شناسهٔ خبر: 104382 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ورود کولرهای گازی با رتبه کمتر از A و B به کشور ممنوع است

طبق بند ۴ مصوبۀ هیات وزیران واردات کولرهای گازی با رتبۀ انرژی پایین‌تر از A و B به کشور ممنوع است و وزارتخانه‌های نیرو، امور اقتصادی و دارایی و صنعت و معدن باید به نحوی برنامه‌ریزی کنند که از واردات این لوازم به کشور جلوگیری شود.

به‌گزارش «نماینده»، مصرف برق بخش ساختمان‌ها مطابق با ترازنامۀ انرژی کشور بالغ بر ۴۷ درصد است که از این رقم حدود ۳۱ درصد به بخش مسکونی، ۹ درصد بخش اداری و ۷ درصد در ساختمان‌های تجاری مصرف می‌شود که در مقایسه با بخش‌های دیگر مصرف کننده بخش صنعت، کشاورزی و ... بیشترین مقدار را دارد.
مطالعات نشان می‌دهد که در ساختمان‌های اداری تجهیزات سرمایش و تهویه حدود ۳۵ درصد، روشنایی ۲۵ درصد، ماشین‌های اداری ۱۵ درصد و سایر حدود ۲۰ درصد سهم دارند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در زمان پیک، ۱۳ الی ۱۸ هزار مگاوات از برق مصرفی مربوط به سامانه‌های سرمایشی است که از این میزان ۳ هزار مگاوات مربوط به سامانه‌های سرمایشی ساختمان‌های اداری است که عامل اصلی پیک ظهر گاهی شبکه برق کشور شده است.
عامل اصلی پیک ظهرگاهی، استفادۀ بیش از حد از سامانه‌های سرمایشی بخصوص کولرهای گازی است.
متأسفانه در حال حاضر ساختمان‌های اداری در استان‌های واقع در اقلیم خشک کشور به استفاده از کولر گازی رو آورده‌اند که عامل اصلی پیک شبکه سراسری برق کشور شده‌اند.
در همین راستا مصوبه‌ای از هیئت وزیران به شمارۀ ۹۴۰۳۵/ت۴۲۴۰۰ مورخ ۸۸.۵.۸ صادره که بند ۴ آن استفاده از کولر گازی در اقلیم خشک با رطوبت نسبی کمتر از ۳۰ درصد را ممنوع کرده است.
طبق بند ۴ مصوبۀ فوق وزارتخانه‌های نیرو، امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، صنایع و معادن، موظفند که به نحوی برنامه‌ریزی نماید که از واردات لوازم و تجهیزات برقی ازجمله کولرهای گازی با رتبۀ پایین‌تر از A و B به کشور جلوگیری به عمل آید.
طبق بند ۸ این مصوبه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی مجاز به نصب چیلرهای تراکمی در ساختمان‌های خود نیستند و در صورت نیاز به سامانه‌های تهویۀ مطبوع مکلفند از چیلرهای جذبی استفاده کنند. نصب و استفاده از کولرهای گازی جدید برای دستگاه‌های دولتی در مناطقی که میزان رطوبت نسبی آن ها در تابستان کمتر از ۳۰ درصد بوده، از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه ممنوع است.

نظر شما