شناسهٔ خبر: 105713 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دولت سوریه قانونی است؛ حمایت روسیه از بشار اسد

لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود بر حمایت مسکو از توافق هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ و همکاری مسکو با تهران در مورد سوریه تاکید کرد.

به گزارش «نماینده»، «سرگئی لاووروف» با اعلام این مطلب در ادامه از ادامه همکاری های روسیه با ایران در تمامی زمینه ها خبر داد.  

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با بیان اینکه حکومت فعلی سوریه قانونی است از عدم تغییر موضع مسکو در قبال بشار اسد سخن گفت  و عنوان داشت که راه‌حل سوریه تنها از طرق مسالمت‌آمیز ممکن است و بایستی از سوی خود سوری‌ها انجام شود.

به گفته وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اختلاف نظر مسکو با کشوشرهای غربی در مورد آنبدده سوریه گفت: کشورهای غربی بر این اصرار دارند که بشار اسد هیچ جایگاهی در دوران پس از مرحله انتقالی ندارد در حالی که ما باور داریم این مردم سوریه هستند که آن را مشخص خواهند کرد.

در این کنفرانس خبری،  لاوروف گفت که کشورش علاقه‌مند به همکاری با ایران برای حل بحران‌های خاورمیانه است. وی تأکید کرد که بحران‌های خاورمیانه باید بدون هیچگونه دخالت‌های خارجی یا دیکته طرف‌های خارجی حل شوند.

وی همچنین ادعای مقامات آمریکایی در مورد سفر سردار سلیمانی به مسکو را شایعاتی بی اساس خواند.  

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز در این کنفرانس خبری مشترک، با بیان اینکه ایران و روسیه با تهدیدهای مشترکی مواجه هستند از ادامه ارتباط مناسب تهران و مسکو خبر داد.  

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با بیان اینکه روسیه شریک هسته ای شماره یک ایران است از ادامه همکاری های مسکو با تهران در این زمینه سخن گفت.

در ادامه این کنفرانس خبری، لاوروف در پاسخ به خبرنگاران گفت: حل بحران سوریه تنها از طرق مسالمت‌ آمیز ممکن است و بایستی از سوی خود سوری‌ ها انجام شود. حل این بحران باید براساس بیانیه ژنو باشد که در آن به طور خاص بر ضرورت حل این بحران از طریق مذاکرات دولت سوریه و معارضان آن تأکید شده است.

وزیر اممور خارجه روسیه همچنین گفت: ما از سوری‌ها می‌خواهیم که سرنوشت کشور خود را بدون پیش‌شرط یا دیکته طرف‌های خارجی تعیین کنند. ما به وجود برخی اختلاف‌نظرها با شرکای غربی خود در مورد آینده جایگاه رئیس جمهوری بشار اسد ذعان می‌کنیم.

لاوروف گفت: مخالفان سوری باید یک بنیان متحد و یکسان را برای مذاکره با دولت سوریه ایجاد کنند.

نظر شما