شناسهٔ خبر: 105482 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

شبکه ملی اطلاعات معلق بین بودن و نبودن!

اینترنت43 مسوولان وزارت ارتباطات طی یک ماه گذشته از در دسترس بودن برخی بخش‌های شبکه ملی اطلاعات یاد کرده‌اند، موضوعی که واکنش مرکز ملی فضای مجازی به عنوان بازوی اجرایی شورای عالی فضای مجازی را به دنبال داشته است.

به گزارش «نماینده»، ماه گذشته نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات به ارائه توضیحاتی در خصوص شبکه ملی اطلاعات پرداخته و اظهار کرد: همین حالا هم دسترسی به شبکه ملی اطلاعات وجود دارد و در طول سال‌های آینده دسترسی به این شبکه به مرور زمان تکمیل خواهد شد.

وی درباره بحث ارائه گزارشات این شبکه به شورای عالی فضای مجازی نیز متذکر شد: گزارشهایی را برای ارائه به شورای عالی فضای مجازی آماده کرده‌ایم که در صورت دعوت آنها را ارائه خواهیم کرد.

جهانگرد همچنین اظهار کرد: بر اساس تعریف شورای عالی فضای مجازی و قانون برنامه پنجم، لازم است که در ایران شبکه‌ای در حوزه ارتباطات ایجاد شود که این شبکه‌ی پرظرفیت اینترنت امکان دسترسی به دیتا را فراهم کرده و صددرصد ظرفیت مسیردهی به تقاضاهایی که مبدا و مقصد آنها داخل کشور است را تامین کند.

معاون وزیر ارتباطات:همین حالا هم شبکه ملی اطلاعات داریم

وی ادامه داد: به عبارت دیگر وقتی ما می‌خواهیم تولید یا انتقال داده را در درون کشور دنبال کنیم بهتر آن است که از شبکه‌ای استفاده شود که اطلاعات در داخل کشور محفوظ مانده و به خارج از کشور منتقل نشود. خوشبختانه این ویژگی‌ها در طراحی شبکه ملی اطلاعات لحاظ شده و اخیرا با افزایش امکانات فنی امکانی ایجاد شده است که مسیریابی ترافیک در داخل کشور انجام شده و در حوزه تبادلات بین‌الملل نیز اشراف وجود داشته باشد.

 

رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین اظهار کرد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه لازم است که با ایجاد شبکه ملی اطلاعات، ترافیک پرظرفیت برای ۶۰ درصد خانوارها و صددرصد کسب و کارها ایجاد شود که طبق برنامه ما مسوول طراحی این موضوع بودیم و اجرای آن طبیعتا در بخش‌های دیگری مانند شرکت ارتباطات زیرساخت و یا شرکت‌های PAP دنبال خواهد شد.

وی در عین حال توضیح داد: تاکنون در برخی شهرها و استان‌های کشور امکانات فنی فراهم شده است اما به طور کلی در تمام دنیا وقتی از شبکه‌های اطلاعاتی استفاده می‌شود معمولا ۶۰ تا ۷۰ درصد نیازهای داخلی مردم در خود کشور مدیریت می‌شود و ۲۰ تا ۳۰ درصد نقل و انتقالات نیز که به بخش بین‌الملل اختصاص دارد در شبکه‌های بهینه‌سازی شده صورت می‌گیرد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در عین حال متذکر شد: نکته دیگر آنکه ما همین حالا هم شبکه ملی اطلاعات را در کشور داریم چرا که در هر نقطه از کشور این امکان وجود دارد که شما به عنوان مثال یک بلیت را از طریق کارت بانکی خود خریداری کنید در واقع با این شیوه دو سازمان بزرگ کشور (بانک و راه‌آهن) به شما خدمات ارائه می‌کنند. اما اینکه ظرفیت این خدمات به حد نیاز برسد هنوز رخ نداده و باید در این زمینه ظرفیت‌ها ارتقا پیدا کند.

واعظی:۱۰ سال تلاش بی سرانجام

محمود واعظی نیز پیش از این بارها به ارائه توضیحاتی درباره این شبکه پرداخته و در برخی صحبت های خود گفته است:۱۰سال است که این موضوع در کشور مطرح است اما دولت یازدهم از ابتدا تصمیم گرفت در دو سال اول برنامه پنج ساله پنجم این موضوع را اجرایی کند بنابراین این طرح را در اولویت کار خود قرار داده است و الان کارمان را شروع کرده‌ایم و امید است تا پایان سال ۹۴ شبکه ملی اطلاعات را اجرایی کنیم البته ما قم را به عنوان پایلوت انتخاب کرده‌ایم و برنامه‌های زیرساختی را شروع کرده‌ایم و باید اقدامات لازم را برای دستیابی به نتیجه نهایی نیز به انجام برسانیم.

