شناسهٔ خبر: 105916 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تحویل اس-۳۰۰ به ایران ممنوع نیست ولی نگرانیم

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید تحویل سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به ایران برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت نیست ولی بهرحال این یک سامانه موشکی است و آمریکا با فروش هر موشکی به ایران «شدیداً مخالف» است.

به گزارش «نماینده»، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز در خصوص دورنمای روابط با کوبا، احتمال برقراری خطوط منظم هوایی به سمت این همسایه جنوبی و مسائل مربوط به توافق هسته‌‌ای سخن گفت.

سخنگو در خصوص روابطی که این روزها گرم بنظر می‌رسد و باعث شده کوبایی‌ها پس از بازگشایی سفارت ایالات‌متحده، برای مذاکره در خصوص «هر چیزی» اعلام آمادگی کنند، گفت: «روند عادی‌سازی روابط با کوبا، پیچیده و طولانی خواهد بود.»

کربی در خصوص برقراری خطوط منظم هوایی برای مسافرت آمریکایی‌ها به مناطق توریستی و ارزان کوبا گفت: «وزارت خزانه‌داری، ۱۲ گروه از سفرهای مجاز به کوبا را اعلام کرده ولی برای برقراری خطوط منظم هوایی باید با شرکت‌های هوایی و دولت کوبا مذاکره کنیم که این روندی طولانی را شامل خواهد شد.»

در ادامه سوالات بر روابط نظامی ایران و روسیه متمرکز شد؛ خبرنگاری موضع وزارت خارجه آمریکا در خصوص اخبار مربوط به تحویل احتمالی اس-۳۰۰ به ایران را جویا شد.

جان کربی گفت: «ما در خصوص تحویل ای-۳۰۰ به ایران نگرانی داریم و جان کری هم در این خصوص با همتای روس خود مذاکره کرده است.»

سخنگو افزود: «گرچه فروش اس-۳۰۰ به ایران، ذیل مفاد قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل نیست ولی با فروش هرگونه سامانه موشکی به ایران، شدیداً مخالف‌ایم.»

یکی از خبرنگاران به ماهیت دفاعی-پدافندی اس-۳۰۰ اشاره کرد و دلیل «مخالفت شدید» آمریکا را جویا شد.

جان کربی که پیش از این سخنگوی پنتاگون و از افسران ارشد ارتش آمریکا بود، در پاسخ گفت: « ... بله، این یک سامانه دفاعی است ولی بهرحال توان نظامی ایران را به صورت چشمگیری ارتقاء می‌دهد.»

وی افزود: «ممکن است این موشک زمین به هوا در دستان هر کسی قرار بگیرد پس ما حق داریم نگران باشیم.»

امشب سناتور «باب منندز» به عنوان دومین هم‌حزبی دموکرات «اوباما»، با برجام مخالفت کرد و گفت هم به آن رأی منفی می‌دهد و هم در برابر وتوی احتمالی آن از سوی رئیس‌جمهور، خواهد ایستاد.

یکی از خبرنگاران موضع وزارت خارجه در برابر این سناتور ضدتوافق را خواستار شد.

کربی ابتدا به مزیت‌های «پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای برای امنیت آمریکا» اشاره کرد و گفت: « ... بهرحال جان کری برای سناتور منندز و خدماتی که وی به کشور ارائه داده، احترام قائل است.»

نظر شما