شناسهٔ خبر: 105241 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مخالفت با ساخت یک مسجد در رومانی

نماز43 طرح ساخت یک مسجد جدید در پایتخت رومانی موجب شکل گیری واکنشهایی علیه مسلمانان شده است، به طوری که برخی با ساخت تنها محل عبادت مسلمانان به شدت مخالفت کرده و تساهل دینی کشور را به بوته آزمون کشیده اند.

به گزارش «نماینده»، مراد عیسوف مفتی رومانی به عنوان رهبر ۶۴ هزار مسلمانی که در این  کشور زندگی می کنند گفت: به عنوان یک شهروند از این حق برخوردار هستم در یک زمین مشخص محل عبادت مورد نظرم را در آن بنا کنم.

وی افزود: در صورتی که دولت رومانی بخواهد فعالیتهای دینی را در داخل کشور کنترل کند، این پرژه می تواند به نفع دولت هم باشد.

طرح ساخت این مسجد که بودجه ساخت آن سوی ترکیه تأمین شده، اواخر ماه گذشته میلادی رونمایی شد و به دنبال آن مقامات رومانیایی با دفتر مفتی این کشور توافقنامه ای امضا کردند تا مسلمانان این کشور بتوانند مسجدی با ظرفیت یک هزار نمازگزار، یک کتابخانه اسلامی و یک مرکز اجتماعی فرهنگی در فضایی به مساحت ۳۴۰۰ متر بنا کنند.

زمین مسجد به طور رایگان در اختیار جامعه مسلمانان قرار گرفته است و هزینه های ساخت آن از سوی کشور ترکیه تأمین می شود که تا حدی بدین علت است که اکثریت مسلمانان رومانی ترک تبار هستند.

حمایت دولت از ساخت این مسجد موجب واکنشهای دور از انتظاری از سوی برخی از مردم این کشور شده است.

تودر آینسکو رهبر حزب راست افراطی نوا دیپتا با انعکاس دیدگاه های ضد اسلامی و نسبت اسلام و تروریسم موجب برانگیختن واکنشهای ضد مسلمانان برای ساخت مسجد شده است.

درحالی که بسیاری ساخت این مسجد را آزمونی برای ظرفیت تساهل دینی در رومانی تلقی می کنند، مدافعان ساخت مسجد هنوز در تغییر اذهان عمومی موفقیتی بدست نیاورده اند.

مسلمانان از این واکنشها بسیار متعجب شده اند این درحالی است که ویکتور پونتا نخست وزیر رومانی، مسجد را نماد پذیرش جامعه اسلامی در رومانی توصیف کرده و گفته است: متأسفم که در کشور ما هنوز هم مردم بی مسئولیتی هستند که دست روی نقاط حساس و مهمی چون صلح، احترام و انسجام بین دینی گذاشته اند.

کلیسای ارتدکس رومانی نیز از پروژه ساخت مسجد حمایت کرده و اعلام کرده است که براساس توافق دولت قرار است یک مرکز زیالتی ارتدکس به همراه یک عبادتگاه در ترکیه ساخته شود. مذاکراتی که هیچ ارتباطی به کلیسا ندارد و بین دو دولت درحال انجام است.

حدود ۶۴ هزار مسلمان در رومانی زندگی می کنند که از این تعداد ۱۰ هزار نفر آنها در بخارست ساکن هستند. در پایتخت رومانی ۵ مسجد فعال وجود دارد.

قدیمی ترین مسجد رومانی در سال ۱۹۰۶ ساخت شد. سازمانهای اسلامی مختلف چهار مسجد دیگر را پس از سقوط کمونیسم در اواخر دهه ۱۹۸۰ بنا کردند.

نظر شما