شناسهٔ خبر: 106826 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بخشایش در تذکری شفاهی:

رئیس و نواب هیأت رئیسه مجلس استیضاح وزرا را غربالگری می‌کنند/رئیس مجلس اجازه اجرای قانون را نمی‌دهد

بخشایش نماینده اردستان در مجلس با بیان اینکه رئیس و نواب هیأت رئیسه مجلس استیضاح وزرا را غربالگری می‌کنند، گفت: رئیس مجلس اجازه اجرای قانون درباره طرح‌های استیضاح وزرا را نمی‌دهد.

به گزارش «نماینده» احمد بخشایش نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان در تذکری شفاهی اظهار داشت: مردم ایران هرگز مورد تهدید عملی اسرائیل و آمریکا قرار نمی‌گیرند آنها نمی‌توانند جمهوری اسلامی را به انفعال بکشانند اما تنها پدیده‌ای که می‌تواند سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی را متأثر سازد پدیده آقازاده‌هاست.

وی افزود: باید به فساد این گروه فارغ از نوع گرایش‌های سیاسی‌شان چه چپ و چه راست رسیدگی شود، ستاد مبارزه با مفاسد متشکل از سران قوا ناکارآمدی خود را در این 35 سال به اثبات رسانده است باید از رسانه‌ها سود جست همانطور که در غرب از رسانه‌ها برای مبارزه با فساد اداری استفاده می‌کنند، رسانه‌ها رکن چهارم مردم‌سالاری دینی هستند، باید از این قشر در زمینه مبارزه با فساد به درستی بهره گرفت.

بخشایش با بیان اینکه امام‌خمینی (ره) فرمودند که مجلس در رأس است، گفت: مقام رهبری این گزاره را مستحکم عنوان کردند اما این روزها این گزاره عوض شده است و باید بگوییم رئیس مجلس و نایب رئیس مجلس در رأس امور هستند چون این آقایان استیضاح وزرا را غربالگری می‌کنند و نسبت به اعلام وصول آنها اقدام نمی‌کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آیین‌نامه داخلی مجلس در این موضوع واضح و شفاف است فراموش نکنید که انتخاب استاندار فارس بر خلاف ادعای وزیر کشور صورت گرفت و نمایندگان این استان استیضاح وزیر را کلید زدند و تحویل آقای باهنر داده شد، باهنر مانند رئیس‌جمهور آمریکا در نظام‌های ریاستی، استیضاح وزیر کشور را اعلام وصول نمی‌کند چون وزیر کشور را هم‌جناح خود می‌داند.

وی یادآور شد: آقای رئیس فکر نمی‌کنید حق و حقوق نمایندگان را ضایع می‌کنید پاسخ شما در شب اول قبر چیست؟ استانداران استان‌های دیگر مانند اصفهان پس از ماجرای استاندار فارس به نمایندگان استان توجهی نمی‌کنند حتی پاسخ تلفن ما را نمی‌دهند.

بخشایش با بیان اینکه مصلحت مجلس مهم است یا مصلحت شخصی؟! گفت: ملت شریف ایران! رئیس مجلس اجازه نمی‌دهد قانون اجرا شود این حق مجلس است که استیضاح توسط رئیس مجلس اعلام وصول شود.

در ادامه ابوترابی‌فرد در پاسخ به این تذکر گفت:‌ در خصوص استیضاح‌ها باید گفت زمانی که نمایندگان پیگیر استیضاح باشند و نامه را به هیأت رئیسه تحویل دهند، اعضای هیأت رئیسه بر اساس آیین‌نامه بعد از اینکه متن استیضاح را بررسی کنند، طرح را به کمیسیون ارجاع می‌دهیم.

وی افزود: البته به این معنا نیست که با همکاران برای پس گرفتن استیضاح مذاکره نکنیم نقطه‌نظرات را به همکاران انتقال می‌دهیم اما اگر اراده نمایندگان بر استیضاح باشد بنای هیأت رئیسه بر این است استیضاح به کمیسیون ارجاع داده شود.

نظر شما