شناسهٔ خبر: 106033 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم

افشاگری یک روزنامه آمریکایی:

ترکیه آمریکا را فریب داد

اردوغان یک روزنامه آمریکایی نوشت که اردوغان به منظور بمباران حزب کارگران کردستان، حمله به داعش را بهانه کرد و برای فریب افکار عمومی آمریکا، یک گروه فشار در این کشور به خدمت گرفت.

به گزارش «نماینده»، روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه در گزارشی افزود: یک مسئول نظامی بلندپایۀ آمریکایی، ترکیه را به فریب دولت آمریکا متهم کرد. ترکیه با اجازه دادن به آمریکا برای استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک، جهت حمله به داعش، از این کار برای سرپوش نهادن بر جنگ اردوغان با جنگ جویان کرد در شمال عراق استفاده کرد.

بر پایه این گزارش، " ترکیه ۳۰۰ باربه ضد جنگ جویان حزب کارگران کردستان، حمله کرد و در این میان تنها سه مورد از حملات ضد داعش بود و این نشان دهندۀ قصد اردوغان برای مجازات کردها است تا بتواند به این وسیله، رأی ترک ها را در انتخابات پارلمانی آینده جلب کند و بتواند به این وسیله بار دیگر اکثریت مطلق آرا را نصیب حزب خود کند و کابینه ای استبدادی و دینی تشکیل دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: آنکارا به منظور فریب افکار عمومی آمریکا، چند روز بعد از حملات خود ضد کردها، "اسکوئر باتون باگز" را به عنوان مسئول گروه "گیوارت" به خدمت گرفت و ماهانه ۳۲ هزار دلار به او حقوق داد تا به عنوان پیمانکاری داخلی، گروه فشاری تشکیل دهد که شامل شماری از سناتورهای سابق نظیر ترینت لوت، جان پرو و رابرت کاپالا از مسئولانِ بازنشستۀ کاخ سفید می شد.

بر پایه این گزارش، گروه فشار گیوارت، شماری از تجار آمریکایی نظیر گرینبرگ تراورگ، برایان فورنی، لیدیا پورلند، شاپیرو دیکنسون و پورتر گاس رئیس سابق سازمان اطلاعات آمریکا را نیز شامل می شد و گروه های فشار دیگری را نیز در بر می گرفت که ترکیه آن ها را به خدمت گرفته بود و از میان آن ها می توان به گولدن سولیوشن، الپاتک و شرکت های فین، فرح اوزبک و گولین هریس اشاره کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال فاش کرد: بر اساس اسناد سجلی وزارت دادگستری آمریکا، ترکیه به گروه های فشار مذکور، سالانه پنج میلیون دلار حقوق می پردازد و علاوه بر آن، برخی از سازمان های غیرانتفاعی نیز به عنوان حافظان منافع دولت ترکیه در آمریکا فعالیت می کنند و از اعضای کنگره و برخی از روزنامه نگاران به عنوان مزدورانی برای ترکیه استفاده می کنند.

در ادامۀ افشاگری های این روزنامۀ آمریکایی خاطر نشان شده است که " از میان افرادی که به فعالیت به نفع ترکیه مشکوک هستند می توان به پورتر گاس اشاره کرد. او که در مدت سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ عهده دار ریاست سازمان اطلاعات آمریکا بود، از سوی وزارت دادگستری فراخوانده شد، اما از پاسخ به سئوالی درباره دریافت پول از ترکیه، طفره رفت.

گفتنی است که آمریکا، در تاریخ ۵ آگوست، برای حمله به پایگاه های داعش در سوریه، از پایگاه های هوایی اینجرلیک ترکیه استفاده کرد.

 

نظر شما