شناسهٔ خبر: 105216 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۵ نکته مهم درباره آزمون استخدامی آموزش و پرورش

وزارت اموزش و پرورش43 با ثبت نام ۱۷۸ هزار و ۶۲ نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، چیزی حدود ۸ میلیارد و ۵۴۶ میلیون و ۹۷۶ هزار تومان بابت برگزاری این آزمون توسط سازمان سنجش دریافت شده است.

به گزارش «نماینده»، آزمون استخدامی آموزش و پرورش از زمان اعلام دریافت سهمیه تا شروع ثبت‌نام پیچیدگی خاصی داشت اما در نهایت زمان برگزاری آزمون در ۲۷ شهریور ماه مشخص شد.

بر اساس ردیف استخدامی که از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری صادر شد، پنج هزار نفر وارد دستگاه تعلیم و تربیت خواهند شد.

برگزاری این آزمون، تعداد ردیف استخدامی، چگونگی برگزاری، منابع، جنسیت، اطلاع رسانی و بسیاری موارد دیگر در خصوص این آزمون، چالش‌هایی را با خود همراه ساخت که به تعدادی از آنها می‌پردازیم.

نخست، تعداد کم ردیف استخدامی است؛ ۵ هزار ردیف استخدامی به دستگاه تعلیم و تربیت کشور اختصاص یافته است و این موضوع موجب شده است علاقه‌مندان به ورود به این وزارتخانه، از آن گله‌مند شوند.

ذکر این نکته که از دو جهت قابل اهمیت است، که افرادی در آموزش و پرورش حضور دارند که از آنها به عنوان غیرکارآمد و مازاد نام برده می‌شود؛ این افراد از آموزش و پرورش حقوق می‌گیرند در حالی که کاری برایشان وجود ندارد.

آنچه مسلم است حل این مشکل به وسیله ساماندهی نیروی انسانی و بازنشستگی نیروها صورت می‌گیرد؛ البته کمبود منابع مالی از دیگر دلایل عدم پیش‌بینی تعداد زیاد ردیف استخدامی است.

اما دومین نکته در بحث نخست، تقاضای متعدد ورود به آموزش و پرورش است. افرادی بیرون از دستگاه تعلیم و تربیت با توجه به رتبه‌های دانشگاهی و توانایی، علاقه‌مند به حضور در کسوت معلمی هستند اما با توجه به کم بودن ردیف استخدامی عملاً این امکان برای افرادی که حتی صلاحیت و شرایط دارند، امکان پذیر نیست.

*جلوگیری از پارتی بازی با برگزاری آزمون توسط سازمان سنجش

*دریافت بیش از ۸ میلیارد تومان بابت برگزاری آزمون برای ۱۷۸ هزار نفر

دوم، برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش به سازمان سنجش آموزش کشور سپرده شده است تا از وجود هرگونه شائبه جلوگیری شود.

انجام چنین کاری حداقل باعث شده که عنوان شود پارتی بازی برای ورود تعدادی افراد خاص به این دستگاه حساس وجود ندارد و تمام فرایند علمی آزمون با سازمان سنجش است، اما از طرفی گزینش ورودی به آموزش و پرورش توسط خود دستگاه برگزار می‌شود و امیدواریم افرادی که اصلح‌تر برای شغل معلمی هستند وارد آموزش و پرورش شوند.

یکی دیگر از نکاتی که این روزها بحث محافل بسیاری از افراد شده است، مبلغ دریافتی از داوطلبان برای این آزمون است که ۴۸ هزار تومان از هر فرد اخذ می‌شود. اما نکته جالب اینکه با ثبت نام ۱۷۸ هزار و ۶۲ نفر، چیزی حدود ۸ میلیارد و ۵۴۶ میلیون و ۹۷۶ هزار تومان بابت برگزاری این آزمون توسط سازمان سنجش دریافت شده است.

آیا به راستی برگزاری یک آزمون برای ۱۷۸ هزار نفر در کشور که پاسخنامه آن هم توسط دستگاه‌های مکانیزه تصحیح می‌شود، بیش از ۸ میلیارد تومان هزینه در بر دارد؟

*آموزش و پرورش در جنسیت پذیرش به دنبال توازن نیروی انسانی است

سوم، موضوع جنسیت پذیرش در آزمون که حدود ۹۰ درصد آن را آقایان تشکیل می‌دهند یکی دیگر از مواردی است که بسیاری به آن خرده می‌گیرند.

