شناسهٔ خبر: 106740 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

نفت ایران دقیقا با بازار چه می‌کند؟

نفت43 با لغو تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران روند کاهش قیمت نفت ممکن است تا پایان سال جاری ادامه پیدا کند و رقابت بین صادر‌کنندگان نفت در مقیاس جهانی شدید‌تر شود.

به گزارش «نماینده»، توافق روی لغو تحریم‌های ایران چشم‌انداز ورود نفت ایران به بازار را افزایش داده است و در نتیجه بهای نفت به پایین‌ترین سطح ۶.۵ سال اخیر رسیده است.

نفت سبک آمریکا در حال حاضر به دلیل نگرانی درباره مازاد عرضه جهانی و سطح پایین تقاضا ناشی از رکود در اقتصاد چین به ۳۹ دلار در هر بشکه رسیده است. چنین قیمت پایینی آخرین‌بار در فوریه ۲۰۰۹ مشاهده شد.

عرضه نفت آمریکا و کشورهای عضو اوپک تا پایان ماه ژوییه به بالاترین سطح سه سال اخیر رسید به‌طوری که آمریکا روزانه ۹.۵ میلیون بشکه، عربستان روزانه ۱۰ میلیون و ۳۶۰ هزار بشکه و عراق هم روزانه چهار میلیون و ۷۰ هزار بشکه تولید می‌کنند.

از زمان حصول توافق هسته‌ای ایران و غرب که به لغو تحریم‌ها علیه ایران خواهد انجامید، بهای نفت رو به کاهش گذاشته است.

موسسه رتبه‌بندی فیچ اعلام کرده که رسیدن بهای نفت به سطح ۴۵ دلار در آینده نزدیک اجتناب‌ناپذیر است، چرا که قیمت‌های عرضه در حال فشار روی بازار هستند. اما توافق هسته‌ای با ایران و افزایش عرضه جهانی نفت چه تاثیری روی تولید‌کنندگان بزرگ اوپک خواهد داشت.

به گفته رابین میلز رییس موسس مشاور انرژی منار حصول توافق هسته‌ای ایران در حال حاضر باعث سقوط قیمت نفت شده است و کاهش بیشتر قیمت‌ها به روند افزایش صادرات نفت ایران بستگی دارد.

میلز به اویل پراس نیز گفت: صادرات نفت ایران پیش از تایید رسمی لغو تحریم‌ها (حدود شش ماه پس از حصول توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی که خود از زمان امضاء سه ماه طول می‌کشد) افزایش خواهد یافت، اما بازگشت روزانه یک میلیون بشکه نفت صادراتی ایران به بازار باعث کاهش پنج تا ۱۰ دلاری قیمت نفت در هر بشکه خواهد شد.

 

در بلند‌مدت افزایش تولید نفت ایران کمک خواهد کرد که قیمت‌ها در سطح متعادلی باقی بماند.

 

امیرحسین زمانی‌نیا معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت می‌گوید تهران حدود ۵۰ پروژه نفت و گاز به ارزش ۱۸۵ میلیارد دلار شناسایی کرده که امیدوار است تا سال ۲۰۲۰ اجرایی شود.

پس از اعلام توافق هسته‌ای بسیاری از شرکت‌های اروپایی در حال حاضر برای حضور مجدد در ایران ابراز علاقه کرده‌اند و آلمان وزیر اقتصاد خود را به همراه یک هیات تجاری برای اولین‌بار پس از ۱۳ سال به تهران فرستاد.

در شرایطی که ایران میادین نفتی توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته متوسط و عظیم زیادی در اختیار دارد، چند سال طول می‌کشد تا بسیاری از آنها به بهره‌برداری برسد.

رئا ابراهیم مشاور موسسه مشاور انرژی و مدیر پروژه منار گفت: ایران با توجه به سابقه مدیریت ذخائر و سرمایه‌گذاری در توسعه میادین جدید توسط شرکت‌های بین‌المللی پتانسیل قابل توجهی برای احیاء تولید نفت خود به سطوح قبل از تحریم‌ها و حتی بالاتر بردن آن دارد.

ابراهیم افزود: ما پیش‌بینی می‌کنیم تولید نفت خام، میعانات و NGL در سال ۲۰۱۶ به چهار میلیون و ۲۶۰ هزار بشکه در روز برسد که از این مقدار روزانه سه میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه نفت خام خواهد بود.

