شناسهٔ خبر: 106216 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

افزایش ۳.۵ برابری قیمت پیشنهادی ایران برای فروش ال ان جی به هند

گاز و نفت43 وزیر حمل و نقل هند از پیشنهاد ایران برای فروش گاز طبیعی مایع به این کشور با قیمت ۲.۹۵ دلار در برابر هر یک میلیون واحد حرارتی انگلیس خبر داد که این رقم ۳.۵ برابر رقم پیشنهادی در دوران تحریم است.

به گزارش «نماینده» وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند گفت ایران فروش گاز طبیعی مایع خود با قیمت ٢.٩٥ دلار در ازای هر یک میلیون بی تی یو (واحد حرارتی انگلیس) را به هند پیشنهاد کرده است.

به گفته نیترین گادکاری ایران در دوران تحریم حاضر بود گاز طبیعی مایع خود را با قیمت ۸۲ سنت در ازای هر یک میلیون واحد حرارتی انگلیس به فروش برساند.

گادکاری به منظور انتقال گاز ایران به هند در حال سرمایه گذاری برای توسعه بندر چابهار ایران می باشد. وی اظهار داشت: «کاهش هزینه حمل و نقل از طریق این بندر می تواند تاثیرات بالا رفتن قیمت گاز را جبران کند.»

این بندر استراتژیک قادر است با دور زدن پاکستان دسترسی دریایی زمینی هند به افغانستان را میسر کند. وی اظهار داشت: «بندر چابهار تا بندر کندلا در گجرات فاصله ای برابر با بمبئی تا دهلی دارد.»

انگیزه توسعه بندر چابهار ایران زمانی در گادکاری شکل گرفت که دولت ایران از برنامه های خود برای همکاری با هند برای توسعه بندر عقب نشینی کرد و تصمیم گرفت توسعه این بندر را به یک شرکت ایرانی بسپارد.

گادکاری طی صحبتی در سمینار فن آوری پلاستیک که از سوی انجمن صنایع ویداربها برگزار شده بود، دولت قبلی را مقصر از دست دادن پیشنهاد قبلی دانست و گفت: «گاهی اوقات سیاست های غلط منجر به خسارت های بزرگی می شود.»

وی همچنین افزود: «اکنون در دوران پس از تحریم، ایران دیگر حاضر نیست گاز خود را با ٨٢ سنت معامله کند، سعی داشتم با پیشنهاد ١.٥ دلار معامله انجام شود اما ایران بر ٢.٩٥ دلار پافشاری داشت.»

نظر شما