شناسهٔ خبر: 104747 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

باهنر در پاسخ به تذکر حسینیان:

اگر به این جمع‌بندی برسیم که دولت لایحه برجام را بدهد، دولت موظف به تقدیم لایحه است

باهنر43 نایب رئیس مجلس گفت: اگر مجلس به این جمع‌بندی برسد که دولت باید درباره برجام لایحه به مجلس ارائه کند، دولت موظف به ارائه لایحه خواهد بود.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز بهارستان در تذکری نسبت به نحوه مدیریت مجلس اعتراض کرد و گفت: مدیریت مجلس بین نمایندگان برای تذکر و یا موافقت و مخالفت در لوایح و طرح‌ها عادلانه برخورد نمی‌کند.

وی افزود: در جلسه امروز صبح مجلس ۴ تن از نمایندگان موافق و مخالف صحبت کرند، اما قبل از اصل موضوع صحبت‌شان، تذکراتی را دادند اما هیچ کس ایراد نگرفت که چرا این تذکرات خارج از موضوع است. به عنوان مثال آقای لاهوتی تذکری درباره مربیان پیش دبستانی که مقابل مجلس تجمع کرده‌اند، داد اما هنگام مخالفت این موضوع را بیان کرد و شما هم در هیئت رئیسه آن را تایید کردید اما به محض اینکه آقایان کوچک‌زاده و یا رسایی در مجلس حرفی می‌زنند و یا تذکری می‌دهند، مدیریت مجلس به آنها حمله و حرف‌شان را قطع می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که حرفشان را بزنند.

حسینیان در همین زمینه تصریح کرد: بالاخره ما حرف و صحبت داریم چرا اینطور با ما برخورد می‌کنید؟ اگر واقعا به این نتیجه رسیده‌اید که مخالفین دولت یا منتقدین توافق هسته‌ای حرف نزنند، یک ماده واحده‌ای تصویب کنید و مقداری چسب هم بگیرید و دهان ما را ببندید و چسپ بزنید تا صحبت نکنیم.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: البته از طرف دیگر هم طبق قانون اساسی این حق نمایندگان است که وزیری را استیضاح کنند؛ شما در استیضاح‌ها غربالگری می‌کنید کسی را اجازه می‌دهید مطرح شود اما وزیر دیگری را نمی‌گذارید و گاهی ۸۰ تن از نمایندگان استیضاح وزیری را امضا کرده‌اند اما هیئت رئیسه آن را مطرح و اعلام نمی‌کند. این نوع مدیریت مجلس بالاخره ما را به تنگ می‌آورد و روزی حرفی می‌زنیم که باعث ناراحتی همه می‌شود. 

وی ادامه داد: بنده اعلام می‌کنم که بالاخره هیئت رئیسه و به خصوص رئیس مجلس باید از حیثیت مجلس دفاع کند.

حسینیان در ادامه اظهار داشت: رئیس جمهور سابق به دلیل اینکه گفته بود مجلس در راس امور نیست مورد نقد قرار گرفت و همه حمله کردند و یکی از سوالات که وی را به مجلس کشاند همین بود اما اکنون رئیس جمهور، مجلس را به کناری زده و اجازه طرح این صحبت‌ها را پیرامون مذاکرات را نمی‌دهد و به جای اینکه لایحه‌ای بفرستد می‌ایستد و هیئت رئیسه و رئیس مجلس هم دفاع کرده و توهین را توجیه می‌کنند. شما باید در هیئت رئیسه از حیثیت مجلس دفاع کنید.

به گزارش تسنیم، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به تذکر حسینیان گفت: در رابطه با اینکه شما گفتید هیئت رئیسه بین نمایندگان در بیان تذکرات و یا موافقت و مخالفت‌هایشان تفاوت قائل می‌شود باید بگویم که واقع قضیه نمایندگانی که به عنوان مخالف و یا موافق ثبت‌نام می‌کنند و بخواهند از آن فرصت استفاده کنند و تذکر دهند، طبق آئین‌نامه نیست و خلاف آئین‌نامه داخلی مجلس است.

باهنر افزود: خواهش ما هم از دوستان این است که این کار را نکنند، اما اینکه چرا برخوردهای متفاوت می‌شود بنده این تذکر را قبول دارم.

نایب رئیس مجلس اضافه کرد: در جلسه امروز صبح آقای رسایی به عنوان مخالف وقت صحبت‌های‌شان تذکر داده و جمله‌ای هم به عنوان مخالفت صحبت کرد اما آقای لاهوتی هم در یک جمله صحبت کرد و آن هم خلاف آئین‌نامه بود و به عنوان مخالف صحبت کرد، دوستان رعایت کنند، حداقل ظاهر آئین‌نامه را رعایت کنید.

وی در پاسخ به تذکر حسینیان که گفته بود رئیس جمهور و دولت مجلس را در موضوع هسته‌ای کنار زده‌اند، خاطر نشان کرد: در این تردید نیست که مجلس در راس امور است و حضرت امام (ره)‌ و مقام معظم رهبری بر‌ آن تاکید کرده‌اند و از اصول متعدد قانون اساسی نیز روشن است که مجلس در راس امور است اما اینکه برجام باید به صورت لایحه به مجلس بیاید و یا اینکه همین چیزی که ارائه داده‌اند، کافی است بحثی است که دارد انجام می‌شود. البته حقوقدانان و کارشناسان در این زمینه نظر متفاوت دارند.

باهنر در همین زمینه افزود: قطعا اگر مجلس به این جمع‌بندی برسد که دولت باید لایحه‌ای برای برجام به مجلس تقدیم کند، دولت موظف خواهد بود که در این زمینه لایحه تقدیم کند، کما اینکه روز گذشته هم رئیس مجلس در مصاحبه‌ای اعلام کرد و نظرش این بود که دولت باید لایحه بدهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر جمع‌بندی باشد و مجلس به این جمع‌بندی برسد که دولت باید لایحه بیاورد و این جمع‌بندی نظام باشد، مطمئن باشید دولت موظف است که به آن عمل کند و هیچ بحثی هم در آن نیست.

نظر شما