شناسهٔ خبر: 106171 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

وضعیت ذخایر تابستانی آب تهران

سد آب43 یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه در حال حاضر افت فشار آب در تهران اجرا نمی‌شود، گفت: سناریوی احتمالی جیره‌بندی تابستانی آب در پایتخت منتفی است.

به گزارش «نماینده»، علیرضا نوذری پور با بیان اینکه دو ماه از تابستان سپری شده و رفته رفته هوا به سمت افت دما پیش می رود، گفت: درباره احتمال و خطر جیره بندی تابستانی آب در پایتخت دیگر مشکلی وجود ندارد و این موضوع برای تابستان امسال منتفی است.

معاون آبفای استان تهران با تاکید بر اینکه برای تامین آب در ماه‌های آینده باید وضعیت بارش‌های پاییزی بررسی شود، اظهارداشت: تا هفته گذشته، میزان بارندگی ها در تهران به میزان ۲۷۹.۵ میلیمتر بود که نسبت به میانگین بلندمدت ۳۳۸.۸ میلیمتر کاهش نشان می دهد.

نوذری پور ادامه داد: میزان مصرف آب در تهران از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون به میزان یک درصد کاهش نشان می دهد. در ۲۶ مردادماه امسال، میزان مصرف روزانه آب در تهران یکی از بیشترین ارقام به میزان ۳ میلیون و ۲۳۶ هزار متر مکعب بود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تاکید کرد: با وجود اینکه در ۲۰ سال گذشته سالیانه ۳ درصد به مصرف آب تهران افزوده می شد، کاهش یک درصدی فعلی با وجود افزایش تعداد مشترکان و مصرف کنندگان، مناسب است و می توان گفت در این بخش رشد مصرف منفی نیز شده و دستکم ثابت مانده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در تهران افت فشار آب نداریم و این برنامه در دستور کار آبفا نیست، خاطرنشان کرد: در این بخش کار تعادل بخشی به ذخایر و مصرف آب پایتخت انجام می شود.

نوذری پور گفت: ذخیره آب سدهای تهران در سال آبی جاری نسبت به سال آبی ۹۱ - ۹۰ که اوضاع خوبی بود، کاهش نشان می دهد. تا ۲۳ مردادماه امسال میزان آب ذخیره شده در سد طالقان ۲۲۰ میلیون مترمکعب بود که این میزان در سال آبی یادشده، ۳۵۲ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون آبفای استان تهران گفت: در سد امیرکبیر (کرج) تا تاریخ یادشده ۱۶۸ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده که این میزان در دوره ۹۱-۹۰ معادل ۱۹۹ میلیون مترمکعب بود، همچنین در سد لار ۹۴ میلیون مترمکعب آب داریم که در آن سال ۲۱۳ میلیون مترمکعب بوده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو آب ذخیره شده در مخزن سد لتیان را در یک هفته پایانی مردادماه امسال ۷۲ میلیون مترمکعب اعلام کرد و بیان داشت: در سال آبی ۹۱ - ۹۰ این میزان، ۷۹ میلیون مترمکعب بود. در سد ماملو ۱۵۳ میلیون مترمکعب آب داریم که پیش از این، ۱۵۶ میلیون مترمکعب وجود داشت.

نظر شما