شناسهٔ خبر: 105154 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

فؤاد معصوم: تقسیم عراق غیرممکن است

رئیس جمهوری عراق در پاسخ به سخنان اخیر فرمانده ارشد آمریکایی تاکید کرد که تقسیم عراق غیرممکن است.

به گزارش «نماینده» فواد معصوم در گفت وگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط تصریح کرد: مسئله تقسیم عراق به کشورها یا کشورهای کوچک یا ایالت ها، مسئله ای است که همچنان خلط مبحث و درهم آمیختگی زیادی دارد لذا دیدگاه آمریکا –همانطور که براساس تئوری جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و سایر مسئولان آمریکایی اعلام شده است- به سطح تقسیم عراق به کشورهای مستقل شیعه و کرد و سنی نمی رسد زیرا این مسئله از جنبه عملی و اجرایی دشوار است اما اکثر نقطه نظرات در راستای تقسیم به دولت های کوچک در چارچوب یک کشور فدرال حرکت می کند.

وی تصریح کرد: مسئولان آمریکایی که همواره با آنها ملاقات می کنیم، تمایل شدید خود به وحدت اراضی عراق را اعلام می کنند.

فواد معصوم گفت: عراق همچنان از جنبه عملی یک کشور غیرفدرالی است؛ با وجود اینکه این امر در قانون اساسی تصویب شده است.

وی درباره اظهارات ژنرال ریموند اودیرنو رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره ناتوانی عراق به تنهایی برای مقابله با گروه تروریستی داعش و اینکه راه حل در تقسیم عراق نهفه است، گفت: گروه داعش همچنان خطر بزرگی برای عراق و منطقه به شمار می رود. با وجود اینکه ضربات هوایی از نظر تاثیرگذاری بر این دشمن خوب بوده است، اما ما همچنان از نیروهای زمینی کافی که قادر به بیرون راندن این دشمن باشد، برخوردار نیستیم و این امر ایجاب می کند که همه کشورهای منطقه در کنار عراق بایستند زیرا این خطر همگان را تهدید می کند.

ژنرال ریموند اودیرنو که دوره ریاست او بر ستاد مشترک ارتش آمریکا پایان یافته است، اخیرا گفت: دشواری برقراری آشتی و حل و فصل اختلافات بین اهل سنت و تشیع در عراق دوچندان می شود و تقسیم عراق چه بسا تنها راه حل برای این مسئله باشد.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز سخنان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مورد تقسیم عراق را "غیرمسئولانه" خوانده بود.

فواد معصوم در پاسخ به این سوال روزنامه سعودی الشرق الاوسط که آیا حیدر العبادی نخست وزیر عراق با شما قبل از اعلام بسته اصلاحات خود مشورت کرده است، گفت: با ما من مشورتی نشده است و من اعلام این بسته اصلاحات را از رسانه ها شنیدم اما فورا از آن حمایت کردم زیرا ما به اصلاحات بیشتری از این دست نیاز داریم.

 "معصوم" حکم اعدام شماری از محکومان را امضا کرد

رئیس جمهور عراق همچنین حکم شماری از محکومان به اعدام را با هدف "حفظ امنیت جامعه" امضا کرد.

فؤاد معصوم در اظهارات تلویزیونی با حمایت از شهروندانی که اخیرا در این کشور علیه فساد و سوء مدیریت تظاهرات کرده بودند اظهار داشت: با هدف حفظ امنیت جامعه، حکم اعدام شماری از متهمان را که از چند سال پیش تاکنون به دلایل متعدد، در دفتر ریاست جمهوری، باقی مانده بود تأیید و امضا نمودم.

معصوم دیروز پنج شنبه با اشاره به وجود ملاحظاتی درباره برخی از احکام اعدام، اظهار داشته بود که حدود ۷۰۰ حکم اعدام از دوره های سابق ریاست جمهوری باقی مانده است، و از بیم تبدیل شدن این احکام به موضوعی انتقامی بین طرف های مختلف، امضای این احکام را به معاونانش تفویض نکرده است.

رئیس جمهور عراق با تقدیر از تظاهرکنندگان عراقی، اعتراضات آنها را بیانگر خواسته های ملت این کشور و نارضایتی از ناکامی اغلب نهادهای این کشور در مرحله کنونی و گذشته در زمینه خدمت رسانی به شهروندان دانست و بر ضرورت حمایت از مردم در زمینه مقابله با چالش های بی سابقه کنونی تأکید کرد.

فؤاد معصوم همچنین با تأکید بر ضرورت جدیت کامل و رفتار و تعامل کاملا حرفه ای کمیته های تحقیق درباره پرونده های فساد در این کشور، خواستار شفافیت و صراحت کامل در زمینه فعالیت این کمیته و اعلام نتایج تحقیقات آنها و اقدامات انجام شده در زمینه معرفی مفسدان به دستگاه قضایی به شهروندان شد.

نظر شما