شناسهٔ خبر: 104674 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دیگر نمی توانیم تحریم های ضد ایرانی را ادامه دهیم

اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت: دیگر نمی توانیم تحریم های ضد ایرانی را ادامه دهیم. این کار بی فایده است؛ چرا که حمایت های بین المللی از ادامه تحریم ها علیه ایران از بین رفته است.

به گزارش «نماینده» اوباما در مصاحبه خود ضمن دفاع از توافق هسته ی جامع میان کشورهای ۱+۵ با ایران در ۱۴ جولای (۲۳ تیر ماه) موسوم به «برجام»، تمدید تحریم ها علیه ایران را امری بیهوده دانست.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان در این باره گفت: دیگر نمی توانیم تحریم های ضد ایرانی را ادامه دهیم. این کار بی فایده است؛ چرا که حمایت های بین المللی از ادامه تحریم ها علیه ایران از بین رفته است.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه فقط کنگره و رژیم صهیونیستی از ادامه تحریم های ضد ایرانی دفاع می کنند، ادامه داد: به عقیده من، این سخنان که کشورهایی مانند چین و روسیه به صورت داوطلبانه از نظام تحریم ها همانطور که پیشتر برای فشار آوردن بر ایران حمایت و پیروی می کردند، خواهند کرد، توهمی بیش نیست.

اوباما در ادامه تصریح کرد که معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی به وضوح در برابر تسلیحاتی شدن قدرت اتمی ایستادگی می کند؛ حال آنکه این معاهده هیچگونه ممنوعیتی را برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بیان نکرده است.

باراک اوباما که همراه با تیم مذاکره کننده هسته ای کشورش که چندی است برای جلب موافقت کنگره از توافق هسته ای با ایران مشغول تلاش هستند، مدعی شد: ما دیگر از حمایت مخالفان ایران در میان متحدین جهانی خود برخوردار نیستیم. آنها درخصوص حفظ تحریم ها و اعمال فشار علیه ایران تنها تا جاییکه این کشور را به پای میز مذاکره بیاورد با ما همراهی کردند.

گفتنی است، کنگره آمریکا که تحت نفوذ اکثریت جمهوریخواه قرار دارد تا ۱۷ سپتامبر فرصت مخالفت با این توافق را دارد. در صورت رأی منفی به توافق مذکور، اوباما اعلام کرده است که آن را وتو خواهد نمود. مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تنها درصورتی می توانند وتوی اوباما را لغو کنند که آراء دو سومی را در کنگره داشته باشند.

نظر شما