میادین نفتی پیر ایران به تلاش‌های بیشتر برای احیاء نیاز دارد. بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند حتی باعث کاهش بیشتر قیمت نفت نسبت به سطوح کنونی شود.

عربستان با اتخاذ استراتژی بیرون کردن صنعت نفت آمریکا از بازار به وسیله کاهش ندادن تولید اوپک ممکن است انعطاف‌پذیری صنعت نفت این کشور در برابر کاهش قیمت را نادیده گرفته باشد.

گزارش اخیر ثبات مالی عربستان که توسط آژانس پولی این کشور منتشر شد، حاکی از این است که به نظر می‌رسد تولید‌کنندگان نفت خارج از اوپک انطور که دست کم گمان می‌رفت نسبت به قیمت‌های پایین نفت واکنش نشان نداده‌اند.

کاهش قیمت نفت از بشکه‌ای ۱۵۰ دلار در ژوئن ۲۰۱۴ در حال حاضر باعث شده که عربستان به دردسر بیفتد. این کشور دست کم ۶۵ میلیارد دلار از ذخائر خود را از زمان شروع روند کاهش قیمت نفت مصرف کرده و قصد دارد با صدور اوراق قرضه تا پایان امسال برای جبران بودجه هزینه‌های سرسام‌آور دولت ۲۷ میلیارد دلار اوراق قرضه صادر کند.

استراتژی آتی عربستان در زمینه تولید نفت ممکن است به ارزیابی‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت این کشور در زمینه تحولات ژئوپلتیک و اقتصادی در کشورهای خاورمیانه‌ای اوپک بستگی داشته باشد.

یک نماینده اوپک از حاشیه خلیج فارس اخیرا به رویترز گفت: اگر تولید نفت کشور‌های خارج از اوپک طبق انتظار کاهش پیدا کند و در عین حال تقاضا سال آینده بالا برود، با فرض این‌که عراق تولید خود را زیاد افزایش ندهد و لیبی به بازار باز نگردد، آنگاه بازار نفت ایران را جذب خواهد کرد.

رابین میلز گفت: عربستان با یک چالش دشوار در بازکردن فضا برای افزایش صادرات نفت ایران بدون اینک باعث کاهش قیمت نفت شود، مواجه است.

میلز خاطر نشان کرد: با توجه به رقابت سیاسی بین ایران و عربستان ما اعتقاد نداریم عربستان تولید نفت خود را به شکل قابل توجهی کاهش خواهد داد تا فضا را برای افزایش تولید ایران باز کند.

اما عربستان ممکن است استراتژی تولید بالا را در حال حاضر دنبال کند تا تولید‌کنندگان پرهزینه را از میدان خارج و فضای بیشتری را در بازار برای تولید‌کنندگان اوپک فراهم کند.

سقوط قیمت نفت باعث شده کشورهای تولید‌کننده نفت در جبران کاهش درآمد‌ها از طریق افزایش تولید دچار مشکل شود.

برای مثال هرچه تولید نفت ایران افزایش پیدا کند باعث فشار روی عراق می‌شود در مقابل هر دو کشور ممکن است تلاش کند تولید خود را افزایش دهد تا درآمد بیشتری کسب کند.

رئا ابراهیم افزود: عراق باید زیرساخت‌های مورد نیاز صادرات نفت در این کشور بالا ببرد تا کمیت و کیفیت مطمئن‌تری از صادرات نفت خام این کشور به دست آید. نظیر تکمیل نفت لوله استراتژی به خط لوله حدیث.

عراق احتمالا تا پایان امسال گاز ایران را به بصره وارد خواهد کرد و برآورد ما از مقدار گاز صادراتی ایران به عراق ۲.۴ تا ۹.۱ میلیارد مترمکعب در سال است.

این پروژه به دلیل حملات داعش علیه استان دیاله به تاخیر افتاد. دیگر بازار اصلی صادرات گاز ایران ترکیه است. بازارهای صادراتی گاز تا حد زیادی به روابط سیاسی وابسته هستند اگر ایران به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس به ویژه امارات، کویت و بحرین گاز صادر کند، به یک ارتقاء در روابط سیاسی برای پیشبرد این پروژه‌ها نیاز خواهد داشت.

نظر شما