شناسهٔ خبر: 104688 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ریاست جمهوری

لایحه «حمایت از مالکیت صنعتی» به تصویب دولت رسید

هیأت دولت در جلسه‌ای به ریاست حسن روحانی رییس جمهوری، لایحه «حمایت از مالکیت صنعتی» را بررسی و تصویب کرد.

به گزارش «نماینده» هیأت دولت عصر یکشنبه ۱۸ مرداد در جلسه‌ای به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری، لایحه «حمایت از مالکیت صنعتی» را بررسی و تصویب کرد.

هدف از تصویب این لایحه، حمایت از حقوق معنوی و مادی صاحبان ایده در حوزه‌های صنعتی در قالب ثبت حق اختراع، طرح‌ها و علایم تجاری و نیز بهره‌مندی هرچه بیشتر جامعه از نتایج افکار آنهاست.
در این جلسه هیأت وزیران همچنین آیین‌نامه اجرایی موضوع قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی با هدف توسعه و ترویج طرح‌های افزایش کارآیی و بهبود مدیریت مصرف انرژی در بخش‌های صنعت، ساختمان، کشاورزی و خدمات، از طریق استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تعاونی تصویب شد.
ایجاد انگیزه در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ـ تعاونی در اجرا و کاهش مصرف انرژی و اشتغالزایی در کشور با ایجاد حمایت‌هایی نظیر یارانه سود تسهیلات، تخفیف در هزینه بیمه و کاهش تصدی‌گری دولت از دیگر اهداف این آیین‌نامه است.
آیین‌نامه اجرایی مربوط به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌ها و طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی و طرح‌های مصوب مجامع عمومی شرکت‌های دولتی نیز در این جلسه از تصویب اعضای هیات دولت گذشت.
به موجب این آیین‌نامه، دستگاه‌های اجرایی موظفند برای اجرای طرح‌های کاهش مصرف آب و انرژی خود با شرکت‌های خدمات انرژی با رعایت دستورالعمل مربوطه در قانون برنامه پنجم توسعه، قرارداد منعقد و تعهدات بازپرداخت مربوطه را به میزان انرژی و آب صرفه‌جویی شده، از محل بودجه‌های مصوب در سال‌های آتی پرداخت کنند.
همچنین شرکت‌های آب و فاضلاب شهری مکلفند در مواردی که متقاضی بخش خصوصی وجود دارد، به منظور تکمیل و توسعه طرح‌های جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب، نسبت به عقد قرارداد فروش و یا پیش‌فروش پساب خروجی تأسیسات موجود و یا طرح‌های توسعه آتی در قالب انواع قراردادهای مشارکتی با بخش خصوصی اقدام کنند.
دولت به‌منظور محاسبه دقیق هزینه‌های تبعی عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران و امکان نظارت و مدیریت بر نحوه تحقق میزان هزینه‌های یاد شده، قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی ـ مصوب ۱۳۸۹ ـ را اصلاح کرد.

براساس این اصلاحیه، هزینه‌های تبعی عرضه در بورس کالای ایران با پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بورس کالا و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین می‌شود.
اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی به مبلغ ۲ هزار و ۹۶۷ میلیارد ریال به سازمان مدیریت و بحران کشور و استان های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام برای پیشگیری و جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه، از مصوبات جلسه امروز هیأت وزیران بود.

نظر شما