مرکز ملی فضای مجازی:خیلی با شبکه ملی اطلاعات فاصله داریم

اما در نهایت این صحبتها و اظهارنظرها واکنش مسوولان مرکز ملی فضای مجازی که از مدتها پیش به دنبال دریافت گزارش عملکرد این شبکه هستند را به دنبال داشت و موجب شد معاون این مرکز در فاصله ای بسیار کم به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخته و تاکید کند: طبق الزامات تصویبی در شورای عالی فضای مجازی با آن چیزی که شبکه ملی اطلاعات می نامیم خیلی فاصله داریم.

عباس آسوشه - معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی روز گذشته در جلسه این کمیته با نهادها و سازمانهای مربوطه با تعریف شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کشور گفت: براساس سیاستهای توسعه ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری شبکه ملی اطلاعات باید ایجاد شود و توسعه آن مورد تاکید قرار گرفته است که با توجه به آن باید در برنامه ششم حداقل به ۵۰ درصد ترافیک داخلی نسبت به ترافیک خارجی دست یابیم.

دبیر کمیته تخصصی فناوری کارگروه برنامه ششم توسعه فضای مجازی مرکز ملی فضای مجازی با پیشنهاد الزامات فناوری فضای مجازی در حوزه های شبکه ملی اطلاعات، نقشه راه توسعه فناوری فضای مجازی و تجاری سازی در این حوزه گفت: تحقق توسعه اقتصادی مبتنی بر توسعه فضای مجازی در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و کسب جایگاه برتر منطقه، نظارت کلان بر ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات، افزایش دسترسی پهن باند ثابت و متحرک با تعرفه رقابتی، توسعه شبکه های تحویل محتوای داخلی، بهبود مسیر یابی ترافیکی و تبدیل ایران به هاب منطقه و گسترش کاربرد عملیاتی فناوری های نوین از جمله محورهای پیشنهادی در برنامه ششم توسعه کشور خواهد بود.

شبکه ملی اطلاعات که به اذعان وزیر ارتباطات ۱۰ سال است اجرایی شدن آن درگیر اما و اگرهای مختلف مانده، همچنان به گونه ای نیست که امکان دسترسی آن به طور گسترده فراهم باشد و در نهایت خدمت رسانی آن طبق اظهارات معاون وزیر ارتباطات و مجری شبکه ملی اطلاعات به برخی خدمات خاص محدود می شود.

اما نکته ای که باید در نظر داشت آنکه با توجه به اهمیت این موضوع برای دولت یازدهم برای این بخش بودجه قابل توجهی در نظر گرفته شده که حال با وجود این تفاسیر به نظر می رسد لازم است ارائه توضیحات در این بخش از شفافیت بیشتری برخوردار شده و در ارائه خدمات گسترده تر از این طریق تعجیل شود.

همچنین انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور گزارش عملکرد این بخش به گونه ای به شورای عالی فضای مجازی منتقل شود که جای گلایه باقی نماند و دیگر این بحث مطرح نباشد که گزارشات وزارت ارتباطات در این باره در حد پاورپوینت است. البته چندی پیش محمود واعظی در این باره اینگونه اظهار کرده بود که ما گزارش‌های این موضوع را به شورای عالی فضای مجازی فرستاده‌ایم.

وی در پاسخ به این مطلب که شورا معتقد است آنچه فرستاده شده در حد یک نسخه پاورپوینت بوده متذکر شد: اگر ما گزارش خود را به شیوه پاور پوینت ارائه کنیم گفته می‌شود اطلاعات داده شده در حد پاورپوینت است؛ اگر هم این اطلاعات را بر روی صفحات کاغذ منتقل کنیم به عنوان مثال می‌گویند گزارش در حد کاغذ است، اما ما نمی‌توانیم شبکه ملی اطلاعات را از کل کشور به یک اتاق ببریم. برهمین اساس ناچاریم گزارش‌های خود را بر روی پاورپوینت ارائه کنیم.

وی ادامه داد: من نمی‌خواهم درگیر این مسائل شوم؛ رسانه‌ها نیز بهتر است خود را درگیر این موضوعات نکرده و به موضوعات مثبتی که وجود دارد مانند این‌که توسعه به‌طور دائم پیگیری می‌شود توجه کند. اگر فردی به هر دلیلی حرفی را می‌زند ما نباید خود را درگیر این مسائل کنیم. وظیفه‌ من و معاونانم آن است که خود را وارد فضای حاشیه‌ای نکنیم، اما یکسره سوال‌های منفی می‌پرسید.

نظر شما