شناسهٔ خبر: 106278 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

آیت الله آملی لاریجانی: برخی حوادث ربطی به قوه قضائیه ندارد

رئیس‌ قوه‌ قضائیه در دیدار با مسئولان بخش سلامت کشور گفت: حوادثی رخ می دهد که بنده از آن دفاع نمی‌ کنم ولی برخی حوادث ربطی به قوه قضائیه ندارد.

به گزارش «نماینده» آیت الله صادق آملی لاریجانی پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای ستاد مرکزی و هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ضمن تبریک روز پزشک و ایام دهه کرامت اظهار کرد: بین دستگاه قضا و جامعه پزشکی مسائل متعددی وجود دارد که در این مسائل تعامل خوبی است که این تعامل هم به لحاظ مسائل کلان کشور و هم مسائل پزشکی است.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم که جامعه پزشکی جامعه فرهیخته است و باید تلاش کرد تا حرمت پزشکان حفظ شود، افزود: برخی از موارد هم که پیش می‌آید، طبیعی است که نیازمند درایت این جامعه دانشمند برای حل آنهاست.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه کرامت انسانی در همه موارد باید محترم شمرده شود، گفت: موضوع علم و دانش در همه جا محترم است و دستگاه قضائی به آن توجه دارد.

وی افزود: یکی از دغدغه های دستگاه قضائی موضوع اخلاق حرفه ای است که در بدو ورود، اینجانب معاونت فرهنگی قوه قضائیه را به همین دلیل راه اندازی کردم. اخلاق حرفه ای برای همه مهم است و توجه به این موضوع در دستگاه قضائی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه از گذشته با وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آشنایی داشتم و ارتباط خوبی با هم داریم، گفت: پزشکی قانونی بخشی از قوه قضائیه است که می تواند کانال خوبی بین قوه قضائیه و جامعه پزشکی باشد.

رئیس قوه قضائیه از تصویب شدن ایجاد تشکیلات مرکز سلامت قوه قضائیه خبر داد و گفت: این مرکز به زودی راه اندازی می شود و کانال ارتباطی خوبی با جامعه پزشکی خواهد بود.

وی اظهار کرد: هیچ وقت علاقه نداریم که نسبت به جامعه پزشکی توهین بشود کما اینکه دوست نداریم به هیچ مراجعه کننده ای هم توهین شود چون حفظ کرامت انسانی و عدالت اقتضا می کند که کرامت انسانها حفظ شود.

وی با اشاره به حوادث اخیر پزشکی افزود: دستگاه قضائی هم توقعاتی دارد برخی مسائل که اخیراَ در حوزه پزشکی مطرح شد به جای آنکه در رسانه ها مطرح می شد بهتر بود با درایت پزشکان حل می شد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: رسانه ای شدن موضوعات این شکلی کمکی به حل مشکلات نمی کند و توقع داریم که پزشکان نسبت به این مسائل عنایت داشته باشند.

وی با اشاره به حادثه پزشکی اخیر در شیراز گفت: در حادثه پزشکی استان فارس که گفته می شد قاضی دستور شلاق زدن پزشک را صادر کرده کاملا خلاف واقع است، حوادثی رخ می دهد که بنده از آن دفاع نمی کنم ولی برخی حوادث ربطی به قوه قضائیه ندارد. قاضی دستوری می دهد؛ اما کیفیت اجرا با نیروی انتظامی است در این موضوع نیز باید توجه کنیم که نیروی انتظامی چگونه به وظیفه خود عمل کرده است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: جامعه پزشکی، جامعه فرهیخته و متدینی است و قضات هم اصلشان تدین است و  به آرایی که صادر می کنند، توجه دارند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مسائل مهمتری بین دستگاه قضا و جامعه پزشکی وجود دارد، اظهار کرد: از این جمله می توان به سلامت مردم، تغذیه، دارو و موضوعات مهم دیگری اشاره کرد که بخشی از آن مربوط به قوه قضائیه و بخش عمده ای مرتبط با حوزه بهداشت و جامعه پزشکی است که با تعامل می توان مشکلات در این حوزه ها را برطرف کرد.

وی به آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها اشاره کرد و گفت: قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم در این خصوص وظایفی دارد؛ اما واقعیت آن است که در این موضوع همه می توانند کمک کنند و باید پای کار بیایند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: مسائل کلان‌تری داریم که بین دستگاه قضا و جامعه پزشکی به حفظ عدالت نزدیک است و با تعامل سازنده قابل حل است.

وی به موضوع پشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف قوه قضائیه است که به طور جدی پیگیری می شود و در این موضوع جامعه پزشکی با کم کردن فشارهای روحی جامعه و حضور در زندان‎ها می تواند به بحث روانشناسی زندانیان کمک بکند.

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: کار سلامت در دستگاه قضا امر واجبی است و کمک جامعه پزشکی در این موضوع اهمیت ویژه ای دارد.

نظر شما