شناسهٔ خبر: 106112 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

وزیر دفاع پیش از خطبه های نماز جمعه:

ملت ضعیف نمی‌تواند در جدال‌ها حیات خودش را حفظ کند/پاسخ پشیمان کننده ای به تهدیدات دشمن می دهیم

حسین دهقان/2 وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: امروز نیروهای مسلح در تمام پهنه های کشور اعم از زمین، هوا و دریا قابلیت دارد با هر نوع اقدامی که محتمل باشد و علیه نظام شکل گیرد با قدرت ، توانمندی و در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ دهد.

به گزارش «نماینده»  سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران در آستانه ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی اظهار داشت: ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی را به همه همکارانم در نیروهای مسلح به خصوص وزارت دفاع تبریک عرض می‌کنم و این روز را خدمت ملت عزیز و بزرگوار ایران نیز تبریک می‌گویم.

وی افزود: در آستانه هفته دولت هستیم که ضمن تبریک این هفته، یاد و نام شهدای عزیز و گرانقدر شهید رجایی و شهید باهنر را گرامی می‌داریم؛ امسال هفته دولت یک وجه ممیزه‌ای نسبت به سالیان گذشته دارد که آنهم شعار سالی است که مقام معظم رهبری در آغاز سال اعلام فرمودند، سال همدلی و همزبانی دولت و ملت. در این مقطع خاص از زمان و تاریخ، نظام و انقلاب اسلامی در شرایط خاصی قرار دارد همانطور که قبلا مقام معظم رهبری در بیانات‌شان اشاره داشتند ما امروز در یک دوره تاریخی یا یک دوران گذار در فضای بین‌المللی قرار داریم.

سردار دهقان تاکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نقطه عطفی در حیات سیاسی جامعه بین‌الملل به وجود آمد. به عبارتی نقطه آغازی برای فروپاشی نظام دوقطبی حاکم بر مناسبات بین‌المللی شکل گرفت و بعد از فروپاشی بلوک شرق، وضعیت متفاوت‌تری به وجود آمد و با واقعه ۱۱ سپتامبر که قاعدتا رژیم صهیونیستی در شکل‌گیری آن نقش اساسی داشتند، فضای متفاوتی را آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها تلاش کردند بر مناسبات بین‌الملل حاکم کنند، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) و پس از آن به رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این فضای پرآشوب حاکم بر مناسبات جهانی یک خط، یک رویکرد، یک جهت و یک رسالت عظیم انسانی را راهبری کردند.

وی ادامه داد: به عبارتی ملت بزرگ ایران و نظام اسلامی ما تبدیل به یک الگو و یک سرمشق برای همه ملت‌هایی که به دنبال عزت، استقلال و هویت ملی بودند، شد. به طور طبیعی این ماهیت نظام اسلامی و انقلاب ما این است که مقابل نظام امپریالیستی و نظام حاکم در آمریکا ایستاده است و زمینه‌های دشمنی گسترده‌ای را همواره برای دشمنان ما نسبت به انقلاب فراهم آورده است.

سردار دهقان در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: اینگونه نیست که ما تصور کنیم که روزی دشمنان ما و نظام سلطه دست از دشمنی و عداوت با انقلاب اسلامی ایران و ملت بزرگ ما برخواهند داشت چرا که اساسا هویت آنها امروز با این تعریف می‌شود که با نظام اسلامی حاکم بر این سرزمین ضدیت و عداوت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: به همین ترتیب ما بایستی این موضوع را طبیعی بدانیم که نظام سلطه و در راس آنان آمریکا و با توطئه‌هایی که رژیم صهیونیستی می‌چیند، همواره در مسیر مقابله و عداوت با جمهوری اسلامی ایران قرار داشته باشند و هر صورتی از تهدید را شکل دهند و در هر زمانی به مقتضای زمان به مواجهه با نظام و انقلاب ما اقدام کنند.

وزیر دفاع تاکید کرد: از آنچه که در آغازین روزهای انقلاب اسلامی شکل گرفت تحت عنوان جریان‌های واگرا و بعد از آن جنگ تحمیلی و بعد از آن هم جنگ اقتصادی و جنگ روانی و شیوه‌های مختلفی که برای مخدوش کردن چهره نورانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در قالب شکل‌دهی گروه‌های تکفیری- صهیونیستی که به گروه‌های تروریستی چهره خشن و غیرقابل پذیرش از اسلام را عرضه می‌کردند، ادامه پیدا کرد و امروز هم این جریان در صورت‌های مختلفی ادامه یافته و می‌کند.

