شناسهٔ خبر: 106726 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

«بریتیش پترولیوم» از بیم تحریم‌های آمریکا، «هاموند» را در سفر تهران همراهی نکرد

نمایندگان یک شرکت بزرگ نفت و گاز انگلیس، بر خلاف انتظارات اولیه وزیر خارجه انگلیس را در سفر به تهران همراهی نکرده‌اند.

به گزارش «نماینده»، شرکت «بریتیش پترولیوم» یا «بی‌پی»، به دلیل بیم از تحریم‌های آمریکا، «فیلیپ هاموند»، وزیر خارجه انگلیس را در سفر به تهران همراهی نکرده است.  

روسای شرکت‌های انرژی و مدیران گروه‌های لابی در زمینه روابط تجاری روز یکشنبه «فیلیپ هاموند» را در سفر روز یکشنبه برای بازگشایی سفارت انگلیس در تهران همراهی کرده بودند. با این وجود، نمایندگان «بی‌پی» علی‌رغم انتظارات در جمع هیئت همراه وزیر خارجه حضور نداشتند.

افراد نزدیک به این شرکت چند ملیتی نفت و گاز روز دوشنبه در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال‌تایمز در این باره گفتند: «تحریم‌ها هنوز پابرجا هستند و ما تا زمانی که شرایط همین باشد، کاری انجام نخواهیم داد. در حال ارزیابی موقعیت هستیم و فرصت‌ها را بررسی خواهیم کرد.»

غیبت شرکت «بی‌پی» از آن رو حائز اهمیت است که در دیدار روز یک‌شنبه وزیر خارجه انگلیس با وزیر نفت ایران نمایندگانی از سایر شرکت‌های انگلیسی از جمله معاون اجرایی مدیر عامل شرکت «شل» که رقیب «بی‌پی» است حضور داشتند.

«هاموند» برای شرکت در مراسم بازگشایی مجدد سفارت انگلیس در تهران و دیدار با شماری از مقامات بلندپایه ایران به تهران سفر کرده بود.

روزنامه «فایننشال‌تایمز»، پرونده «بی‌پی» با دولت آمریکا بر سر فاجعه خلیج مکزیک و تلاش برای اجتناب از ورود به مناقشه‌ای جدید را عامل ویژه‌ای دانسته که زیربنای تصمیم مسئولان این شرکت انگلیسی برای اجتناب از سفر به تهران را تشکیل داده است.

سکوی نفتی «دیپ واتر هوریزون» در آوریل سال ۲۰۱۰ در خلیج مکزیک منفجر شد. صدها میلیون لیتر نفت به دریا نشت کرد. ۱۱ کارگر جان خود را از دست دادند و ماهیگیری و گردشگری در سواحل خلیج مکزیک به شدت آسیب دید.

۸۷ روز طول کشید تا شرکت «بی‌پی» بالاخره موفق شد محل نشت را ببندد. در این مدت نفت حاصل از این انفجار سواحل ۵ ایالت آمریکا را آلوده کرد. این فاجعه بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی آمریکا محسوب می‌شود.

ماه گذشته (جولای) مقامات شرکت انگلیسی با پرداخت ۱۸.۷ میلیارد دلار غرامت برای حل و فصل تمامی شکایت‌های مطرح‌شده علیه این شرکت موافقت کردند اما هنوز شکایت‌های مطرح‌شده از جانب ده‌ها بنگاه کسب و کار، به طور کامل بررسی نشده‌اند.

نظر شما