شناسهٔ خبر: 105645 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

حداد عادل: فارسی زبان محبت است

حداد عادل 431 غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی معتقد است «زبان فارسی، زبان علم، دین، فلسفه، حکمت، عرفان و به ویژه زبان محبت است.»

به گزارش «نماینده»، غلامعلی حداد عادل در دومین نشست «قند پارسی» که به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا(س) برگزار شد، خطاب به دانشجویان شرکت کننده در هشتاد و دومین دوره دانش افزایی زبان و ادب فارسی گفت: زبان، کلید فهم فرهنگ ملت‌هاست. زبان هم ظرف فرهنگ است و هم مظروف آن. زبان فارسی، زبان علم، دین، فلسفه، حکمت، عرفان و به ویژه زبان محبت است.

رییس بنیاد سعدی در ادامه با تاکید بر این که فارسی زبان محبت است، به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: سال‌ها پیش در استانبول ترکیه با یکی از اساتید ترک که زبان فارسی می‌دانست صحبت می‌کردیم. او می‌گفت در بین ما یک مثلی است که می‌گوید اگر می‌خواهی علم و معرفت بیاموزی زبان عربی بیاموز، اگر می‌خواهی حکومت کنی زبان ترکی بیاموز، اگر می‌خواهی محبت کنی زبان فارسی بیاموز.

حداد عادل، فرهنگ را روح ملت‌ها خواند و اظهار کرد: همان طور که تک تک ما روح و روان و شخصیتی داریم که هویت فردی ما به آن‌ها وابسته است، ملت‌ها هم یک شخصیت و هویت جمعی دارند که همان فرهنگ آن ملت‌هاست.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بنیاد سعدی را شاخه‌ای روئیده بر پیکر کهن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برشمرد و گفت: تا قبل از تاسیس بنیاد سعدی همه کارهای آموزش زبان فارسی خارج از ایران بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود. از ۸۲ دوره، ۸۰ دوره را این سازمان برگزار کرده است.

وی در ادامه به نقش بنیاد سعدی و اتاق‌های ایران اشاره و خاطرنشان کرد: امروز ایران اسلامی حرفی برای گفتن دارد؛ چرا که بر اساس معنویت، عقلانیت و عدالت حرکت می‌کند. از شما درخواست می‌کنم در پایان این دوره بنیاد سعدی را در ایران خانه قلبی خود بدانید و هر سؤالی درباره زبان فارسی دارید از بنیاد سعدی بپرسید. اتاق‌های ایران همیشه باید میزبان مهمانان عزیزی چون شما باشد.

حداد عادل در پایان رو به ۲۲۰ دانشجوی زبان فارسی که از ۴۳ کشور جهان در سالن حضور داشتند، کرد و گفت: سخن آخر من این است، همه ما که در این تالار گرد آمده‌ایم و به کشورهای گوناگون تعلق داریم در یک چیز شریک هستیم و آن این است که همه ما شهروند یک اقلیم به نام زبان فارسی هستیم و بر سر سفره گسترده بزرگی نشسته‌ایم که آن سفره زبان و ادبیات فارسی است.

 در ادامه، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تبریک سال روز تولد حضرت فاطمه معصومه (س) به تمام دختران دنیا گفت: زبان فارسی تنها یک زبان نیست بلکه دریچه‌ای به سوی یک فرهنگ چند هزار ساله است. قابلیت انتقال حرف دل به زبان در زبان فارسی بسیار زیاد است.

وی در ادامه با خواندن چند بیت شعر از شعرای فارسی اظهار کرد: در حالات هر یک از شعرای زبان فارسی حکمت و اندیشه، گذر عمر، کم توقعی، آداب دعا وجود دارد. بنابراین زبان فارسی انسان را به معنویت و ماورای طبیعت نزدیک می‌کند.

هم‌چنین، محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود، اعلام کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با داشتن ۶۰۰ مرکز اعم از کتابخانه ها، نگارخانه ها، موزه ها و سینماها و ... در تهران، آماده همکاری برای گسترش آموزش زبان فارسی در جهان با کمک بنیاد سعدی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

در پایان «لاله افتخاری» عضو کمیسیون فرهنگی و «عبدالرضا عزیزی» رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت زبان فارسی به ایراد سخنان کوتاهی پرداختند.

همزمان با دومین نشست قند پارسی، ۱۰ دانشجوی زبان فارسی و اساتید ایرانشناس و روسای اتاق ایران از کشورهای مخلتف دنیا مانند سوریه، بلاروس، آمریکا، تاجیکستان و... به خوانش چند بیت از اشعار فارسی و سخنرانی کوتاهی درباره زبان و ادب فارسی پرداختند.

نظر شما