وی گفت: امروز شاخصه بزرگ جریان مقابل نظام اسلامی ایران در قصه جنگ و پرونده هسته‌ای و امروز در جنگ‌های نیابتی است که گروه‌های تکفیری و تروریستی در دنیای اسلام به راه‌انداختند؛ در مقابل آن نظام اسلامی ایران به مقتضای شرایط با اتکای به ایمان الهی مردم و با انسجام و وحدتی که در جامعه ما و در سایه رهبری‌های داهیانه مقام معظم رهبری وجود داشت و این وحدت وسیعی که بین مردم و نیروهای مسلح و نظام اسلامی حاکم است، همواره در همه عرصه‌ها به حول و قوه الهی پیروز میدان این چالش همواره مستمر با نظام سلطه بوده‌ایم و ان‌شاالله در آینده هم خواهیم بود.

سردار دهقان بر همین اساس یادآور شد: در این میان تجاربی که ملت ما در این مقابله و جهاد در راه خدا انجام داد و به دست آورد و چیزی که در این مقابله متوجه شده، یک چیزی را بیان می‌کند و آن این است که این ملت در سایه رهبری و در سایه اتحاد و انسجام و مقاومت و پایداری همواره طرف پیروز در هر مواجهه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان با توجه به این موضوع همه توجه‌شان را به هجمه به استوانه محکمی که این قیام و اقدام بر آن استوار می‌شود، یعنی ولایت فقیه قرار می‌دهند و می‌خواهند بنیان‌های اندیشه‌ای و فکری این ملت را تضعیف کنند و ارتباط وثیق آنها را با نظام سیاسی تضعیف کنند، بی‌اعتمادی نسبت به نظام در دل آنها توسعه دهند و با شکل‌دهی صورت‌های مختلفی این ملت را از مسیر خودش بازدارند اما این خیال باطلی است که آنان بایستی آرزویش را با خودشان به گور ببرند.

وزیر دفاع بر همین اساس تصریح کرد: ما سابقه ۸ سال دفاع مقدس و مقاومت و ایستادگی ملت‌مان در صحنه‌های مختلف مواجهه و مقابله با توطئه‌های استکبار، یک ظرفیتی را در جامعه ما ایجاد کرده که آن ظرفیت فرهنگ ایثار و شهادتی است که به وجود آورده است.

سردار دهقان گفت: ملتی که روزه‌دار است حتما از تحریم اقتصادی و محاصره اقتصادی نگرانی ندارد، باورهای عمیق دینی و مذهبی ما و همچنین تمسکی که ما به ائمه اطهار داریم و درس‌آموزی و عبرتی که از عاشورا داریم نقاط قوتی است که بر اقتدار ملی ما افزوده است و نوعی از بازدارندگی نهادینه شده را در جامعه ما به وجود آورده است.

وی ادامه داد:‌در این مسیر آنچه که ما باید مدنظر داشته باشیم یک نکته اساسی است و آن این است ملتی که صاحب قدرت نباشد نمی‌تواند در جدال‌های سنگینی که علیه او شکل می‌گیرد حیات، استقلال و عزت خودش را حفظ کند، بر همین مبنا، ‌ جمهوری اسلامی ایران از آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی همت خودش را بر این گذاشت که عناصر قدرت را در درون خودش به گونه‌ای توسعه دهد که اقتدار ملی ایجاد کند و در عرصه جهانی پشتوانه‌ای باشد برای پیشبرد اهداف و صیانت از استقلال و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: شاید روزی که امام خمینی (ره) موضوع تشکیل بسیج را مطرح کردند، نه جنگی در کشور واقع شده بود و نه پیش‌بینی حادثه‌هایی می‌شد، این سؤال مطرح بود که فلسفه ایجاد چنین سازمان مردم‌پایه‌ای چیست؟ زمان زیادی نگذشت که ما دیدیم این بسیج و تشکیل آن چه برکات عظیمی را برای نظام عزیز ما به همراه داشته است و امروز هم همواره در همه صحنه‌ها بسیج نقش‌آفرینی می‌کند.

وی همچنین گفت: تشکیل سپاه پاسداران و شکل‌گیری نیروهای سه‌گانه که بعدا به نیروهای پنجگانه تبدیل شد و در کنار آن توجه به صنایع دفاعی و تحقیق و پژوهش وتوسعه محصولات متناسب با تهدیدات فرا روی نظام عزیز ایران قرار می‌گیرد، جزو توفیقات و برکاتی است که انقلاب ما در سایه حضور همواره مؤثر خودش در صحنه‌های مقابله با توطئه‌های نظام سلطه به دست آورده است.

