شناسهٔ خبر: 105856 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قاضی‌پور در صحن علنی مجلس:

خرید محصولات خارجی نفتی مستلزم پورسانت و سفر خارجی است/چین به جای پول نفت کالا به ایران صادر کرده است

قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد چین به جای پول نفت کالا به ایران تحویل داده‌ است، نسبت به طولانی شدن مهلت بازپرداخت مطالبات فروش نفت از ۳۰ روز به ۱۸۰ یا ۲۷۰ روز انتقاد کرد.

به گزارش «نماینده» نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان به ارائه توضیحاتی پیرامون سؤالش از وزیر نفت پرداخت و اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ سال است که نفت خام تولید می‌کنیم و می‌فروشیم اما هنوز هم وسایل مصرفی حتی لوله‌های ساده را هم از خارج از کشور تهیه و مصرف می‌کنیم، هر چند با کیفیت بالا هم در داخل تولید می‌شود، با این حال، وضعیت تولید ملی و اقتصاد مقاومتی چه خواهد شد؟

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز در دنیاست که متأسفانه نقش آن به دلیل سوءمدیریت‌ها کم تأثیر شده است و لذا با توجه به ظرفیت‌های نفتی و گازی اقتصاد ایران، برنامه‌ریزی در حوزه اقتصاد صورت نمی‌گیرد.

نماینده ارومیه در مجلس ادامه داد: لازم است با توجه حساسیت و رقابت در برداشت مخازن مشترک در حوزه خلیج‌فارس توسط عراق، کویت، قطر و عربستان و بهره‌برداری ساده از ذخایر مشترک و سهم بسیار اندک ما در این رقابت، تلاش شود اما متأسفانه کوششی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: مهلت بازپرداخت مطالبات نفتی در تمام دنیا ۳۰ روزه است اما در چند سال اخیر این مدت زمان در ایران به ۹۰، ۱۸۰ و ۲۷۰ روز رسیده است.

نماینده ارومیه در مجلس بر همین اساس متذکر شد: ما در شرایط عادی هم برای وصول مطالبات فروش نفت خام با مشکل مواجه هستیم، پس چرا امروز مدت زمان بازپرداخت این مطالبات طولانی شده و در این میان بابک زنجانی‌ها پیدا شدند!؟

قاضی‌پور تصریح کرد: آقای وزیر! اگر به موقع پول نفت را به دلار و یورو گرفته بودید، خیلی بهتر بود؛ آیا شما علاوه بر اخذ پول جریمه دیرکرد را هم اخذ کرده‌اید؟ به کدام حساب واریز شده است؟ اگر به موقع پول نفت را اخذ می‌کردید دولت تا این حد شرمنده معلمانی که ۴ روز است مقابل مجلس تجمع کردند، نمی‌شد.

وی یادآور شد: آقای زنگنه! اگر به موقع پول نفت را می‌گرفتید حتماً اقدامات گازرسانی در سراسر کشور انجام می‌شد؛ شما اگر این کار را انجام داده بودید پمپ بنزین‌هایی که در حال تعطیلی هستند، مشکلات‌شان برطرف می‌شد.

نماینده ارومیه در مجلس تأکید کرد: عربستان روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت‌خام و ده‌ها محصولات پتروشیمی تولید می‌کند، این در حالی است که تولید ما به نسبت آنها یک چهارم است، اما ۲۰ برابر عربستان تنوع در محصولات و تجهیزات نفتی داریم.

وی گفت: شواهد نشان می‌دهد به جای پول، کالای صادرات چین به ما تحویل داده‌اند، در حالی که ارزش بورس چین ۳۰ درصد افت کرده و کشور ما متضرر خواهد شد، با افزایش صادرات چین به ایران، تولیدات داخلی متضرر و کارگران بیکار شده‌اند، آقای زنگنه! در ۱۶ دکل حفاری چینی‌ها و هندی در خلیج‌فارس که زیر نظر جنابعالی است، حتی یک ایرانی هم کار نمی‌کند! این در حالی است که ۹۰ درصد کارکنان دکل‌های حفاری باید ایرانی باشند، در سال ۸۱ آیین‌نامه ۱۹۵۰ را با موضوع پشتیبانی از ساخت داخل به ۴ شرکت اصلی و تابعه ابلاغ کردید، مسئولیت خرید وسایل حفاری و شیرآلات صنعتی  و پتروشیمی و پالایشگاهی را به شرکت کالای نفت تهران سپردید، شرکتی که حیات آن در گرو خرید کالای خارجی است.

