شناسهٔ خبر: 105635 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حجت‌الاسلام آقاتهرانی خبر داد

فصل‌الخطاب تشکل های اصولگرا انتخاب شدند/ تاکنون ۵۰۰ ساعت نشست داشتیم

آقاتهرانی// دبیرکل جبهه پایداری گفت: آیات یزدی، مصباح و موحدی کرمانی به عنوان فصل‌الخطاب پایداری، موتلفه و ایثارگران انتخاب شدند.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری و نماینده مجلس شورای اسلامی با حضور در نشست اتحادیه‌های انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به بیان سخنانی درباره مسائل مهم کشور پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به آسیب‌هایی که امروز انقلاب اسلامی امروز با آن دست به گریبان است، اظهار داشت: بیماری سکولاریستی از جمله آسیب‌هایی است که امروز به جان دین اسلام می‌افتد و بدتر از همه از طرف ما روحانیون، نخبگان و حتی دانشجویان و قشرهای مذهبی به جامعه القا می‌شود.

دبیرکل جبهه پایداری با بیان اینکه دین اسلام از همه ادیان کامل‌تر است، بنابراین باید پاسخگوتر از همه ادیان باشد، یادآور شد: این ادعا در اسلام به حق وجود دارد لذا در هر عرصه‌ای از علوم انسانی و ... که شما ورود کنید اسلام جواب، پاسخ و برنامه مناسبی برای آن دارد.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی یکی از مسائل مورد نیاز جامعه امروز را سیاست دانست و گفت: اسلام برای سیاست نیز برنامه دارد، قطعاً سیاست ما با کشورهای غربی متفاوت است و همان چیزی بود که توسط امام (ره) پایه گذاری شد.

وی تأکید کرد: وجود اسلام آمریکایی گویای این است که در کنار اسلام ناب محمدی (ص) برخی به دنبال تحریف اسلام هستند لذا باید توجه کرد که اسلام را آن گونه که هست بشناسیم وگرنه دور می‌خوریم مثل انقلاب مشروطه که سرانجام آن مشروعه‌ای شد که انگلستان در پی آن بود.

دبیرکل جبهه پایداری با اشاره به اینکه شناخت واقعی اسلام از مهمترین مسائل امروز است که همه باید نسبت به آن توجه داشته باشیم، ادامه داد: همانطور که در اصول انقلاب اسلامی آمده است، در سیاست اسلامی ما ولایت فقیه رکن رکین نظام اسلامی است که همان ادامه ولایت امامان معصوم(ع) است و مشروعیت آن از جانب خداست.

آقاتهرانی در ادامه سخنان خود به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه جبهه پایداری و مجلس نسبت به برجام گفت: اول باید از متنی که تهیه شده و دست اندرکاران آن یعنی تیم مذاکره کننده تشکر کرد. هر کسی در جهت توافقات کاری می‌کند باید سپاسگذار او بود و از آن تشکر کرد.

دبیرکل جبهه پایداری با اشاره به اینکه معامله و دادوستدی بین ما و طرف مقابل در تهیه برجام صورت گرفته است، اظهار داشت: اینکه چه چیزهایی گرفته‌ایم و چه چیزهایی داده‌ایم را باید با دقت بررسی کرد تا ببینیم متن برجام در نهایت به نفع ما است یا به ضرر ما. یکی از اشکلات موجود در این زمینه است که برخی می‌گویند که برجام مثل بسته‌ای است که یا باید آن را قبول کرد و یا قبول نکرد در حالی که ما برای خرید کوچکترین مسائل روزمره خود حساسیت به خرج می‌دهیم. لذا نباید چشم بسته هر مسئله‌ای را بپذیریم، آن هم درباره مسئله‌ای که سرمایه‌های عظیم و بودجه‌های کلانی برای آن صرف شده است.

حجت الاسلام آقاتهرانی ادامه داد: پس از بررسی‌های موجود اگر دیدیم متن برجام به نفع مصالح ملی ما است، آن را قبول می‌کنیم اگر نبود آن را نمی‌پذیریم لذا آزادی در تحلیل برجام باید به شکل بسیار جدی وجود داشته باشد و حتی افراد با سواد که تخصصی در این زمینه ندارند، باید آن را بررسی کنند و از آن مطلع شوند.

