شناسهٔ خبر: 105556 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

عراقچی: سوئیفت ؛ تحریم حیاتی نیست

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه سوئیفت تحریم حیاتی و کلیدی نیست افزود : سوئیفت خدمات انتقال پول است که برای کشور در نظر گرفته نشده است و فقط این افراد را در بر خواهد داشت.

به گزارش «نماینده»عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان عصر امروز برای پاسخگویی به سوالات تخصصی نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر شد.

این پنجمین جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با مسئولان سیاست خارجی است.

 عراقچی در پاسخ به سوال یکی از اعضای این کمیسیون مبنی بر اینکه کمیسیون مشترک می تواند کارگروه هایی را برای کنترل ایران تشکیل دهد، گفت : کمیسیون مشترک متشکل از ایران، نمایندگان ۱+۵ و اتحادیه اروپاست و با نظر اجمالی آنان این کمیسیون تشکیل می شود.

وی با بیان اینکه کمیسیون مشترک به درخواست ما شکل گرفته است تصریح کرد‌: آژانس انرژی اتمی بر عملکرد ما نظارت داشت اما عملکرد این کشورها بدون نظارت بود که با تشکیل این کمیسیون بر عملکرد آنها نیز نظارت خواهد شد.  

وی در پاسخ به سوال عضو دیگر این کمیسیون  درباره  داده ها و ستانده های برجام گفت : همانگونه که طرف های مذاکره کننده درخواست هایی داشتند و ما به آنان پاسخ منفی می دادیم برعکس این موضوع نیز وجود داشت و این ذات مذاکره است تا بتوانیم به خواسته ها و نتایج مورد توافق دو طرف برسیم.

عراقچی حفظ عزت و تثبیت غنی سازی در ایران، رفع تحریم ها و  صنعتی شدن هسته ای کشورمان را از دستاوردهای این مذاکرات دانست و درباره تحریم سوئیفت گفت : در این زمینه تحریمی علیه ایران  وجود ندارد بلکه افرادی هستند که در فهرست این نوع تحریم قرار دارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از تحریم ها روانی بوده و تنها روی کاغذ آمده است گفت : به نظرم وجود  ۵۰  درصد تحریم ها علیه ایران اینگونه بوده است و شرکت ها به صورت خودتحریمی عمل کرده اند که بعد از برجام نخستین اقدامی که صورت می گیرد برداشته شدن بار روانی تحریم ها و جریمه های ساختگی است.

عراقچی گفت : در قدم اول پس از اجرای برجام بیش از ۸۰۰ نفر از فهرست تحریم سوئیفت خارج می شوند و حدود  ۲۴۰ تا  ۲۵۰  نفر باقی می مانند که طی مدت زمان معین آنان نیز از این فهرست حذف خواهند شد.

وی  با بیان اینکه سوئیفت تحریم حیاتی و کلیدی نیست افزود : سوئیفت خدمات انتقال پول است که برای کشور در نظر گرفته نشده است و فقط این افراد را در بر خواهد داشت.

عراقچی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا قبول برخی شرایط و استثنائات برای کشور دیگری نیز وجود داشته است یا خیر گفت : برخی کشورها برای اعتمادسازی مسیرهایی را طی کرده اند مانند ژاپن که  ۲۵ درصد کل بودجه آژانس انرژی اتمی صرف نظارت بر تاسیسات اتمی این کشور می شود و فراتر از پروتکل الحاقی با هدف اعتمادسازی عمل می کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ادامه سخنانش در پاسخ به سوالات اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس درخصوص برجام به تشریح نظر کارشناسی وزارت امور خارجه در مورد تصویب برجام در مجلس پرداخت.

وی ابتدا با اشاره به مهم بودن این موضوع و اینکه در خبرهای درج شده از سخنان وی در مورد موضوع برجام در مجلس سوءتفاهم شده است گفت: اینکه برجام در مجلس تصویب شود یا نه تصمیم گیری در این خصوص بر عهده وزارت امور خارجه نیست.

عراقچی با اشاره به این که این  موضوع را می توان از دو منظر حقوقی و سیاسی بررسی کرد گفت: از منظر حقوقی ما به عنوان وزارت امور خارجه در موضع قضاوت نیستیم ولی دو دیدگاه بین حقوقدانان وجود دارد دیدگاه اول این که برجام باید براساس اصول  ۱۲۵ و ۷۷ قانون اساسی در مجلس تصویب شود.

وی افزود: عده ای دیگر از حقوقدانان نیز معتقدند تعهدات برجام داوطلبانه است و این الزام حقوقی ندارد و نیازی به تصویب مجلس نیست.

آقای عراقچی همچنین گفت: براساس نظر حقوقدانان چون برجام ضمیمه قطعنامه است و قطعنامه ها هیچ وقت در مجلس تصویب نمی شده بنابراین نباید به تصویب مجلس برسد.

وی افزود: براساس این نظریه چون شورای عالی امنیت ملی به این موضوع ورود پیدا کرده این موضوع شامل اصل ۱۷۶ می شود و در نتیجه از حیطه مجلس خارج است.

عراقچی تصریح کرد: بنابر این از منظر حقوقی این دو دیدگاه وجود دارد و هرکسی که تصمیم باید بگیرد تصمیم می گیرد ولی وزارت خارجه تصمیم گیرنده در این موضوع نیست.

معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت کارشناسی مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ادامه گفت: اما از نظر سیاسی وزارت خارجه می تواند نظر کارشناسی خود را ارائه دهد و براساس نظر کارشناسی وزارت امور خارجه چون هیچ یک از طرف های مقابل ما برجام را در کشورهای خودشان به تصویب نمی رسانند بنابر این لزومی به بررسی آن در مجلس شورای اسلامی نیز نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در ادامه گفت: تصمیم بررسی برجام در مجلس را مجلس انتخاب می کند و این تصمیمی است که ما نمایندگان مجلس خواهیم گرفت و فعلاً این موضوع در مرحله بررسی است.

در ادامه آقای عراقچی با اشاره به اینکه از نظر موضع شخصی تیم مذاکره کننده هسته ای، بهتر است برجام در مجلس بررسی شود گفت: بهترین حالت از نظر عقیده شخصی برای ما این است که مجلس برجام را بررسی کند ولی ما هیچ گاه نظرات شخصی خود را بر مصالح ملی ترجیح نداده ایم.

نظر شما