شناسهٔ خبر: 105558 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حدادعادل: نیازمند تدوین فلسفه هنر اسلامی- ایرانی هستیم

غلامعلی حدادعادل/* رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی گفت: در کارگروه هنر این شورا نیازمند تدوین فلسفه هنر اسلامی_ایرانی هستیم که نظام هنری ما حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گزارش «نماینده» غلامعلی حداد عادل در نخستین همایش تحول در نظام دانشگاهی هنر با اشاره به اهمیت هنر و توجه به آن در جامعه گفت: اهمیت و ضرورت هنر در جامعه امری غیر قابل چشم پوشی است، هنر در زندگی فردی و در زندگی اجتماعی افراد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی تصریح کرد: به بیان دیگر زندگی افراد بدون درگیری و مواجهه با هنر سامان نمی یابد و از سوی دیگر هر نظامی اگر بخواهد کشور و جامعه ای را اداره کند، نمی تواند نسبت به هنر بی تفاوت باشد، به همین منظور هنر یک امر فرعی و حاشیه ای نیست، بلکه هنر یک امر متعالی است که نمی توان آن را به یک امر مادی تقلیل داد، بلکه باید به آن توجه ویژه ای داشت؛ به طوری که تلاش برای مطالعه هنر و بسط آن در جامعه باید به یکی از اولویت های اساسی ما تبدیل شود.

رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی با اشاره به رابطه هنر و اثر هنری با جهانبینی هنر، افزود: شکی نیست که اثر هنری هر هنرمند با جهانبینی او ارتباط دارد و به بیان دیگر اثر هنری یک هنرمند محصول مواجهه او با هستی است. ما نیز در طول تاریخ خود، با هنری به نام هنر اسلامی رشد پیدا کرده ایم و این هنر یک واقعیت است که ریشه در میراث هنر اسلامی دارد و پیش از ۱۴۰۰ سال در این سرزمین قدمت دارد. به همین دلیل ما نمی توانیم از این میراث جدا شویم، اما می توانیم با آن خو بگیریم، و آن را در زندگی خود حس کنیم.

حداد عادل بیان کرد: هنر اسلامی اگرچه در کشور های مختلف اسلامی به گونه ای متفاوت خود را به نمایش می گذارد، اما یک زبان با لهجه های گوناگون است. هنرمندان اسلامی در هر کجای دنیا آثاری مشابه خلق می کنند که این آثار ریشه در میراث اسلامی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این میان یک وحدت مشترک نیز در بین آثار هنرمندان عرصه های مختلف هنر اسلامی وجود دارد، برای مثال میان موسیقی اسلامی و نقاشی اسلامی و آثار این دو با یکدیگر اشتراکات بسیار زیادی وجود دارد، به طوری که گویی موسیقی اسلامی مولفه هایی دارد که می توان این مولفه ها را در نقاشی اسلامی نیز جست و جو کرد.

رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی تاکید کرد: این وحدت که در آثار هنری هنرمندان اسلامی وجود دارد، خبر از جوهر حقیقی این آثار می دهد. توجه به این جوهر حقیقی نیاز به فلسفه هنر، تبین و تئوری دارد که ما متاسفانه نتوانسته ایم در این عرصه فعالیت خوبی داشته باشیم.

حدادعادل با اشاره به فعالیت شورای تحول علوم انسانی گفت: ما در شورای تحول علوم انسانی از نظر علمی با هیچ رویکردی مشکلی نداریم، اما سوالی که برای ما وجود دارد این است که آنچه که از دیگری گرفته ایم به چه منظور و هدفی بوده است؟ ما دستاوردهایی را از غرب گرفته ایم، اما دلیلی برای آن نداریم.

وی اضافه کرد: ما در شورای تحول می کوشیم تقلید کورکورانه را کنار بگذاریم و به داشته های خود اعتماد کنیم، تا بتوانیم دستاوردها را حفظ و از آنها استفاده کنیم تا جامعه ای زنده و پویا داشته باشیم.

رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی خاطرنشان کرد: در این شورا از کار گروه های خود خواسته ایم تا به بحث مفهومی در زمینه تحول و بازنگری در عملکرد خود بپردازند و این موضوع اگرچه در کوتاه مدت به فرجام نمی رسد، اما در طول زمان و استمرار در آن، حتما نتیجه مطلوبی برای نظام پژوهشی و آموزشی ما خواهد داشت.

حدادعادل گفت: در گروه هنر این شورا نیازمند تدوین فلسفه هنر اسلامی_ایرانی هستیم که  نظام هنری ما حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی تاکید کرد: در این راستا از یک سو باید هنرمند اسلامی تربیت کنیم و از سوی دیگر باید دامنه پژوهش های خود را افزایش دهیم، یعنی همزمان در کنار فعالیت عملی در عرصه هنر به فعالیت های پژوهشی و تئوری مبتنی بر دستاورد ها و داشته های خود بپردازیم تا از این طریق بتوانیم با اعتماد نفس از هنر صحبت کنیم.

نظر شما