شناسهٔ خبر: 105338 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

ساخت شهرک سینمایی جدید منوط به رونق سریال‌سازی

حسن هدایت درباره‌ی ضرورت ساخت شهرک سینمایی جدید که صداوسیما پیش از این وعده ساخت آن را داده بود، اظهار کرد: وقتی تولید زیاد می‌شود، به ویژه تولیدات کارهای تاریخی، ساخت شهرک سینمایی جزو ملزومات است. اما این بستگی به صداوسیما دارد که چقدر احساس کند، ساخت این شهرک ضرورت دارد و کمتر از بناهای تکراری در سریال‌هایش استفاده کند.

به گزارش «نماینده»، کارگردان سریال «کارآگاه علوی» درباره‌ی وعده‌هایی که پیش از این صداوسیما بابت ساخت شهرک سینمایی جدید داده بود، یادآور شد: پیش از این علاوه بر تصمیم صداوسیما درباره ساخت شهرک سینمایی جدید، وزارت ارشاد نیز زمین بزرگی را برای ساخت شهرک خریداری کرده بود. اما متأسفانه ۲۰ سال است که همین‌طور مانده است و به دلیل سیاست‌ها و نبود بودجه موفق به ساخت آن نشده‌اند.

هدایت عنوان کرد: اگر تولیدات تلویزیون به شکل جدی رشد کند، نه سریال‌هایی که الان می‌بینیم، طبیعتا ساخت و ساز‌های دکور به درد می‌خورد. آن هم دکور با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، متحرک و سیستم‌های دیجیتالی که نه زمین زیادی بخواهد و نه هزینه زیادی. به جهت اینکه در تهران زمین بسیار گران است و اگر بنا باشد خارج از تهران این کار ساخته شود، تولیدکنندگان سریال‌ها برای رفت و آمد با مشکل مواجه می‌شوند.

این کارگردان همچنین ساخت شهرک سینمایی جدید را ملزم به این دانست که صداوسیما برنامه‌های درازمدت خود را به طور جدی تدوین کند و یادآور شد: همیشه صحبت از آن بوده است، اما به طور جدی هیچ وقت انجام نشده است. در حالی که شما وقتی برنامه درازمدت داشته باشید طبیعی است که باید در کنار سیستم نرم‌افزاری که مربوط به اشخاص جلوی دوربین و پشت دوربین است، برای سیستم سخت‌افزاری که مربوط به ساختن لوکیشن و ابزار دیجیتالی است، اهمیت زیادی قایل شوید.

هدایت در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره‌ِ شهرک سینمایی دفاع مقدس که در جاده قم واقع است، گفت: در حال حاضر زمینی که در جاده قم، به عنوان شهرک سینمایی دفاع مقدس نامیده می‌شود، بسیار وسیع است. با وجود اینکه دور نیست، صداوسیما می‌تواند در آنجا سرمایه‌گذاری‌اش را انجام دهد. اما به طور جدی به سمت آن نرفته است. در حالی که اگر ساخت شهرک سینمایی جدید ضرورت داشته باشد، مناسب‌ترین جا با توجه به طبیعتی که دارد، همان جاست.

این کارگردان همچنین درباره شهرک غزالی که پیش از این سریال «هزار دستان» در آنجا ساخته شده است، یادآور شد: پیش از انقلاب اسلامی، شهرک سینمایی غزالی زمین بزرگی بود که انبار صداوسیما محسوب می‌شد و برای آن سریال خاصی که مرحوم علی حاتمی قرار بود بسازد، آن زمین می‌توانست شهرکی باشد؛ البته در کنار آن شهرک، شهرک دیگری برای سریال «سربداران» ساختند؛ سریالی که همزمان با «هزار دستان» تولید شد، اما زودتر از آن به پخش رسید.

وی یادآور شد: البته دکورهای «سربداران» بعد از تغییراتی، برای سریال «امام علی (ع)»، «مریم مقدس»، «نردبام آسمان» و دکورهای دیگری استفاده شد و اخیرا نیز زندگی محمدرضا شاه که در این شهرک در حال ساخت است و دکور آن تغییرات زیادی داشته است، استفاده می‌شود.

هدایت در این زمینه گفت: متأسفانه دکورسازی ما هم شبیه به همان سیستم شهرسازی است. در شهرک سینمایی هر کسی که از راه می‌رسد، دکورهای قبلی را خراب و دکورهای جدید می‌سازد. متأسفانه کسی نمی‌آید دکوری بسازد که خیلی خراب‌سازی به بار نیاورد و هزینه‌بر نباشد.

این کارگردان تلویزیون با انتقاد از اینکه مسؤولان شهرک سینمایی هیچ توجهی به دکورها ندارند، یادآور شد: متأسفانه هر گروهی که می‌آید خودش دکور را ساخت و ساز و رنگ می‌کند و وقتی که آن را رها می‌کند، دوباره دکور به حال خودش واگذار می‌شود.

هدایت تنها دکور جدی که در شهرک سینمایی غزالی زده شده است را دکور مربوط به سریال «سرزمین کهن» کمال تبریزی عنوان کرد و گفت: دکور «سرزمین کهن» تنها دکوری است که در آن از مصالح خوبی استفاده شده است و قطعا اگر به آن‌ رسیدگی شود عمر خوبی خواهد داشت.

حسن هدایت همچنین در بخش پایانی گفت‌وگوی خود، به دکور لاله‌زار اشاره کرد که به شدت فرسوده شده است و گفت: البته این دکور قرار نبود بماند اما همین که باقی مانده است غنیمت است ولی به طور کلی رسیدگی به شهرک سینمایی و دکورها خیلی جدی گرفته نمی‌شود.

نظر شما