وی با اشاره به اینکه مسئله هسته‌ای برای ما بسیار جدی است، گفت: آمریکایی‌ها همواره شیطان و دشمن ما بودند این‌گونه نیست که بگوییم با چهار نشست و برخاست، دشمنی آنها کنار می‌رود آنها خودشان اعلام کردند که اگر می‌توانستند، پیچ و مهر‌ه‌های صنعت هسته‌ای ایران از باز می‌کردند.

دبیرکل جبهه پایداری ادامه داد: نمایندگان مجلس به جز افرادی که آن را به دقت مطالعه کرده‌اند هم شناخت چندانی نسبت به آن ندارند لذا این متن باید به دقت و به شکل جدی بررسی شود. زیرا این تعهد قول شخصی نیست بلکه تعهد یک نظام و کشور است و به همین دلیل باید به شکلی درست و در مسیری مناسب مورد بررسی مداقه قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی با اشاره به اینکه بررسی برجام در مجلس چند شیوه دارد، گفت: برجام یا به شکل لایحه از سوی دولت به مجلس ارسال می‌شود و در غیر این صورت مجلس آن را به شکل طرح تبدیل کرده و آن را مورد بررسی قرار می‌دهد البته قرار شده کمیسیون مشترکی که تجربه وجود چنین کمیسیونی در مسئله امر به معروف و نهی از منکر نیز وجود داشته است، به بررسی برجام بپردازند و پس از بررسی حقوقی و همه جانبه آن به صحن علنی مجلس ارسال شود تا ماده به ماده آن بررسی شده و نمایندگان در نهایت رأی کلی درباره آن اعلام کنند.

وی با بیان اینکه مجلس نباید زیر فشار و تهدید باشد، گفت: حضرت آقای حتی به تیم مذاکره کننده نیز می‌گفتند زیرتهدیدو  فشار مذاکره نکنند لذا متن برجام در مجلس از سوی موافقان و مخالفان بررسی شده و پس از آن به شورای نگهبان ارسال می‌شود. تشکیل کمیسیون مشترک تا حدی جلو رفته و اجماعی از نمایندگان در آن حضور خواهند داشت که بحمدالله به نتیجه خوبی در این زمینه رسیده‌ایم و قرار شده که تعدادی از نمایندگان به شکل تخصصی آن را بررسی کنند و در نهایت پاسخ مجلس به برجام ارائه شود. زیرا در این امر تخصصی مقام معظم رهبری و تیم مذاکره کننده فراوان وقت گذاشتند.

دبیرکل جبهه پایداری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اختلافات جبهه پایداری با اصولگرایان در انتخابات مجلس اظهار داشت: ما با اصولگرایان اختلافی نداریم در اصول با هیچ گروهی اختلاف نداریم اما گاهی در مصادیق اختلاف است.

آقاتهرانی با اشاره به نظر روایات اسلامی در این گونه مسائل خاطر نشان کرد: در روایات اسلامی آمده است، وقتی فردی را می‌خواهید برای جایگاهی انتخاب کنید این فرد باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا اصلح شود. لذا وقتی می‌خواهیم برای جایگاهی کاندیدا شویم اگر دیدیم فردی از ما بهتر است، خود ما باید کنار رویم در غیر این صورت طبق روایات اسلامی خیانت کرده‌ایم و خائن محسوب می‌شویم.

وی با تأکید براینکه برای انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری نیز بر این اساس وظیفه اصلی ما این است که به سراغ اصلح رویم و بهترین را انتخاب کنیم، اظهار داشت: ممکن است در این مسیر دچار اشتباهاتی شویم اما قطعاً این روش اشتباهات ما را بسیار کمتر می‌کند و نتایج آن مفیدتر خواهد شد. اگر این گونه حرکت کنیم، وحدت اصولگرایان از قبل اتفاق افتاده و بروز و ظهور خواهد داشت.

