شناسهٔ خبر: 105140 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

علت فرار دولت از تصویب برجام در مجلس

عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: برخی نمی‌خواهند برجام ‌را به مجلس ببرند در صورتی که باید به مجلس برده شود و مردم ما باید بر این مسئله پافشاری کنند.

به گزارش «نماینده» فریدون عباسی با اشاره به اینکه قدرت‌های ۱+۵ این را فهمید‌ند که ایران یک قدرت جهانی است و پای میز مذاکره نشستند، افزود: ‌دشمنان می‌خواهند این قدرت ‌ایران را مهار کنند و اجازه ندهد که این قدرت بالقوه، بالفعل شود.

وی با اشاره به اینکه دانش هسته‌ای در کشور به غلط از علم و فناوری جدا شد، خاطرنشان کرد: ‌اگر دانش هسته‌ای ‌در تمام رشته‌های علمی و فنی کشورمان پیشرفت نمی‌کرد ‌نمی‌توانستیم در عرصه هسته‌ای حرفی برای گفتن داشته باشیم.

*‌* تحریم یک جنگ پنهان است

عباسی با اشاره به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اینکه «دور حاضر یک پیچ تاریخی است»، گفت: رهبری بر نگاه به درون جامعه تاکید دارند، بر اقتصاد مقاومتی، مدیریت جهادی و ... توصیه می‌کنند.

وی با بیان این‌که دفاع مقدس برای ما نیروهای متخصص و متعهد تربیت کرد، تصریح کرد: تحریم یک جنگ پنهان است یعنی توپ و تانک در آن نیست.  

عباسی دستیابی به چرخ سوخت هسته‌ای را یکی از برکات انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: ایران اسلامی با این موفقیت جزو معدود کشورهایی است که چرخه کامل سوخت هسته‌ای را دارد و این مهم از مولفه‌های قدرت ماست.

وی با اشاره به توانایی ایران اسلامی در ساخت راکتور هسته‌ای گفت: امروز ایران اسلامی توانایی ساخت راکتور هسته‌ای را دارد و توان ساخت راکتوری همانند راکتور هسته‌ای تهران با قدرت بیشتر را داریم.

** معرفی ماشین سانتریفیوژ به زبان ساده/فناوری خلاء را از ابتدای انقلاب از ایران دریغ کردند

رئیس انجمن هسته‌ای ایران بیان داشت: ماشین سانتریفیوژ یک استوانه آلومینیومی است و یک سری لوله باریک که آب از داخل آن رد می‌شود روی آن قرار دارد و کاربرد آن برای خنک کردن است و داخل آن یک سیلندر است.

وی ادامه داد: حال تصور کنید این استوانه می‌خواهد هزار دور در ثانیه بچرخد و در عین حال تعادل هم داشته باشد پس باید دور آن را از هوا خالی کنیم و خلاء داشته باشیم.

عباسی گفت: از اول پیروزی انقلاب برای این‌که ما به فناوری هسته‌ای دست پیدا نکنیم فناوری خلا از کشور ما دریغ شد.

**رسانتریفیوژ حاصل تفکر متخصصان ایرانی است/برخی می‌خواهند روند مذاکرات را در جهت یک طایفه خاص توجیه کنند

وی با بیان این‌که سانتریفیوژ حاصل تفکر متخصصان ایرانی است، تصریح کرد: تفکر و تلاش متخصصان ایرانی ایران اسلامی را به عنوان یک قدرت جهانی مطرح کرده است.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران اظهار داشت: امروز برخی از دوستان می‌خواهند روند مذاکرات را در جهت یک طایفه خاص توجیه کنند و این افراد کسانی هستند که در نظم نوین جهانی جایگاهی برای ایران قائل نیستند و بیشتر جایگاه جهانی را در کشورهای غربی می‌بینند.

عباسی گفت: این تفکر، تفکری است که به فکر حل مشکلات در بیرون از مرزهاست و فکر می‌کند اگر برود با فکر کسی که به اصطلاح کدخدا می‌خوانندش بسازد تمام مشکلات حل می‌شود.

** تفاوت در نگاه دولت‌ها/تغییر مکان مذاکرات

وی با اشاره به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر این‌که غربی‌ها نیاز به مذاکرات دارند نه ما ‌تصریح کرد: زمانی که ما به آن‌ها می‌گفتیم بیائید بغداد یا آلماتی و آن‌ها می‌آمدند چون آن‌ها به ما نیاز داشتند.

عباسی گفت: دولت که عوض می‌شود یک دفعه جهان می‌شود جان غرب و مذاکرات به ژنو و نیویورک و ... می‌رود و می‌گویند که آن کشورها عقب مانده‌اند و به درد ما نمی‌خورند.

وی با اشاره به اظهارت این روزهای برخی از مسئولان ذی‌ربط در ارتباط با انرژی هسته‌ای و بی‌فایده خواندن آن و ... تصریح کرد: این اظهارات واقعاً سئوال برانگیز است، باید به این دوستان گفت خود شما تا چندی پیش مسئول این حوزه بود، در دولت گذشته مسئولیت مستقیم این عرصه را داشتید چرا این موضوعات را قبلاً نمی‌گفتید!؟ چرا امروز دارید این مباحث را مطرح می‌کنید!؟

** بندهای توافق‌نامه بر مبنای چه دیدگاه منطقی و فلسفی است؟ /برنامه جامع اقدام مشترک یک راه فرار از تصویب در مجلس است

رئیس انجمن هسته‌ای ایران با اشاره به توافق‌نامه بیان داشت: این بندهایی که در توافق‌نامه ذکر می‌شود بر مبنای چه دیدگاه منطقی و فلسفی است؟ چون این دیدگاه خیلی مهم است.

وی افزود: برنامه جامع اقدام مشترک جای تامل دارد. به برنامه قبل که سال ۹۲ نوشته شده می‌گفتند برنامه اقدام مشترک و به این برنامه می‌گویند برنامه جامع اقدام مشترک یعنی این کامل‌تر از قبلی است؟ این یک راه فرار از تصویب در مجلس است.

عباسی ادامه داد: یعنی اسم آن را توافق‌نامه نمی‌گذارند که بگویند نیازی به مصوبه مجلس ندارد، یعنی یک گره خاص برای کشور تصمیم می‌گیرند و نیازی به تصمیم ملی نیست.

وی گفت:‌ برخی نمی‌خواهند مسئله به این بزرگی را به مجلس ببرند در صورتی که باید به مجلس برده شود و مردم ما باید بر این مسئله پافشاری کنند.

 

نظر شما