قاضی‌پور در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: تخصص این شرکت تنها بازرگانی است، خرید خارجی نیازمند پورسانت و سفر خارجی است که نهایتاً جاسوسی به دنبال دارد، اما خرید از صنعتگران داخلی، رضایت خداوند را دنبال خواهد داشت، در مهرماه سال ۹۳ تبلیغات ساخت ۱۰ کالای ضروری صورت گرفته و این حرکت نمایشی پس از ۱۲ سال در کشور نمایش داده شده است.

وی خطاب به وزیر نفت گفت: چرا بعد از گذشت ۱۲ سال هدف مقدس حمایت از ساخت داخل را با بازیگران اشتباهی پیگیری می‌کنید؛ با این تفکر چگونه توقع حمایت از تولید داخل را خواهیم داشت؛ امروزه در دنیا ضمانت خرید قطعات تجهیز، حمایت از سازندگان داخل است؛ بدون شک اطلاع از نیاز بازار و اندازه آن مهمترین راهبرد حمایت از ساخت داخل است.

نماینده ارومیه در مجلس تصریح کرد: چرا بانک اطلاعات قطعات و تجهیزات صنعت نفت پس از ۵ سال به نتیجه نمی‌رسد و در اولویت کاری قرار نمی‌گیرد؛ عربستان روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت خام و ۱۰۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال تولید می‌کند و کل صنعت نفت گاز پتروشیمی پالایش این کشور به یک صد هزار قلم کالا اداره می‌شود اما کشور ما با یک چهارم تولید نسبت به عربستان ۲۰ برابر تنوع قطعات و تجهیزات دارد در حالی که بازار این صنعت همواره در دست دولت بوده و واحد پالایشگاه‌های پتروشیمی به آزمایشگاه‌های بزرگ به تجهیزات خارجی تبدیل شده است پس کجاست کالای ایرانی!؟

قاضی‌پور متذکر شد: فاینانس چین و فروش اعتبار به کشور چین باعث شده انجمن‌ها و ‌تشکل‌های سازندگان تجهیزات صنعت نفت‌کش به انجمن تأمین‌کننده تجهیزات از کشور چین تبدیل شود؛ واردات بی‌رویه از چین باعث شده برخی شرکت‌های مربوطه در شرف تعطیلی باشد.

وی ادامه داد: تحریم و توافق موضوعات مقطعی در کشور است، اما اتکا به توان داخلی و اقتصاد مقاومتی تنها راهبرد موفقیت در صحنه بین‌المللی است؛ جلوگیری از فروش گاز ال‌پی‌جی بوتان بر مبنای کدام دلیل بوده است؟ و توقف بالای ۵۰ درصدی پروژه‌های میادین مشترک پارس جنوبی به چه علت است؟

نماینده ارومه در مجلس گفت: موضوع پرونده‌هایی که در این زمینه وجود دارد یکی از مسائل اصلی است به عنوان مثال «م. س» یکی از فروشنده‌های اصلی نفت است که مجموع درآمدهای نفتی را برنگردانده است و شما می‌گویید که جای این درآمدها امن است.

وی با تأکید بر اینکه باید عملیات تکمیل شرکت ستاره خلیج‌فارس هر چه زودتر انجام شود، یادآور شد: آیا این منطقی است که وزارت نفت به بهانه این که برخی از طرح‌ها توسط دولت انجام می‌شود نسبت به تعهدات خود کوتاهی کند؟ پس چه نهادی در کشور باید مدافع نفت ملت ایران باشد؟

نظر شما