شناسهٔ خبر: 105859 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

قاچاق، سرمایه‌گذاران خارجی را فراری می‌دهد

قاچاق43 عضو هیات رئیسه مجمع واردات قاچاق کالا را یکی از موانع ورود سرمایه های خارجی به کشور دانست و گفت: اگر با این پدیده برخورد نشود تا چند سال آینده شاهد آن خواهیم بود که خرید کالای قاچاق، جزئی از فرهنگ عمومی شده است.

به گزارش «نماینده»، حسین تنهایی اظهار داشت: تلاش های دولت برای گشایش فضای اقتصادی کشور، جذب سرمایه گذاران خارجی و عبور اقتصاد از ایستگاه رکود قابل تقدیر است ولی مسئله این است که معضلات مزمن اقتصادی همچون قاچاق، مانع بزرگی پیش روی جذب سرمایه گذاران خارجی خواهد بود.

وی ادامه داد: پدیده شوم قاچاق موجب بی ثباتی بازارهای داخلی و عدم امکان آینده نگری و برنامه ریزی میان مدت شده است.

تنهایی اضافه کرد: دولت برای اینکه بتواند حقوق خود را از واردکنندگان دریافت کند، مقررات سختگیرانه ای را بر امور گمرکی و تعرفه ای وضع کرده است، در صورتی که اگر بتواند برای مقابله با قاچاق ریل گذاری بهتری را پیش بگیرد، قطعا مسیر واردات رسمی و شناسنامه دار نیز هموار تر خواهد شد و به دنبال آن میل سرمایه گذاران خارجی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته این عضو هیات رئیسه مجمع واردات، وقتی فضای اقتصادی به گونه ای پیش می رود که امکان برنامه ریزی از سرمایه گذاران سلب شود، انگیزه های آنها برای حضور در بخش های زیربنایی و زیرساختی به شدت کاهش پیدا می کند.

تنهایی افزود: سرمایه گذاران رسمی برای مشارکت در فعالیت های مولد و شناسنامه دار، با مقرون به صرفه بودن قاچاق مشکل اساسی دارند.   وقتی سود سرشار در قاچاق وجود دارد، و ریسک قاچاق، سرمایه قاچاقچیان را به مخاطره نمی افکند، همه به این نتیجه می رسند که رقابت میان سرمایه گذاران شناسنامه دار و سرمایه گذاران موسمی و غیر رسمی به نفع دسته دوم پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: وقتی کالای قاچاق هم می تواند خدمات پس از فروش در کشور ما ارائه دهد، چگونه می خواهیم از سرمایه گذاران خارجی دعوت به مشارکت در طرح های کلان و زیر بنایی کنیم.

به کفته تنهایی، اگر قاچاق برندهای معتبر با همین وسعت در ایران ادامه پیدا کند، ماهیت خدمات پس از فروش و گارانتی به کل تغییر پیدا خواهد کرد.

عضو هیات رئیسه مجمع واردات با اشاره به مشکلات معیشتی مرز نشینان اضافه کرد: برخی معتقدند سرمایه گذار خارجی راه حل مناسبی برای بهبود شرایط مرز نشینان و رونق فعالیت های مولد در این مناطق و مقابله با قاچاق است، در صورتی که معادله برعکس است، ابتدا باید قاچاق در این مناطق به سمت محدود شدن پیش برود و بعد منتظر حضور سرمایه گذار خارجی باشیم.

تنهایی در پایان با اشاره به آسیب های گسترش قاچاق برفرهنگ عمومی تصریح کرد: اقدام عاجل برای نجات فرهنگ عمومی ضروی است. چرا که با این وضعیت، تا چند سال آینده شاهد آن خواهیم بود که خرید کالای قاچاق، جزئی از فرهنگ عمومی شده است.

نظر شما