نکته جالب اینکه بسیاری از نیروهای آموزشی که در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند خانم هستند و در شهر تهران بیش از ۸۰ درصد معلمان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که به نظر می‌رسد آموزش و پرورش قصد دارد در یک فرایند چند ساله توازن نیروی انسانی خود را هم حفظ کند زیرا در این آزمون برای تهران ۱۹۰ نیرو جذب می‌شود که فقط ۶ نفر آنها خانم هستند.

البته اگر ردیف استخدامی بیشتری از سوی دولت به آموزش و پرورش اختصاص پیدا می‌کرد، تعداد بیشتری نیروی خانم و همچنین متخصص وارد دستگاه تعلیم و تربیت می‌شد که چنین چیزی اتفاق نیفتاد.

تعدادی هم از داوطلبان شرکت در این آزمون معتقدند که بیشتر بودن تعداد نیروهای خانم در آموزش و پرورش به واسطه این موضوع است که بچه‌ها در دوره ابتدایی آموزگار خانم دارند و در مابقی دوره‌های تحصیلی مدارس دخترانه هم معلمان خانم هستند. پاسخ در این خصوص به آموزش و پرورش واگذار می‌کنیم.

*سیستان و بلوچستان بیشترین نیرو را جذب می‌کند

چهارم، جذب بسیار کم نیروی انسانی در بسیاری از شهرهای بزرگ که شاید نیازمند نیروی بیشتر هستند یکی دیگر از موضوعات و دغدغه‌های داوطلبان است.

مطابق با آنچه در اطلاعیه آزمون استخدامی آموزش و پرورش آمده است، به بسیاری از مناطق کشور حتی یک نیرو هم اختصاص داده نشده است و در پاره‌ای از موارد یک یا دو نیرو به یک شهرستان بزرگ نیرو اختصاص داده شده است که امکان قبولی برای آنها درصد بسیار پایینی دارد.

با توجه به اینکه حدود ۷۲۰ نقطه و یا اداره آموزش و پرورش در کشور وجود دارد، برای برگزاری چنین آزمونی باید نیروی بیشتری جذب می‌شد تا مشکلات تمام منطق تا حدودی مرتفع شود.

بیشترین نیرو در این آزمون هم به استان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد که به نظر می‌رسید نیروی بیشتری نیازمند بود.

*مربیان پیش دبستانی بین بلاتکلیفی و اولویت داشتن در استخدام

پنجم، موضوع مربیان پیش دبستانی در این آزمون خیلی واضح و مشخص نیست. زیرا از ابتدا قرار بود این آزمون برای تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی که مطابق قانون مجلس باید در آزمون استخدامی وضعیت آنها روشن می‌شد، برگزار شود که عملاً این موضوع محقق نشد.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش از تأثیر ۲۰ درصدی سنوات خدمت مربیان پیش‌دبستانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: «تصور کنید فردی با ۴۰ سال سن در آموزش و پرورش پذیرفته شود که این فرد باید یک سال دوره آموزشی بگذراند و پس از ۳۰ سال خدمت، ۷۱ ساله می‌شود؛ بدیهی است که این فرد با سن ۷۱ سال نمی‌تواند به‌خوبی ارائه خدمات دهد، لذا سقف سنی برای شرکت در آزمون‌های استخدامی برای مدرک لیسانس، ۳۰ سال و مدرک فوق‌لیسانس ۳۵ سال تعیین شده است».

با چنین شرایطی یعنی مربیان پیش دبستانی در شرایط یکسان با دیگر شرکت کنندگان فقط در اولویت استخدام قرار خواهند داشت و با در نظر گرفتن اینکه مربی پیش دبستانی اصولاً خانم هستند و این آزمون کمتر از ۱۰ درصد جذب را به خانم‌ها اختصاص داده است، شرایط مناسبی برای آنها وجود ندارد.

به گزارش فارس، بررسی تمامی این موارد نشان می‌دهد که آموزش و پرورش در تلاش است تا فقط نیروی متخصص و مورد نیاز استان‌ها یا بخش‌های مختلف را جذب کند و برگزاری این آزمون خود به خود یک باری از دوش تعلیم و تربیت کشور به واسطه برگزاری آزمون و مربیان پیش دبستانی و موارد دیگر بر خواهد داشت.

نظر شما