شناسهٔ خبر: 106562 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

در نخستین روز هفته دولت

روحانی و هیأت دولت با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کردند/ راه امام یعنی اسلامیت و جمهوریت

روحانی// رئیس جمهور پس از ادای احترام هیئت دولت به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در حرم امام راحل گفت: راه امام یعنی اسلامیت و جمهوریت.

به گزارش «نماینده» رئیس جمهور با اشاره به آغاز هفته دولت گفت : دولت این هفته را فرصتی می داند تا مسیر و خط امام در زمینه رابطه دولت و مردم و رهبری را مرور کند و سیره و راه امام را خط مشی اصلی خود برای تداوم مسیر دولت اسلامی و تکامل آن بداند.

آقای روحانی با اشاره به مصادف شدن هفته دولت و میلاد امام رضا(ع) گفت: افتخار ما این است که در پناه آن حضرت هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به هفته دولت و گرامیداشت یاد شهیدان رجائی و باهنر افزود: حضور ما در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در آغاز هفته دولت یک سنت تشریفاتی یا سنتی و سیاسی نیست بلکه دولت این هفته را فرصتی می داند تا مسیر و خط امام در زمینه رابطه دولت و مردم و رهبری را مرور کند و سیره و راه امام را خط مشی اصلی خود برای تداوم مسیر دولت اسلامی و تکامل آن بداند.

رئیس جمهور گفت: امام راحل انقلابی بزرگ و نهضت اصیل اسلامی را پایه گذاری کرد و آن را به ثمر رساند و پس از آن در فاصله کوتاهی از این انقلاب، به نظام جمهوری اسلامی رسید.

آقای روحانی افزود: شاید ما کمتر سراغ داریم در تاریخ انقلابها که بین پیروزی انقلاب و رای مردم برای نظام آن کشور فاصله ای کمتر از 50 روز باشد.

رئیس جمهور گفت: امام نظامی را تاسیس کرد که در همان سال اول ، قانون اساسی به تصویب رسید و نکته مهم این انقلاب تشکیل نظام اسلامی بود و بعد از این مرحله، ادامه راه نظام در درون نظام خواهد بود نه انقلاب در بیرون نظام.

آقای روحانی تصریح کرد: اینکه کسی فکر کند انقلاب برابر نظام است یا فرای نظام است انقلاب راه خود را برای رسیدن به همه زوایا و ابعادش بعد از تشکیل جمهوری اسلامی ایران در درون آن نظام انجام می دهد.

رئیس جمهور گفت: اگر کسی فکر می کند انقلابی است انقلابی از نگاه امام یعنی قانونی بودن و انقلابی بودن یعنی اعتقاد به قانون، اجرای قانون، ‌یعنی اعتقاد به اخلاق اسلامی، اجرای اخلاق اسلامی، خودباوری، احترام به دیگران و انقلابی گری به معنای افراطی گری از نگاه منطق امام، مردود است.

آقای روحانی تاکید کرد: ما وقتی به سیره و زندگی امام نگاه می کنیم باید مجموعه آن را به عنوان الگو قرار دهیم برخی از سخنان امام در پاسخ به یک حادثه خاص است و بعضی از کلمات امام راجع به یک موضوع خاص در یک مقطع تاریخی است.

رئیس جمهور گفت: اما مجموعه کلام امام و راه امام باید مدنظر ما باشد. راه امام یعنی اسلامیت و جمهوریت اگر ما بخواهیم به نام اسلامیت، جمهوریت را کنار بگذاریم یا با نام جمهوریت خدای ناکرده اسلام را کنار بگذاریم  از مسیر و خط امام فاصله گرفته ایم.

آقای روحانی افزود: امام در سیره و راهش تشکیل نهاد دولت را برای اداره نظام ضروری می دانست ، مراجعه به آرای مردم را ضروری می دانست و اینها از محکمات خط امام، راه امام و سیره امام هست.

رئیس جمهور گفت: امام با مردم انقلاب کرد و با مردم جلوی توطئه ها و تروریست ها را بعد از انقلاب گرفت.