سردار دهقان تاکید کرد: امروز نیروهای مسلح عزیز و مقتدر ما در همه صحنه‌های سرزمین اسلامی‌مان در زمین، هوا و دریا این قابلیت را دارند که بتوانند با هر نوع اقدامی که ممکن باشد یا محتمل باشد که علیه نظام ما شکل بگیرد، آن را با قدرت و توانمندی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ دهند و تهدیدات را از نظام اسلامی رفع کنند، به عبارتی نیروهای مسلح ما در حدی از آمادگی دفاعی و قدرت بازدارندگی قرار دارند که دشمنان ما را از اینکه بخواهند دست به اقدامی بزنند پشیمان می‌کنند و آنان مطمئن هستند که اگر اقدامی انجام دهند، پاسخ بسیار پشیمان‌کننده و شکننده‌ای دریافت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر دفاعی بودن ساختار و تجهیزاتی که در اختیار نیروهای مسلح قرار داده، به همه دنیا همواره اعلام کرده و می‌کند که قصد تجاوز به هیچ کشوری چه همسایه و چه کشورهای خارج از محیط منطقه‌ای خودمان را نداریم اما این را هم اعلام می‌کنیم که هر نوع اقدام آنان در هر زمینه‌ای اعم از زمین، دریا و هوا با پاسخ تعیین‌کننده و پشیمان‌کننده‌ای مواجه خواهد شد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه سخنانش متذکر شد: ما هیچ گاه و هرگز بر تهاجم فکر نکردیم و همواره بر دفاع تاکید کردیم و خواهیم کرد، صنایع دفاعی ما با بهره‌گیری از اصل خودکفایی دفاعی در حوزه‌های مختلف صنایع هوایی، دریایی، هوا و فضا و زمینی دستاوردهای بسیار شایسته و قابل توجهی را دارند، متناسب با تغییری که در تهدیدات به وجود می‌آید و در یک نگاه راهبردی آینده و با یک اقدام پیشگیرانه همواره تلاش کردیم آنچه از تجهیزات و اقلام مورد نیاز نیروهای مسلح ماست به شایستگی از مرحله ایده تا محصول را خودمان انجام دهیم.

وی گفت: امروز توان صنعتی ما به گونه‌ای است که می‌توانیم هر قلم تسلیحاتی و هر سامانه‌ای را خودمان طراحی و تولید انبوه کنیم و به کار گیریم، بدون اینکه بخواهیم از یک طرف خارجی یا طرف‌های خارجی کمک بگیریم، این درونی شدن و بومی شدن صنایع دفاعی ما مهمترین قابلیتی است که امروز داریم و پشتوانه عظیمی است که برای اطمینان‌بخشی به نیروهای مسلح ما که می‌توانند به این صنایع دفاعی تکیه کنند و اطمینانی است به ملت بزرگ ایران که نیروهای مسلح ما همواره در همه صحنه‌ها قادرند امنیت آنها را تامین کنند.

سردار حسین دهقان در ادامه سخنانش متذکر شد: ما در صنایع هوا و فضا تمامی بُردها و انواع موشک‌های بالستیکی را در دست تهیه و تولید داریم، بُردهای مورد نظر ما برای پاسخگویی به تهدیداتی که محتمل است علیه ما اقدام کنند، کاملا از پیش طراحی شده است؛ قدرت تخریب‌کنندگی آنان و دقت اصابت آنان و دقت رادار گریزی آنان و همچنین تاکتیکی بودن آنان، مباحثی است که در حوزه‌های طراحی، تحقیق و تولید، آنها را مدنظر قرار می‌دهیم. این مسیر را با تمام توان متناسب با نیاز دفاعی خودمان و تهدیداتی که علیه ما هست ادامه خواهیم داد و هیچ قدرت و جریانی و قطعنامه‌ای و بلندگویی نمی‌تواند ملت ما را از این مسیر عزتمندانه باز دارد و آن را بخواهد در یک زاویه‌ای از انزوا یا تسلیم قرار دهد.

وی ادامه داد: ملت ما از امام راحل و مقام معظم رهبری و اسلام آموخته است که در برابر ظلم ظالم سکوت نکند و هر اقدام خصمانه‌ای را متناسب با آن پاسخ دهد، ضمن اینکه هیچ گاه اقدامی علیه دیگران نخواهد کرد.

وزیر دفاع اضافه کرد: آنچه که این روزها پس از مذاکرات هسته‌ای و توافق وین مطرح است بعضا در جامعه یا در بعضی از اذهان ممکن است این ابهام به وجود آمده باشد که برجام متوجه توان دفاعی ماست. اولا از ابتدای مذاکرات هسته‌ای ملت و مسئولان ما اعلام کردند که مذاکرات تنها و تنها بر موضوع هسته‌ای متمرکز است و هیچ موضوع دیگری هم از موضوعات منطقه‌ای گرفته تا توان دفاعی ما جزو مذاکرات نیست گرچه در قطعنامه‌ای که صادر شد یک بحثی را به محدود کردن ما در حوزه تسلیحاتی اختصاص دادند گرچه قبلا ما در قطعنامه‌های قبلی

نظر شما