شناسهٔ خبر: 106326 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پیمانکاران داخلی و خارجی طرح جابه‌جایی اپراتورها مشخص شد

سیم کارت /43 شرکت صنایع ارتباطی پایا با همکاری یک شرکت هلندی، اقدام به پیاده‌سازی طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های موبایل می‌کند.

به گزارش «نماینده»، تفاهم‌نامه طرح "ترابردپذیری شماره‌های همراه" (Mobile Number Portability) بعد از مشخص و انتخاب شدن پیمانکار، امروز با انجام تفاهمی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رسما اجرایی می‌شود.

تسنیم روز گذشته با اعلام نام پیمانکار این پروژه که شرکت "صنایع ارتباطی پایا" است، عنوان کرد که این پیمانکار داخلی بعد از انتخابش توسط وزارت ارتباطات تقریبا از مرداد کار خود را آغاز کرده است.

هم‌اکنون مقدمات طرح ترابردپذیری شماره‌های همراه فراهم شده و بعد از این تفاهم روال اجرای آن پیش کشیده می‌شود.

ترابردپذیری شماره‌های موبایل که از سال پیش مطرح شده، طرحی است که به واسطه اجرای آن مشترکان موبایل می‌توانند با حفظ شماره، اپراتور ارائه دهنده خدمات خود را تغییر دهند؛ به عنوان مثال مشترکان ایرانسل می‌توانند با همان شماره خود به همراه اول ملحق شوند.

این طرح که طبق گفته‌های وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری نیازمند ۱۸ ماه زمان برای پیاده‌سازی است قرار بود تا پایان سال جاری عملیاتی شود اما کوتاهی برخی مسئولان وزارت ارتباطات اجرای آن را با تأخیر مواجه کرد.

با این حال صادق عباسی شاهکوه -معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در ارتباط با زمان اجرایی این پروژه گفت: تفاهم‌نامه ترابردپذیری اپراتورهای تلفن همراه منعقد شده و امید می‌رود این پروژه در سه ماه نخست سال ۹۵ به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی عنوان کرد: بخشی از کار بر عهده اپراتورهاست و از این جهت هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و ظرف هفته آینده تفاهمنامه‌ای در این خصوص با اپراتورها امضا که در آن نحوه زمانبندی کار جهت اجرای به موقع مشخص می‌شود.

او عمده کار را مربوط به اپراتورهای موبایل را شامل تغییرات در مراکز اصلی سه اپراتور دانست و گفت: کار متمرکز بوده و بخش اعظم آن نرم‌افزاری است که در یک مرحله انجام می‌شود.

شاهکوه این را هم گفت که شرکت پیمانکار داخلی به همراه شرکت خارجی که دارای تجربه و تخصص خوب در بیش از ۱۴ کشور است، کار ترابردپذیری را انجام می‌دهد.

حسین ریاضی -مدیر عامل شرکت صنایع ارتباطی پایا- در گفت‌وگویی با تسنیم درباره همکار خارجی این پروژه ملی عنوان کرد: شرکت "پورتینگ اِکس‌اِس" همکار خارجی ماست و ما را در بخش نرم‌افزاری و طراحی پروژه یاری می‌کند.

وی عنوان کرد: کارهای مربوط به بخش شبکه و سخت‌افزاری را کاملا شرکت داخلی پایا انجام می‌دهد و از این حیث اجرای و نگهداری پروژه با ماست.

ریاضی درباره اینکه چرا به سمت همکاری با این شرکت خارجی رفتید؟ گفت: قطعا این شرکت که تجربه پیاده‌سازی و مشاوره ترابردپذیری شماره‌ها را در ۱۴ کشور دارد، تجربه‌اش از ما بیشتر است و راهکارهای فنی آن می‌تواند اجرای موفق پروژه را تضمین کند.

وی خاطرنشان کرد: قطعا در ارتباط با موضوعاتی چون سیستم عامل‌ها و اپلیکیشن‌های مربوط به این بخش، شرکت‌های خارجی از ما جلوتر هستند و باید از تجارب آنها استفاده کنیم.

شرکت هلندی پورتینگ اِکس‌اِس (PortingXs) چهارده سال پیش (۲۰۰۱) به عنوان یکی از ارائه دهندگان راه‌حل‌های ترابردپذیری شماره‌ها و تأمین کننده تجهیزات مربوط به این بخش در صنعت تلکام، بنیانگذاری شد.

نیاز مبرم اپراتورها به مدیریت و حفظ شماره‌ها باعث شد تا خدمات این شرکت سال به سال بیشتر مورد توجه اپراتورهای بین‌المللی قرار گیرد تا جائیکه شعار "ارائه خدمات فنی مرتبط با ترابردپذیری شماره‌ها با کمترین هزینه" را پیش کشید.

رسالت ضروری این شرکت باعث شد تا ظرف دو سه سال اول فعالیتش سهم قابل قبولی (حدودا ۸۰ درصدی) از بازار هلند را به دست آورد.

این شرکت در پاناما، غنا، کنیا و هائیتی دارای دفتر منطقه‌ای است تا قادر به ارائه مدل‌های موثر مطابق با الگوی حاکمیتی آنها باشد.

علاوه بر این طبق گفته‌های این شرکت، یکی از بزرگترین مشاوران پروژه‌های مرتبط با صنعت تلکام است و بیشترین توجه را به سمت مناطقی دارد که نگران مدیریت شماره‌ها هستند و با بحران کمبود نامبرینگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

نظر شما