آقای روحانی افزود: امام با مردم انتخابات های شکوهمند را انجام داد، امام با مردم و جوانان در برابر تجاوز ایستادگی کرد و در دفاع هشت ساله به پیروزی رسید. با مردم در برابر قدرت های تجاوزگر ایستادگی کرد. امام با مردم با استبداد و استعمار جنگید؛ امام همه جا کنار مردم و با مردم بود و میزان را رای مردم می دانست.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما همه باید تلاش کنیم خط امام و راه امام و مسیر آن بزرگوار را از یاد نبریم. امام به همه اقشار مردم احترام می گذاشت اما به اقشار کم درآمد و فقیر جامعه توجه ویژه و خاصی داشت. امام به جوانان توجه ویژه ای داشت. امام فکراً همیشه جوان بود و تا پایان زندگی اش به جوانان عشق می ورزید.

آقای روحانی گفت: همواره حقوق بانوان جامعه  مورد احترام امام بود. امام به اقشار کم درآمد، جوانان و‌ بانوان توجه ویژه داشت.

رئیس جمهور افزود: ما نباید بگذاریم راه امام و مسیر امام توسط عده ای تفسیر نابجا شود. وظیفه ما آن است که آن عزتی که امام آورد، آن اسلام عزت بخشی که امام برای مردم تفسیر کرد ، آن اسلام سیاسی و آن اسلام قدرت مدیریت داشتنی که امام برای مردم آورد نباید بگذاریم در انزوا قرار بگیرد.

آقای روحانی گفت: امام در پایان سالهای زندگی اش به خوبی قدرت و توان دولت و بهترین تفسیری را که از فقه داشت، تبیین کرد.

رئیس جمهور افزود: امام هیچ گاه در امور دولت مداخله نمی کرد، امام همواره هدایت می کرد همانطور که مقام معظم رهبری هم امروز در همه امور کشور هدایتگر هستند.

آقای روحانی گفت: در موضوع هسته ای که پیروزی بزرگ ملت ایران بود ما با هدایت های مقام معظم رهبری و حمایت مردم به این پیروزی رسیدیم و امروز در نقطه امیدبخش تری نسبت به ماهها و سالهای قبل قرار گرفته ایم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت در آغاز سومین سال حرکت خود است، افزود: دولت می تواند بگوید وعده هایی که به مردم داده بوده در طول این دو سال با همه توانش تلاش کرده است تا آن وعده ها را اجرایی و عملیاتی کند.

آقای روحانی با اشاره به اینکه امسال سال مهمی است و انتخابات در پیش رو داریم، گفت: سال سومی است که دولت باید از فضای بوجود آمده بعد از توافق هسته ای و رفع تحریم ها  استفاده و بهره برداری کند.

رئیس جمهور افزود: برای رشد جامعه، برای توسعه کشور، برای اینکه کشور در بلندای قدرت و ثروت و جامعه در جایگاه منطقه ای و بین المللی خود قرار بگیرد امسال سالی است که دولت باید یک انتخابات شکوهمند را اجرا کند و مردم پای انتخابات در یک انتخاب سالم، رقابتی و قانونی بتوانند حماسه دیگری را با هدایت های مقام معظم رهبری بیافرینند.

آقای روحانی گفت: ما در پیشگاه خداوند بزرگ شکرگزاریم به خاطر انقلابی که امام برای این مردم به هدیه آورد و عزتی که امام برای این مردم آورد. شکرگزاریم به خاطر خودباوری ای که امام برای این مردم آورد. شکرگزاریم برای فضایی که امام علیه استبداد و استعمار  در این کشور بوجود آورد. شکرگزاریم که امروز دولت هم از حمایت مردم  برخوردار است و هم از حمایت مقام معظم رهبری.

وی اضافه کرد : شکرگزار همه این نعمت ها هستیم و امیدواریم در آغاز سومین سال کار دولت ،‌خدا به ما توفیق بدهد که بتوانیم خادمان خوبی برای مردم و رهروانی برای راه امام عزیز و بزرگوار باشیم.

نظر شما