شناسهٔ خبر: 106449 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بورس تحت تاثیر رکود حاکم بر اقتصاد کشور است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شرایط کنونی بورس و ریزش شاخص و قیمتها نشان از رشد منفی اقتصاد و رکود این بخش دارد که تولید و سودآوری بسیاری شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش «نماینده»، مهدی کریم آبادی با اشاره به نامه چند ماه پیش رئیس جمهور به معاون اول خود در خصوص حل مشکلات بانکی و بازار سرمایه گفت: مسئولان باید برای پیگیری این مطالبات از خود قاطعیت نشان دهند.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که مشکلات نظام بانکی همیشه یکی از مشکلات اساسی زیرساختی در اقتصاد بوده است افزود: حل این مشکل نیازمند عزم جدی در کشور است.
وی در خصوص وضعیت بازار سرمایه نیز تصریح کرد: شرایط کنونی بورس و ریزش شاخص و قیمتها نشان از رشد منفی اقتصاد و رکود این بخش دارد که موجب کاهش تولید و سودآوری بسیاری شرکت‌ها شده است و در پی آن نیز شاخص بورس و قیمت سهام ریزش ادامه دار دارند.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه، کاهش قدرت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به شرکتها را نتیجه رکود حاکم بر اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: عدم توان بنگاهها در استفاده از تسهیلات بانکی موجب به تاخیر افتادن پروژه های آنها و نیز کاهش تولید و سودآوریشان شده است.
وی همچنین اصلاح نظام بانکی را یکی از موضوعاتی عنوان کرد که باید مدنظر تصمیم گیران اقتصادی در کشور قرار گیرد و اذعان داشت: اگر نرخ سود بانکی در کشور متعادل شده و دولت دست از دستوری بودن آن بردارد، تولیدکنندگان نیز می توانند با شرایط بهتری به منابع و تسهیلات مالی بانکها دسترسی پیدا کنند؛ چرا که در شرایط کنونی تولیدکنندگان با توجه به نرخ سود بالای تسهیلات برای گرفتن وام مشکل دارند.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چگونگی رونق اقتصاد و بنگاههای تولیدی در کشور هم گفت: با افزایش قدرت وام دهی بانک‌ها به شرکتها، ساماندهی و اصلاح شیوه های تامین مالی، هدایت منابع مالی به سمت بنگاه‌های کوچک و متوسط، ایجاد زمینه رقابت در فعالیت‌های اقتصادی و بنگاه‌داری با تاکید و اجرای درست سیاست خصوصی سازی و نیز بازنگری در قوانین و مقررات و تامین مالی واحد‌های تولیدی از طریق بازار سرمایه می توان برای رسیدن به این هدف تلاش کرد.
 

نظر شما