شناسهٔ خبر: 105162 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نفت ۴۹ دلار شد

قیمت نفت در جریان معاملات امروز ۲۲ سنت کاهش یافت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال در برابر ۴۹ دلار معامله شد.

به گزارش «نماینده» در حالی که افزایش حجم ذخایر نفت خام آمریکا موجب فزونی عرضه شده و نگرانی ها از کاهش تقاضا در آسیا ادامه دارد، قیمت نفت امروز در نزدیکی پایین ترین ارقام خود در بیش از ۶ سال گذشته باقی ماند.
در حالی که آمارها حکایت از افزایش قابل توجه در حجم ذخایر نفت خام آمریکا دارد، قیمت نفت خام آمریکا روز پنجشنبه بیش از ۳ درصد کاهش یافت و به زیر ۴۲ دلار رسید که پایین ترین رقم ۶ سال و نیم اخیر بود.
کاهش قیمت های روز پنجشنبه ناشی از گزارشی بود که نشان می داد حجم ذخایر در کوشینگ اوکلاهاما، یعنی نقطه تحویل نفت خام آمریکا در یک هفته منتهی به ۱۱ اوت بیش از ۱.۳ میلیون بشکه افزایش یافته است.
در معاملات اولیه روز جمعه بازارها همچنان ضعیف بود. قیمت نفت خام آمریکا در معاملات به ۴۱.۹۵ دلار رسید که فاصله چندانی با پایین ترین رقم بیش از ۶ سال اخیر نداشت. قیمت این نفت نسبت به روز گذشته ۲۸ سنت کاهش داشته است. قیمت نفت برنت نیز با ۲۲ سنت کاهش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل، ۴۹ دلار شد، اما هنوز فاصله زیادی با پایین ترین رقم خود در سال ۲۰۱۵ یعنی ۴۵ دلار و ۱۹ سنت داشت.
در قسمت تقاضا، اقتصاد رو به ضعف چین و تضعیف ارزش پول این کشور می تواند منجر به کاهش مصرف شود.
بانک ای ان زد روز جمعه در یادداشتی نوشت: «در میان افزایش نگرانی ها از کاهش رشد اقتصادی چین، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا شدیدا کاهش یافته و به پایین ترین رقم ۶ سال اخیر رسیده است.» در این یادداشت اضافه شده که احتمال کاهش قیمت بیشتر وجود دارد.
«پایین ترین قیمت ها در ۶ سال گذشته برای کشیده شدن ترمز رشد عرضه نفت خام آمریکا کافی نخواهد بود. تولید کنندگان نفت شیل فعالانه در حال کاهش هزینه ها هستند و برای برخی از آنها نفت بشکه ای کمتر از ۳۰ دلار هم سوددهی دارد.»

نظر شما