شناسهٔ خبر: 104879 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

130 هزار نفر در مناطق محروم کشور شاغل طرح‌های اقتصادی شدند

کا روستا 43 معاون امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری بنیاد برکت از اشتغال 130 هزار نفر در قالب اجرای 200 طرح اقتصادی بنیاد در مناطق عمدتاً محروم و کم برخوردار کشور تا پایان سال 93 خبر داد.

به گزارش «نماینده»)، محمد جباری در این‌باره گفت: ظرفیت کل ایجاد فرصت‌های شغلی ما  134 هزار و 880 نفر بوده که از این تعداد 26 هزار 976 نفر به‌طور مستقیم و  107 هزار 904 نفر به‌طور غیر‌مستقیم مشغول به کار شدند.

وی ادامه داد: برای اجرای این تعداد طرح تولیدی، کارآفرینی و توانمندسازی اقتصادی در مجموع 31 هزار میلیارد و 860 میلیون ریال سرمایه‌گذاری شده است.

جباری با اشاره به پراکنش سرمایه‌گذاری‌ها در سطح کشور توضیح داد: 18 هزار میلیارد و 360 میلیون ریال از این میزان سرمایه‌گذاری در بخش یک (غرب کشور) و مابقی در بخش دو (شرقی کشور) انجام شده است.

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به منظور سرمایه‌گذاری بهتر و نظارت دقیق بر پروژه‌های کارآفرینی در مناطق محروم، کشور را به دو بخش یک و دو تقسیم کرده که دامنه‌ فعالیت بخش یک در بخش غربی کشور متمرکز است.

معاون امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری بنیاد برکت در بخش یک کشور گفت: در مجموع از 200 طرح اقتصادی که با مشارکت بنیاد برکت تا پایان سال 93 به بهره‌برداری رسید، 116 طرح در بخش یک کشور به اجرا درآمدند و سایر طرح‌ها در بخش دو کشور به مرحله‌ بهره‌برداری رسیدند. تقریباً پراکندگی سرمایه‌گذاری‌ها به لحاظ حجم سرمایه‌گذاری و تعداد طرح‌ها در غرب 60 درصد و در شرق کشور 40 درصد بوده است.

جباری گفت: بیش‌ترین تراکم طرح‌های اقتصادی در مناطق بخش یک کشور به ترتیب مربوط به استان‌های کرمانشاه (20 طرح)، کردستان ( 17 طرح)،   قم ( 12 طرح) و خوزستان (10 طرح) بوده است.

معاون امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری بنیاد برکت در بخش یک کشور با اشاره به مختصات مناطق غربی کشور توضیح داد: اگر به لحاظ اقلیمی و جغرافیایی به منطقه‌ِی غرب کشور نگاه کنیم این منطقه تراکم جمعیتی بالایی دارد و  سابقه‌ِی آن نیز به لحاظ صنعتی نسبت به شرق کشور بیش‌تر است.

جباری با اشاره به مزیت‌های صنعتی غرب کشور برای اجرای طرح‌های اقتصادی در این منطقه، گفت: از آنجا که فعالیت صنعتی در این بخش کشور بیشتر بوده امور شرکت‌داری، مباحث مربوط به حاکمیت شرکتی و نگاه استراتژیک به صنایع و به‌ویژه کارخانه‌داری در میان مردم نهادینه‌تر است.

جباری با اشاره به مزایای بخش‌بندی مسئولیت اجرای طرح‌های اقتصادی بنیاد برکت در کشور تصریح کرد: به این ترتیب تعامل میان مسئولان بنیاد با مقامات استانی به نحو مطلوبی تنظیم و برقرار می‌شود.

وی افزود: البته در این بخش‌بندی تمرکز و نزدیکی جغرافیایی مناطق تحت سرمایه‌گذاری هم مد نظر بوده چرا که در غیر این صورت بعد مسافت می‌توانست مانعی بر سر راه نظارت مستقیم کارشناسان بنیاد شود. در کل این اقدام به ارتقا و افزایش بازدهی و بهره‌وری سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی کمک کرده و توسعه‌ فعالیت‌های بنیاد و افزایش میزان مشارکت در واحدهای صنعتی جدید را در پی داشته است.

حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری بنیاد برکت در منطقه‌ یک (غرب کشور)  شامل 16 استان است که این استان‌ها در 4 منطقه ساماندهی و تحت پوشش قرار گرفته‌اند. منطقه‌ یک شامل استان‌های تهران، البرز، زنجان و قزوین، منطقه‌ی دو شامل استان‌های ایلام، همدان، کرمانشاه، کردستان است. منطقه سه استان‌های لرستان، مرکزی، قم و خوزستان و منطقه‌ِی چهار، استان‌های گیلان، آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل را در بر می‌گیرد.

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، با هدف توانمندسازی اقتصادی، ایجاد اشتغال پایدار و محرومیت‌زدایی از مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ کشور به مشارکت با کارآفرینان در طرح‌های اقتصادی می‌پردازد.

نظر شما