دبیرکل جبهه پایداری با بیان اینکه یکی از اشتباهات ما حزب‌اللهی ها این است که همیشه بین بد و بدتر دست به انتخاب می‌زنیم، گفت: هیچ وقت نیامده‌ایم که بگوییم بین خوب و خوب‌تر را انتخاب کنیم و همیشه به دلیل ضرورت بین بد و بدتر انتخاب کرده‌ایم لذا باید تلاش کنیم در این بحث به ضرورت نیفتیم.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی با اشاره به عملکرد جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای انتخابات ریاست جمهوری نیز ما این‌گونه فکر کردیم؛ دو سال قبل از انتخابات حتی در مورد شخص اصلح به نتیجه رسیدیم. جبهه پایداری زیرنظر سه فقیه فعالیت می‌کند و تمام مصوبات آن وقتی قطعیت می‌یابد که امضای سه فقیه را داشته باشد.

وی با اشاره به شرایط فعلی اصولگرایان در انتخابات مجلس ادامه داد: در حال حاضر به اصولگرایان اعلام کرده‌ایم ممکن است در فروع اختلافاتی داشته باشیم ولی الان وقت اختلاف نیست بلکه وقت وحدت است می‌توانیم اختلافات را بعداً در جای دیگری حل و فصل کنیم.

دبیرکل جبهه پایداری با اشاره به اینکه نشست‌ها و جلسات مختلفی برای وحدت اصولگرایان برگزار شده است، تصریح کرد: به این نتیجه رسیدیم که در سلسله نشست‌هایی موارد مهم وحدت و توافقات موجود را بررسی و راهکارهای رسیدن به آنها را تعیین کنیم. این جلسات، جلسات خوب و مبارکی بوده و تاکنون به نتایج خوبی رسیده است.

حجت الاسلام آقاتهرانی افزود: ۵۰۰ ساعت وقت گذاشته‌ایم تا موتلفه، ایثارگران و پایداری روی اصول با یکدیگر به توافق رسیدند. مثلاً روی مواردی چون فصل‌الخطاب و فتنه به توافق رسیده‌ایم و دیگر اینکه مجموعه‌ای با حضور دو نماینده از هر کدام از این طیف یعنی مؤتلفه، ایثارگران و جبهه پایداری انتخاب شده که به شکل حقوقی و نه حقیقی به امر انتخاب اصلح بپردازند.

وی گفت: این مسئله تا حدود زیادی جلو رفته، در این شرایط ممکن است از پایداری فردی در انتخابات نیاید اما افرادی که انتخاب می‌شوند قطعاً اصولگرا خواهند بود لذا این توافقات حاصل شده و بر روی کاغذ هم آمده است اما چون اکنون بحث هسته‌ای مهم است و باید به آن جدی پرداخته شود تا زمان انتخابات نیز مدتی باقی است، منتشر نشده است.

دبیرکل جبهه پایداری با اشاره به اینکه آنهایی که چوب لای چرخ می‌گذارند همان کسانی هستند که در جلسات هم شرکت نمی‌کنند، بیان کرد: جلسات برگزار شده در اصولگرایان جلسات پرمنفعت و مبارکی بوده است و نتایج خوبی به همراه داشته است، با شرایطی که وجود داشت ما احساس می‌کردیم تا همین حد هم جلو نخواهیم رفت.

آقاتهرانی تصریح کرد: براساس توافقات موجود، سه فرد به عنوان فصل‌الخطاب این سه طیف اصولگرایان انتخاب شدند و نظر قطعی را آنها اعلام می‌کنند که این افراد را آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین، آیت‌الله موحدی‌کرمانی و آیت‌الله مصباح‌یزدی تشکیل می‌دهند.

وی در پایان گفت: اگر به عنوان مثال اگر در لیست تهران درباره حضور ۲۰ نفر به توافق رسیدیم و درباره بقیه لیست موارد اختلافی داشتیم، نظر این سه فقیه بزرگوار فصل الخطاب است و هرچه آنها اعلام کنند از سوی این سه گروه مورد قبول خواهد بود.

 

 

نظر شما