحریم نباشد؛ همه پیام مذاکره و پیام مقاومت ملت همین است؛ خواست همه کارآفرینان و همه مسوولان دولتی که در بخش های مختلف از جمله اقتصادی مسوولیت دارند این است.
وی با تاکید بر این که باید به اقتصادی غیر قابل تحریم دست یابیم این سوال را طرح کرد که چطور باید به این هدف برسیم؟
رییس جمهوری اظهار کرد: اکنون که با تیم اقتصادی مذاکره می کنیم که در پسا تحریم چه اقداماتی باید انجام بدهیم، همه وزرا معتقدند که مبنای حرکت ما باید به گونه ای باشد که ان شاالله در فاصله زمانی دو، سه، چهار ساله کاری کنیم ایران غیر قابل تحریم شود.

وی ادامه داد: یکی از راه های دستیابی به این هدف، مشارکت با دنیاست؛ اگر در ایران یک سرمایه گذاری مشترک ایجاد کنیم و محصول آن سرمایه، بخشی در داخل و بخش عمده آن به خارج صادر شود، تحریم شما خیلی سخت خواهد شد.

رییس جمهوری افزود: شما اگر کشوری شوید که از نظر ترانزیتی ده ها کشور به ریل و جاده شما وابسته شوند، تحریم شما سخت خواهد شد؛ اگر همه هواپیماهایی که از شرق به غرب و از غرب به شرق عبور می کند از ایران عبور کنند؛ بندرگاه ها اگر محل رفت و آمدهای تجاری شود این امر میسر خواهد شد.
روحانی گفت: هر چه اتصال ما از لحاظ اقتصادی با دنیا بیشتر شود، هم انزوای کشور امکان ناپذیر خواهد شد و هم تحریم کشور بسیار سخت می شود؛ ما این رسالت را امروز بر دوش داریم.

وی گفت: اگر ایران، صادرکننده نه تنها نفت و پتروشیمی و مواد خام معدنی باشد بلکه صدها کمپانی و کشور به ایران وابسته شود، دو ماشین سازی دنیا به قطعه ای که در ایران ساخته می شود متصل شود، تحریم خیلی سخت خواهد شد؛ اگر نفت خام بفروشید و آنچه نیاز دارید را با دلار نفتی بخرید فوری شما را تحریم می کنند.
روحانی گفت: ما نفت ۱۴۰ دلاری را می فروختیم و ۷۳۰ میلیارد دلار درآمد را به واردات تبدیل کردیم؛ آنها دیدند خیلی راحت می تواند ما را تحریم کنند و کردند؛ نمی گویم خواسته، ناخواسته به دنیا علامت تحریم دادیم؛ به دنیا گفتیم می توانید به ما فشار وارد کنید.
روحانی اظهار کرد: امروز وظیفه و رسالت بزرگی برای آینده مان بر دوش داریم و بعضی رسالتشان بسیار سنگین تر است؛ بانک ها بسیار وظیفه سنگینی دارند و مقداری هم بخاطر این است که رقیبی جدی ندارند؛ اگر ۱۰ بانک خارجی در کشور فعال بود اینها می جنبیدند و حرکت می کردند؛ انحصار نباید باشد.
رییس جمهوری افزود: باید در کشور رقابت واقعی را ایجاد کنیم و خصوصی سازی کنیم؛ راست بگوییم و خصوصی سازی کنیم و اسم بنگاهمان را عوض نکنیم؛ اقتصاد دست دولت غیر مسلح و دولت مسلح باشد فایده ندارد؛ باید رقابت جدی ایجاد شود؛ باید از لحاظ سرمایه و تکنولوِژی به دنیا وصل شویم.
وی گفت: گزارشی وزیر نفت ارسال کرده که بر اساس آن، طرحها و سرمایه های وزارت نفت در بخش های مختلف بالادستی و پایین دستی به ۲۱۸ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد؛ این فقط یک بخش است و رقم بسیار بالایی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه باید جذب کنیم که همه بخش ها به توسعه برسد.

روحانی با تاکید بر این که توسعه با شعار محقق نمی شود، گفت: بخش کارآفرین باید به دولت اعتماد کند؛ مشکل عدم اعتماد هر کجا هست باید حل شود؛ اگر اعتماد نکند نمی توانیم مساله را حل کنیم، ما هم باید به کارآفرین و مدیر و نیروی انسانی خود اعتماد کنیم.

رییس جمهوری افزود: هدف نهایی در این بخش نیز عزت است؛ در بخش اقتصادی باید به همانکه اقتصاد مقاومتی می گوید، دروزن زا و برون نگر دست پیدا کنیم؛ اگر این کار را کردیم شرایط کشور ما شرایط دیگری خواهد بود و می توانیم به نقطه مطلوبی برسیم.

وی با اشاره به جاذبه های گردشگری استان همدان، گفت: هدف نهایی دولت و کارآفرینان باید اشتغال جوانان باشد که آن هم باز، عزت است؛ اینکه هر خانواده یک بیکار دارد آیا این عزت است؟ برای اشتغال باید در کشور توسعه و رونق اقتصادی ایجاد کنیم، راه دومی وجود ندارد.

روحانی در پایان سخنان خود گفت: این توسعه به دست کارآفرینان است و دولت هم وظیفه خود را انجام می دهد و انشاالله با تلاش، پیگیری، اتحاد و با همدلی و همکاری و تعاون بتوانیم شاهد ایرانی آبادتر و همدانی سرافرازتر باشیم.

نظر شما