شناسهٔ خبر: 105809 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کنگره فشار بیاورد موضع کاخ سفید در قبال برجام تعدیل می‌شود

کنگره آمریکا سناتور سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۳ آمریکایی و رئیس جدید لابی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در یادداشتی خواستار «تشدید فشار کنگره جهت مسدود کردن توافق وحشتناک با ایران» شد.

به گزارش «نماینده»رئیس یک لابی مخالف توافق هسته‌ای ایران که سناتور سابق آمریکایی نیز هست، کنگره را به «تشدید فشار بر کاخ سفید» تشویق کرد تا به قول او این فشارها سبب «تغییر و تعدیل موضع» دولت اوباما شود.

مطلب او در صفحه نظرات «واشنگتن پست» با عنوان «کنگره باید اقداماتش را برای مسدود کردن توافق وحشتناک ایران تشدید کند»، منتشر شده است.

لیبرمن نوشت: «در حالی که بحثها بر سر توافق هسته‌ای ایران تشدید شده، دولت اوباما برای رفع انتقادات اینطور می‌گوید که هیچ جایگزین بهتری وجود ندارد و در صورت رد آن توسط کنگره، فاجعه درست شده و آمریکا منزوی می‌شود و جنگ رخ می‌دهد».

سناتور سابق و حامی سرسخت تل‌آویو می‌افزاید: «دولت (اوباما) قبلا هم از این بحث‌ها برای متوقف کردن کنگره در اعمال تحریمها علیه ایران استفاده کرد که نه تنها پیش‌بینی‌های شکست فاجعه‌بار، مانع کنگره برای حرکت به سمت جلو نشد بلکه همچنین وقتی تحریم‌ها اتخاذ شد، آن پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآمد و وقتی تاکتیک‌های ارعاب ناکام ماند و کنگره شروع به رای گیری کرد، کاخ سفید موضع خود را تغییر داد، چیزی که اکنون می‌تواند تکرار شود و باید چنین شود».

لیبرمن در ادامه با تاکید بر لزوم حمایت دموکراتها از مخالفت با برجام ادامه می‌دهد: «اگر غلبه فراحزبی برای انتقاد از نقاط ضعف غیرقابل انکار توافق هسته‌ای ایجاد شود، احتمال آن که دولت موضع خود را تعدیل کند، وجود خواهد داشت».

لیبرمن ادعا می‌کند: «بهترین فرصت برای یک توافق بهتر، اعمال فشار فراحزبی کنگره درباره نیاز به داشتن یک توافق بهتر است. چون ایران به دلیل اقتصاد ضعیفشان بسیار بیشتر از ما به توافق نیاز دارند، کنگره اکنون می‌تواند بر اساس این واقعیت اقدام و حرکت کند».

رئیس لابی مخالف توافق هسته‌ای ایران در پایان هم می‌نویسد: «همین چند وقت پیش بود که همه توافق داشتند عدم توافق با ایران بهتر از توافق بد است اما اکنون دولت این معیار را تغییر داده و تاکید دارد که بعید است توافق بهتر با ایران حاصل شود».

نظر شما